Kirjoittaja Aihe: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa  (Luettu 5427 kertaa)

Poissa patse

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #50 : 18 Lokakuu, 2016, 20:44:53 »
Ja CP-kopterit & lennokit sallittaisiin? Sehän olisi vähän  sama kuin kellettäisiin kaikki sähköt ja palattaisiin takaisin höyrymoottoriin ;). Siinä on syynsä miksi multeja myydään nykyään monin verroin enemmän kuin cp-koptereita ja lennokkeja yhteensä...
No jos nyt miettii, että lennokit ja CP-kopterit on ollut käytössä harrastajilla 40-50 vuotta. Eli ovat olleet sallittuja, eikä kukaan ole puuttunut lennättämiseen saati laatinut lakiesitystä/säädöksiä niin hä?. Nyt sitten tulee uusi hieno keksintö multikopteri, jota ehditään myymään vain muutama vuosi niin jo aletaan rajoituksia ja säädöksiä laatimaan. Ei kyllä vaadi kovinkaan suurta päättelykykyä,että tietää mikä "lentävälaite" nykytilanteen on aikaan saanut.( samaa mieltä muiden kanssa, eli ne kovauskopterit joita lennätellään sopimattomissa paikoissa)
Henkilökohtaisten lennätyskokemusten perusteella( CP-kopterit) voin sanoa, että kun se "näpistä" lähtee niin ei se kahtakymmentämetriä kauemmas lennä :D
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,T-Rex 700e Pro/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Walkera NEW V120D02S,Trex 150,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa Picofly

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #51 : 18 Lokakuu, 2016, 21:30:14 »
Ei ole tarkoitus kinata kenenkään kanssa. Itsekin olen lennellyt muuttuvalapakulmaisilla viimeiset kahdeksan vuotta.

Ongelman ydin on on siinä että multit ovat teknisesti edistyksellisempiä ja monikäyttöisempiä kuin lennokit tai kopterit. Sen vuoksi niitä myydään vuositasolla miljonittain eikä loppua näy. Ja kun laitteita on liikenteessä miljoonia, niin vahinkojakin sattuu samassa suhteessa.

EASAn säännösehdotus on sikäli vitsikäs, ettei se tule juuri estämään kuvauskopterien tai FPV-multien käyttöä - korkeintaan vain hieman kutistaa niiden kokoa. Kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen kaupan hyllyllä on rivi 249 gramman painoisia kuvauskoptereita ja FPV-racereita joita voi käyttää asetuksen 0-luokan puitteissa.
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2016, 22:28:53 kirjoittanut Picofly »
Gaui X2 FBL & V-Bar mini flybarless
Mini Protos stretch 6S FBL & V-Bar mini flybarless
Spektrum DX8, Phoenix sim.

Poissa patse

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #52 : 18 Lokakuu, 2016, 21:54:22 »
Juu en halua kinata määkään, esitin vaan mielipiteen ;). Mutta niinkuin itse kirjoitit, että EASAn  säännöt ei vaikuta multeihin juurikaan. Vaikka juuri ne on saanut tän sääntö hässäkän aikaan(siis ne vastuuttomasti lennättävät). Niin mitäs sit nää CP kopterit?
Ei mua paljoo lohduta jos siirtymäajan jälkeen saan ostaa kaupasta 249 grammaa painavan CP kopterin  :D
Ps. Luotetaan nyt kumminkin, että lain säätäjillä on järki tallella ja tulee helpotuksia tohon määräysluonnokseen. Eli odotellaan kieliposkella :P
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,T-Rex 700e Pro/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Walkera NEW V120D02S,Trex 150,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #53 : 18 Lokakuu, 2016, 22:46:08 »


Montako kertaa CP-Kopteri tai lennokki on aiheuttanut vaaratilanteen? Aivan. Pahin asia tässä on se, että multi/ilmakuvaus harrastajilla/lennättäjillä on denial vaihe päällä ja kiistetään, että mitään ongelmaa edes olis olemassa. Mun mielestä siellä puolella olisi vähän peiliin katsomisen paikka. Kiitos ja anteeksi oli ihan pakko.

Itseasiassa juuri cp kopterit ovat aiheuttaneet maailmalla kuolemantapauksia. Yleensä harrastaja on onnistunut tappamaan itsensä... Kiitos ja anteeksi, oli ihan pakko.

"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Picofly

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #54 : 18 Lokakuu, 2016, 22:54:26 »
Tämän linkin takaa löytyy laskelmia / arvioita kuvauskoptereiden myyntiluvuista vuonna 2015. Maalimanlaajuinen myyntiarvio oli noin 1.2 miljoonaa harrastelijatason kuvauskopteria ja pelkän laitemyynnin arvo pikälle toista miljardia. Siihen kun lisätään päälle fpv-kopterit ja muut niin enpä usko, että quadit mihinkään katoavat. Ennen kuin EU-sääntely astuu voimaan, näitä myydään vielä muutama miljoona lisää.

http://www.droneflyers.com/2016/04/worldwide-consumer-camera-drone-sales-numbers-for-2015-and-2016/
Gaui X2 FBL & V-Bar mini flybarless
Mini Protos stretch 6S FBL & V-Bar mini flybarless
Spektrum DX8, Phoenix sim.

