Kirjoittaja Aihe: lyijyakkujen korvaaminen vai ei?  (Luettu 8609 kertaa)

Poissa joni_k

  • Aloitteleva torppari
  • *
lyijyakkujen korvaaminen vai ei?
« : 17 Huhtikuu, 2017, 11:23:49 »
uusi tulokas ja en oo apuja muualta saanu. uskon että asian osaavia konkareita löytyy täältä. siis en ole rc ihmisiä, lähinnä härveli puolella tykkään oleskella..  ;D mutta siis asiaan. ostin tossa aseveli hintaan sähköisen potkulaudan. 1000w  48v kontrolleri.moottori 1000w harjallinen. akusto 12v 12ah lyijyt. Nyt siis mietinnässä on että lifepo4 tai lipo akut tilalle? tässä yrittäny kattoa kinghobbya yms..mutta oikein ota selvää. siis minkälainen akkusetti mun kannattaa ostaa ja mistä ja miten kytkeä yms..lataus? 22.2v akkuja löytyy ne sarjaan saa 44.4, mutta ohjaimen suojapiiri iskee 42v kohdalla..sitten on 14.8v muistaakseni mutta sitten tuleekoha ylijännite..tosin onha noiden lyijyjenkin jännite täyteen ladattuna yli lähemmäs 60v luokkaa. budjetti on pieni ja kilometrit mitä pitäs päästä on luokkaa maks 10km. noilla hikisillä lyijyillä ajaa ainaki 6km eikä oo loppunu. sen pidemmälle en oo jaksanu ajaa.
masiina tulee työmatka ajoon 4km suuntaansa. ajatuksena suht huoletonta menoa..lukenu varsinki lipojen syttymishärkkyydestä..et tä pysyttelenkö lyijyissä sittenkin..se lipojen keveys vaan houkuttais. 200€ sais ritarin lyijyakut, jotain muita merkkejä 120-150€ saa setin.
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2017, 11:27:14 kirjoittanut joni_k »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lyijyakkujen korvaaminen vai ei?
« Vastaus #1 : 17 Huhtikuu, 2017, 14:45:08 »
Oisko noiden sähköpyörien valmiit li-ion akut kuiteski se way-to-go? Ratkaisis aikas monta noista sun pähkäilemistä ongelmista.

Voihan sen toki lipoistaki rakennella mutta hyvä ois itse ymmärtää mitä on tekemässä ettei tuu vahinkoa. Lipojen Wh/kg-suhde ei ole samaa tasoa mitä esmes pyörissä käytettävissä akuissa on. RC-lipot on yleensä tehty antamaan rajusti virtaa/tehoja ulos. Jostain isoihin multeihin tehdyistä akuista vois saada ihan ok setin, mutta lataaminen ja suojaus vaatii sitte oman säätönsä.

Poissa joni_k

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lyijyakkujen korvaaminen vai ei?
« Vastaus #2 : 17 Huhtikuu, 2017, 15:19:01 »
joo oon kanssa vähän pähkäilly että ehkä se ois parempi..toinen juttu tässä on se että mulla ei oo intressejä alkaa akkuja latailee missään kukkaruukussa ja vieressä kytätä koska on valmiita..  ;D työpaikalla pitäs uskaltaa työntää laturi seinään ja mennä päiväksi töihin ja illalla seinään ja nukkumaan. lyijyakut siitä kyl hyviä ne ei pahemmin pamahtele vaikka ois mikä häiriötila. saattavat kuumentua ja nesteet kiehua oikein muuta efektiä oo tapahtunu.

Poissa hukkapätkä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: lyijyakkujen korvaaminen vai ei?
« Vastaus #3 : 17 Huhtikuu, 2017, 16:05:44 »
Li-xx akkujen lataaminen valvomatta on aika riskaabelia hommaa. Varsinkin kun isoista akuista puhutaan. Ilmeisesti LiFe akut kestää enemmän rääkkäystä eikä niin helposti pala. Mä käytän vaan pieniä akkuja, jotka ei muuta tee ku savuaa vaan ku lyö navat yhteen. Laadukas älylaturi auttaa tässäkin asiassa.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: lyijyakkujen korvaaminen vai ei?
« Vastaus #4 : 17 Huhtikuu, 2017, 16:07:03 »
Joku tollanen:

http://www.ebay.com/itm/Lifepo4-48v-12ah-Power-Battery-E-Bike-Rechargeable-Batteries-BMS-Electric-Bikes-/282417305541

+ ALV ja tulli.

Latauksen yli- ja alijännitteen seuranta eli huoletta voi tuupata laturiin. Jos tulee työajeluun niin siihen voi sijoittaa tuon useamman satasen.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.


Poissa joni_k

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lyijyakkujen korvaaminen vai ei?
« Vastaus #6 : 30 Huhtikuu, 2017, 22:56:30 »
tää keikka taitaa jäädä näihin lyijyakkuihin vaan. sen verran testiä takana että 8km jälkeen alkaa teho hiipumaan, joten riittänee minulle ihan hyvin. pääsee töihin  ja takasin helposti kun lataa työpaikalla.ohjaimen uusin ja on tarpeeksi tehoa kulkee melkein 40km/h..   ;D