Kirjoittaja Aihe: Yuneec q5004k lähti omille teilleen  (Luettu 8057 kertaa)

Poissa maansiirtäjä

  • Aloitteleva torppari
  • *
Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« : 06 Tammikuu, 2017, 17:47:08 »
Onko mitään toivoa löytää kopteria enään? Kopteri teki tempun mitä oo aina pelännyt! Menetti hallinnan ja pakeni vaan kauemmas ohjaimesta. Viimeinen tieto näytöllä oli etäisyys 1800m ja korkeus 100m. Sen jälkeen yhteys kopteriin katkesi. Sitten loppui akut ja kopteri laskeutui ties minne. Jättääkö tuo ohjaimeen vain sen viimeisimmän paikkatiedon missä yhteys vielä oli kunnossa?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #1 : 06 Tammikuu, 2017, 19:06:48 »
Toihan jaksaa lentää akullisella kauan... Onko kopteri sulle uusi tuttavuus? Oliko kalibrointi varmasti onnistunut?

Pari eri yuneeccia kalibroineena (toi sun malli, je typhoon H), ja äärimmäiset testit niille tehneenä, niin en saanut niitä lentämään liian korkealle, ja follow me- toiminnollakin seurasi venettä vielä 14mailin nopeudella. Mä olen ko. merkin kokenut luotettavaksi.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #2 : 06 Tammikuu, 2017, 19:31:40 »
Olen myöskin nähnyt kun tuollaista sun multia sukelletaan lammikon pohjasta, mutta siinä tapauksessa syy löytyi pilotista.

Kannattaa luottaa siihen, että jos näyttö enimmäisellä kerralla ilmoittaa akun alhaisesta jännitteestä, niin lennä laite itsesi luokse, äläkä luota siihen, että seuraavalla ilmoituksella laite tuo itsensä kotiin.

Poissa maansiirtäjä

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #3 : 07 Tammikuu, 2017, 11:10:18 »
Kesällä ostin kopterin ja silloin kalibroinnit tehty. Pitäis kyllä ilmoittaa uusintakalibroinnista kopterinvaloilla. Ikinä ei aikasemmin mitään suurempia ongelmia ole ollut. Joskus korkealla saattanut jostain syystä pyörähtää akselinsa ympäri,mutta aina ollut ohjattavissa. Follow me-ja home-toiminto toiminut aina. Nyt tosiaan ylösnostaessa lähti vaan pakenemaan ohjaimesta poispäin. Enkä tajunnut heti signaalin menettämisen jälkeen ajaa autolla lähemmäksi,et jos ois saanut vielä yhteyden ja sitä kautta etäisyyden perusteella löytänyt.

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #4 : 08 Tammikuu, 2017, 21:16:58 »
Kesällä ostin kopterin ja silloin kalibroinnit tehty.

Tuossapa se vika varmaan onkin. Kompassin kalibrointi esim pitää tehdä _jokaisella_ lennolla. Se on nyt jostain syystä sekottanut kompassin ja lähtenyt minne sattuu..

Poissa ElbeH

  • Pro torppari
  • ****
    • Youtube-kanava
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #5 : 09 Tammikuu, 2017, 07:47:02 »
Tuossapa se vika varmaan onkin. Kompassin kalibrointi esim pitää tehdä _jokaisella_ lennolla. Se on nyt jostain syystä sekottanut kompassin ja lähtenyt minne sattuu..

Itse olen tehnyt Phantomissani kesällä kalibroinnin ja satunnaisesti joskus uudelleen. Aina näyttänyt oikeaan suuntaan nokka kartalla. Kompassi toiminut hyvin..
Aerial Finland

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #6 : 10 Tammikuu, 2017, 19:17:03 »
Itse olen tehnyt Phantomissani kesällä kalibroinnin ja satunnaisesti joskus uudelleen. Aina näyttänyt oikeaan suuntaan nokka kartalla. Kompassi toiminut hyvin..

Niin todennäköisesti vain hyvällä tuurilla..