Poissa Mesihukka

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #55 : 19 Lokakuu, 2016, 10:51:52 »

Itseasiassa juuri cp kopterit ovat aiheuttaneet maailmalla kuolemantapauksia. Yleensä harrastaja on onnistunut tappamaan itsensä... Kiitos ja anteeksi, oli ihan pakko.

Jos ny saivarrellaan, ni tässä kontekstissa varmaan kyse on vaaratilanteesta muuta ilmaliikennettä kohtaan.
Goblin Speed Vbar NEO
Logo 600 SX Vbar NEO
Gaui X-3 Mini Vbar
Vbar control... ja styrsapaali

Poissa TR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #56 : 19 Lokakuu, 2016, 13:39:12 »
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2016, 16:58:44 kirjoittanut TR »

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #57 : 19 Lokakuu, 2016, 19:34:07 »
Tämän perusteella autot pitää kieltää...  ;D
https://www.thesun.co.uk/news/1748040/packed-passenger-plane-crashes-into-car-while-taxiing-along-hong-kong-airport/

Tuo osataan Suomessakin EFHK, OH-LMC, 4.2.1990, Finskistä oli lähellä tulla maailman vaarallisin lentoyhtiö.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #58 : 19 Lokakuu, 2016, 22:03:34 »
Tuo osataan Suomessakin EFHK, OH-LMC, 4.2.1990, Finskistä oli lähellä tulla maailman vaarallisin lentoyhtiö.

Pitäiskö kentän ja koneen tunnarien + päivämäärän sanooki meille jotain?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #59 : 20 Lokakuu, 2016, 10:46:21 »
Tuo osataan Suomessakin EFHK, OH-LMC, 4.2.1990, Finskistä oli lähellä tulla maailman vaarallisin lentoyhtiö.

Milläs se tapaus olis tehnyt Finnairista maailman vaarallisimman?

Mielenkiintoinen yhteensattuma muuten, että ko. koneelle tapahtui 1996 toinenkin melko vakava haaveri. Vasen moottori toppas nousukiidon loppuvaiheessa.

Oho, offtopic...

Aiheeseen liittyen, aikoinaan Piikkiön Tuorlan pienkonekenttä meni muistaakseni RC-kamoilta totaalikieltoon kun moottorivarjoliitäjät kävivät mekastamassa ilman änkkäreitä ja saivat alueen asukkaat pillastumaan. Samahan tässäkin nyt on menossa, yksi ryhmä koomailee, kaikki kärsii.

Onneks mua ei kiinnosta mitä ne "määrää". Minä lennän täällä maaseudulla kaikessa rauhassa kuitenkin. Tai siis ei mulla ole yhtään lentovekotintakaan enää, mutta ehkä joskus taas... :D
Nothing

Poissa Murgo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #60 : 20 Lokakuu, 2016, 15:12:46 »
Älkää nyt ihmeessä täälläkin aloittako tuota "muut kuin minun lajini saa puolestani kieltää"- huutelua, sitä on aselakipuolella nähty jo ihan tarpeeksi kun (muuta ammuntaa harrastamattomat) metsästäjät (joille muuten sattuu aseenomistajaryhmistä ylivoimaisesti eniten jopa kuolemaan johtavia onnettomuuksia, urheiluammunnan saldo tässä suhteessa taitaa Suomessa olla pyöreä nolla) sanovat että "hupiammuskelun" saa kieltää kunhan heidän "ikiaikaista" harrastustaan ei haitata ja "perinteisten" ampumalajien harrastajat ovat sitä mieltä että toiminnalliset lajit ovat "turhaa räiskintää ja ramboilua" jne.

Kaikki RC-ilmailijat ovat tässä nyt samassa veneessä eivätkä täällä kirjoittelevat liene ainakaan kovin suuressa määrin sitä porukkaa joka sitä pahennusta herättää ja (todellisia tai kuviteltuja) vaaratilanteita holtittomalla lennätyksellä aiheuttaa.

"Kaikenkieltäjäkukkahattu ankeuttajien" päämäärä on kumminkin kieltää kaikki mitä voivat, siinä ei todellisella turvallisuudella ole mitään tekemistä vaan kyse on poliittisten pisteiden kalastelemisesta torjumalla keksittyjä "uhkakuvia" ja tarjoamalla kateellisille vahingoniloa kun jonkun harrastus kärsii.