Poissa maansiirtäjä

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #7 : 11 Tammikuu, 2017, 21:28:41 »
Ihme juttu miksi ohjekirja ei tuota joka kerta tehtävää kompassinkalibrointia kerro!?  Lennon aikana valot paloivat normaalisti. Saapa nähdä löytävätkö maahantuojan huollossa syytä. Lähetin lähettimen muistikortteineen sinne. Ensimmäinen kerta kun kuulivat,että tällaista sattunut. Gps-signaalin menettäessä kopterin pitäisi aina palata lähettimen luo. Lähettimen viimeisten telemetriatietojen perusteella putoamispaikka melko tarkasti tiedossa. Vauhti oli hidastunut ja akun jännite oli 10,1V jolloin kopterin pitäsi itsestään laskeutua alas. Etsintöjä hidastaa vaan työt ja aikaisin tuleva pimeys. Lisäksi maasto melko vaikeakulkuista mäntytaimikkoa.
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2017, 21:32:26 kirjoittanut maansiirtäjä »

Poissa ElbeH

  • Pro torppari
  • ****
    • Youtube-kanava
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #8 : 11 Tammikuu, 2017, 22:35:05 »
Ihme juttu miksi ohjekirja ei tuota joka kerta tehtävää kompassinkalibrointia kerro!?  Lennon aikana valot paloivat normaalisti. Saapa nähdä löytävätkö maahantuojan huollossa syytä. Lähetin lähettimen muistikortteineen sinne. Ensimmäinen kerta kun kuulivat,että tällaista sattunut. Gps-signaalin menettäessä kopterin pitäisi aina palata lähettimen luo. Lähettimen viimeisten telemetriatietojen perusteella putoamispaikka melko tarkasti tiedossa. Vauhti oli hidastunut ja akun jännite oli 10,1V jolloin kopterin pitäsi itsestään laskeutua alas. Etsintöjä hidastaa vaan työt ja aikaisin tuleva pimeys. Lisäksi maasto melko vaikeakulkuista mäntytaimikkoa.

Vika voi olla kompassissa niinkuin on jo sanottu. Ihmettelen että miten se pitää muutenkaan koko ajan kalibroida. Teen sen ainoastaan jos se antaa erroria tai jos vaihdan paikkaa 200 km etäisyydellä tai jos kartassa nokka on väärässä suunnassa. Vaihtoehtoja voi kyllä varmaan olla muitakin. Ei välttämättä johdu kompassista.
Aerial Finland

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #9 : 12 Tammikuu, 2017, 13:12:45 »
Gps-signaalin menettäessä kopterin pitäisi aina palata lähettimen luo.

Ei tuo ikävä kyllä ole noin yksiselitteistä ja varmaa.. Ehkä ainoa asia minkä olisit voinut tuossa tehdä olisi se että olisit kytkenyt laitteen manuaali moodiin ja lentänyt sitä vain täysin manuaalisesti takaisin.

Se, että ohjekirja ei sano että se kompassi pitäisi kalibroida useammin kuin kerran kesässä ei vie sitä vikaa pois. Jos haluaa olla yhtään varma sen kompassin toimivuudesta ja luotettavuudesta, niin se n. 5sec kalibrointi on pieni haitta toimivuudesta ja turvallisuudesta.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #10 : 12 Tammikuu, 2017, 15:05:50 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten laite löytää takaisin lähtöpaikkaan ilman GPS signaalia? Eihän se drone tiedä missä se lähtöpaikka on muuten kuin GPS paikan perusteella. Jos se on gepsin hukannu niin eiköhän GPS perusteinen navigointi loppuu siihen. Se mitä sitten tapahtuu, onkin asia erikseen. Olisko laite menny manuaalitilaan ja ajelehtinut tuulen mukana pois?

Todennäköisempänä pidän tosin kompassin kalibrointiongelmaa. Jos vehkeen navigointisofta on oikein huonosti tehty, niin sehän voi toimia niin että lennetään sokeasti kompassisuunnan mukaan ja toivotaan sen vievän oikeaan suuntaan. Jos kompassi näyttää väärin niin silloinhan se luulee lentävänsä kohti lähtöpistettä, mutta todellisuudessa ajautuu jatkuvasti vain kauemmaksi.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa maansiirtäjä