Eli ei ruveta keskenämme kinaamaan siitä kuka se vaaranaiheuttaja on ja kenen syytä tämä on vaan kohdistetaan se energia mieluummin näiden hölmöilyjen torjumiseen sikäli kuin se on mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2016, 15:20:23 kirjoittanut Murgo »

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #61 : 20 Lokakuu, 2016, 19:26:32 »
Milläs se tapaus olis tehnyt Finnairista maailman vaarallisimman?

Sillä että Finsski on pieni yhtiö ja turvallisuus lasketaan fatality/airmile.
Mutta kriteerejä tarkistaessani huomasin ettei tuota olisi laskettu Finskin viaksi, EFHK:n viaksi ehkä.
Lainaus
If an airline suffered a fatal accident through no fault of its own such as a runway incursion on the active runway (an incident where an unauthorized aircraft, vehicle or person is on a runway) this has also not been included.
« Viimeksi muokattu: 21 Lokakuu, 2016, 02:51:19 kirjoittanut Simo_M »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #62 : 20 Lokakuu, 2016, 20:00:49 »
Tänne sopinee linkittää tämä kirjoitus lennunetistä: http://lennokit.net/showthread.php?t=64850

Eli nyt ei tosiaankaan ole sisäisten alalajien riitelyn aika, nyt tarvitaan ihan muita tekoja.


Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #63 : 20 Lokakuu, 2016, 20:10:23 »
Tänne sopinee linkittää tämä kirjoitus lennunetistä: http://lennokit.net/showthread.php?t=64850

Eli nyt ei tosiaankaan ole sisäisten alalajien riitelyn aika, nyt tarvitaan ihan muita tekoja.
On tullut mieleen monenkin keskustelun aikana, että on multikoptereissakin yksi hyvä puoli: kukaan ei enää ehdi halveksimaan Kiinan CP-kopuja kun kaikki antipatiat on nyt kohdistettu multeihin ;D Tuo oli siis vitsi.

Hyvä Tero! Hyvä kirjoitus, juuri tuosta on kyse: eletään ja annetaan muidenkin elää, ihmisiksi :)

Poissa matipa 74

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #64 : 29 Toukokuu, 2017, 00:17:53 »
Herätellääs vähän vanhaa keskustelua.
eli tuumailin tuossa tuota jännite asiaa.
tuossa Teros kirjoitti "- Maksimi syöttöjännite 48 VDC tai vastaava jännite vaihtojännitteenä. (<- Suomeksi, max 11S LiPo!)"
Mutta jos nyt oikein asian ymmärrän niin 12s akku on 44.4v (12x3,7v) eli jää alle 48v jänön.
Kun yleisesti nuo jännite tasot kun tulkitaan nimellisjänniteiden mukaan. Jolloin sillä ei ole merkitystä et mitä sinne on ladattu.
Auton akkukkin on 12v vaikka todellisuudessa sen jänö on lähempänä 14v.
Turvajärjestelmissä yleinen luokitus on 24v. Mutta akustojänöt  kuitenkin 26-28v.
Muuten tää aihepiiri kyllä vetää mietteliääksi. Jännä nähdä mihin tää show päättyy😢

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #65 : 29 Toukokuu, 2017, 06:48:01 »
Käykääs muuten kattomassa lentsu.fi sivuilta tän hetken tilanne, uusimman version suomennettu yhteenveto löytyy sieltä.

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #66 : 29 Toukokuu, 2017, 17:44:37 »
Lainaus
Jännä nähdä mihin tää show päättyy😢

Vehkeet kaatopaikalle, mitä muuta voit odottaa?

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #67 : 29 Toukokuu, 2017, 17:58:54 »
Vehkeet kaatopaikalle, mitä muuta voit odottaa?

Miksi,
Ehdotuksessa on selvät kaksi luokkaa. Tämä on minusta OK.
Itse haluan siihen porukkaan joka saa (osaa) lennättää suht. vapaasti.
Tämä voi vaatia joitain asioita (SIL jäsenyys, tenti tms.).
Tulihan toi nitrolupakin hommattua. Ei sekää mikään iso juttu ollu.
Maailma on nyt vaan tullu siihen kohtaa,n että tää meidänkin harrastus on lähtenny jotenkin käsistä ja vaatii sääntelyä.
Tähän on sitten vaan sopeutuminen.
Mutta antaahan sääntely myös tiettyjä oikeuksia. Ainakin jos se tehdään hyvin. Uskon, että meillä on hyvää porukkaa näitä säännöksiä valmistelemassa, laatimassa ja kommentoimassa.

Itse olen luottavaisin mielin tämän suhteen.


 
Trex 700N DFC SK540 Trex 600N DFC SK540
Trex 700E DFC SK540
Trex 500L SK540
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 630 SK 540

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3451 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2008, 15:19:50
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
791 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2012, 22:43:42
kirjoittanut Xen
260 Vastauksia
43326 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa
10 Vastauksia
3641 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 11:23:27
kirjoittanut ropellihattu
9 Vastauksia
4015 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2016, 12:03:13
kirjoittanut Tohtori R