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #11 : 12 Tammikuu, 2017, 17:17:06 »
Kiitokset vastauksista! Kyllä tuo kompassin kalibroinnin puute alkaa näyttää todennäköismmältä syyltä. Sen selittää reitin koordinaatit,jotka loittonee iha suoraa linjaa lähettimestä poispäin,vaikka kevyt tuulikin oli sinnepäin,mutta tuo viivasuora linja vaikuttaa siltä että kuitenkin yhteys gepsiin on ollut. Home-kytkintä painaessa kompassisuunta on ollut väärä ja kopteri vaan paennut kauemmas. Lauantaina vielä päivänvalossa käy etsimässä. Jos ei löydy niin uutta tilalle ja entistä huolellisempaa käyttöä. Ei tämä harrastus tähän lopu! :)

Poissa maansiirtäjä

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #12 : 14 Tammikuu, 2017, 20:54:29 »
Löytyihän se kun aikansa jaksoi kävellä! Viimeisestä sijaintipisteestä löytöpaikalle oli n.570m. Suoraa linjaa se oli tullut. Eikä ollut varmasti mikään pehmyt lasku maahan. Ihmeen vähillä vaurioilla näin ulkoisesti selvisin. Kameran kiinnike rikki ja laskuteline oli vääntyessään runkoa rikkonut. Jospa siitä vielä kalun sais...

Poissa carbonaattori

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #13 : 21 Helmikuu, 2017, 18:40:54 »
Oma kopteri (q500+) teki saman kun kompassimoduli oli viallinen, antoi kyllä merkkejä että jotain on suuntien kanssa pielessä. Lähti samalla tavalla karkuun mutta totteli radion kaikkia käskyjä, sain siis kopterin aina ehjänä takaisin. Huollossa vaihtoivat uuden kompassimodulin ja sillä tuli kuntoon. Mitä kompassin kalibrointiin tulee niin sen teen joka kerta ennen lentoa, asia jossa ei kannata lähteä hakemaan sitä ''aidan matalinta kohtaa'' Tosiasia kuitenkin on että et pysty kopteria käskyttämään luoksesi jos se päättää karkuun lähteä.

Löytyyhän kopteristasi nimi ja puhelinnumero

Poissa E.G.E

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #14 : 21 Helmikuu, 2017, 21:04:25 »
Toi nimi ja puhelinnumero on yks tapa ehkä saada kopteri takas.

Ei kukaan ole löytäny mitään pientä gps paikanninta mikä olis halpa ylläpitää?
Noitahan on mitkä näkee puhelimen kartta palvelulla mut ne yleensä vaatii jonkin laisen netti sim kortin.
Mikä sen kätevämpi hakee karannu kopteri kun katot vaan luurista kuinka kauas se nyt sit ampaskaan ja haet talteen korjattavaks.

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #15 : 21 Helmikuu, 2017, 21:23:41 »
kyllä Mavikkikin vaatii kalibrointia . viikonloppuna unohtui....
https://www.youtube.com/watch?v=3p-Wxz7oJt8

Poissa carbonaattori

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #16 : 21 Helmikuu, 2017, 21:29:52 »
Mites tälläinen? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41275/fdhth/Yepzon-One-GPS-paikannuslaite
Käyttö maksaa mutta maksaa se kori kaljaakin minkä joutuu vähintään juomaan jos kopteri karkaa  :D

Poissa carbonaattori

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Yuneec q5004k lähti omille teilleen
« Vastaus #17 : 22 Helmikuu, 2017, 00:38:11 »
Itse olen tehnyt Phantomissani kesällä kalibroinnin ja satunnaisesti joskus uudelleen. Aina näyttänyt oikeaan suuntaan nokka kartalla. Kompassi toiminut hyvin..
Mitä tällä voittaa kun jättää kompassin kalibroimatta? Ei mitään, ehkä 3 min aikaa.. Se kopteri kun ei lähde kuin kerran karkuun ja siinä vaiheessa on turha miettiä että miksi se lähti karkuun..
Älkää nyt turhaan kusko omiin muroihin.. Jos kopterin kerrotaan aiheuttaneen vaaratilanteen, käy kohta kuin ruotsissa.... Ei lennetä sen jälkeen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
22 Vastauksia
9640 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2009, 13:50:02
kirjoittanut XciD
11 Vastauksia
5268 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2014, 12:38:08
kirjoittanut JCA
74 Vastauksia
67372 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2016, 16:46:16
kirjoittanut SiB77
0 Vastauksia
5535 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2016, 16:29:08
kirjoittanut VERTICAL
53 Vastauksia
29097 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Lokakuu, 2016, 23:11:16
kirjoittanut TeroS