Kirjoittaja Aihe: CP lennännämisen vaikeus!  (Luettu 7697 kertaa)

Poissa agentti1007

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • "newbies disagrees seamans realities"
CP lennännämisen vaikeus!
« : 24 Syyskuu, 2016, 02:44:45 »
Heips pitkästä aikaa kaikille. On se vaan hassua. Kymmenien tuhansien Phoenix torppausten ja vuosien hammastenkiristelyn jälkeen ilmoitan juhlallisesti seuraavaa: Nyt tämä papparainen saa cp helin pysymään hallitusti hooverissa! Ainakin simulaattorissa. Jos laskettaisiin että kopterin perustorppaus hajottaa ainakin pääakselin ja lavat eli sanotaan nyt 15e/torppi ja kerrotaan se sitten kahdellakymmenellä tuhannella saataisiin laskuksi vaivaiset 300 000 euroa. Eli päästäkseni näin "taitavaksi" ilman simulaattoria olisi lompakostani tuo summa nyt pois (vitsi). Saisikohan sillä rahalla jo Medihelin?  Multikopujen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia mutta puhunkin nyt näistä collective pitch/flybar vehkeistä. Olen elämäni varrella handlannut laivojen ruoreja, puomeja, kraanoja tai sitten maissa kaikenlaisia vehkeitä prätkistä etukuormaajiin hyvällä tatsilla ja luullut olevani jonkinlainen haka koordinaatiota vaativissa tehtävissä kunnes..kokeilin kauan sitten ensimmäistä cp heliäni. En usko että kukaan teistä on joutunut näkemään näin paljon vaivaa oppiakseen siis voi hyvää päivää sentään edes leijuttelemaan Phoeniksissa! Olen ihan tosissani miettinyt että onkohan minulla jonkinlainen aivojen vajaatoiminta tai sitten erityisesti juuri helikopterin hallinnan estävä geeni. Olen luultavasti Suomen surkein CP kuski, ehkä jopa Euroopan. Nyt kuitenkin alkaa sujumaan joten jos joku aloitteleva kopteristi lukee tätä niin on hyvä muistaa lannistumattomuus ja kaikkein tärkeimpänä simulaattoriharjoittelu niinkuin tälläkin foorumilla kaikki kehottavat. Onko muita jotka ovat kokeneet cp koputtelun tässä määrin, siis aivan mahdottoman haastavaksi? Olenko todella ainoa jolla on mennyt näin kauan pelkän leijuttelun opettelemiseen? Jos näin on, on myös mahdollista että masennun depressioon ja sen seurauksena mäiskin kopterini lekalla tuhannenmäsäksi ja sitten kun ne ovat aivan palasina laitan Phoenix levyn ruuvipuristimeen ,väännän sen mutkalle ja alan alkoholisoitua yhä pahemmin. Yhtäkaikki, matka jatkuu ja ehkä opin vielä sen miten näillä vehkeillä lennetään. Lopuksi kysyn teiltä paria asiaa. Onko oikeissa koptereissa esim Medihelissä gyroa? Flymentorin tai Helicommandin tapaisia vakautusjärjestelmiä? Toinen kysymykseni koskee näitä radio-ohjattavia cp koptereita eli ovatko ne kuolemassa kokonaan pois multikoptereiden huikean suosion myötä? Näinköhän kymmenen vuoden kuluttua saa ainuttakaan varaosaa reksään/HKhon? Cheers,  :-\

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #1 : 24 Syyskuu, 2016, 06:39:23 »
Onko oikeissa koptereissa esim Medihelissä gyroa? Flymentorin tai Helicommandin tapaisia vakautusjärjestelmiä?

En tiedä onko uusimmissa, muistaakseni ainakin meripelastuskoptereiden kohdalla on joskus puhuttu jostain paikallaanpitosysteemist ä.

Mutta yleensä se gyro taitaa ihan kirjaimellisesti olla lentäjän päässä ja muodostuu tasapainoaistista , "lihasmuistista" ja näköhavainnosta. On yleensäkin paljon yelpompaa ohjata laitetta jossa istuu itse sisällä kuin ulkoapäin, ihmisellä kun on jo ihan kävelemistä varten sisäänrakennettuna varsin hyvä "lennonohjain" mutta se vaatii että ohjausliikkeillä on suora "takaisinkytkentä" omaan kehoon.

En siis ole kokeillut mutta jotenkin uskoisin että 1:1 kopteri on jopa helpompi hallittava kuin RC-vehje juuri siksi että siinä liikkeisiin on se "perstuntuma". Harjoittelua sekin tietty vaatii kuten vaikkapa auton tai polkupyörän ajaminen että käsien ja jalkojen liikkeet tulevat automaattisiksi reaktioiksi tiettyyn liikkeeseen.

Itsensä liikutteleminen on kumminkin tosiaan ihmiselle luontainen taito kun taas jonkin kauko-ohjaaminen puhtaalla näköhavainnolla ei sitä ole.

Tämä siis lähes puhtaasti mutuna hyvin vähäisellä kokemuksella 1:1 lentolaitteista, purjekonetta ja Cessnaa olen pari kertaa päässyt kokeilemaan, molemmat n. 100 kertaa luontevampia ja "intuitiivisempia" ohjattavia ensikertalaiselle kuin RC-koneet. Jos foorumilla on oikeita kopteripilotteja niin korjatkaa toki.
« Viimeksi muokattu: 24 Syyskuu, 2016, 06:45:01 kirjoittanut Murgo »

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #2 : 24 Syyskuu, 2016, 07:28:09 »
Toinen kysymykseni koskee näitä radio-ohjattavia cp koptereita eli ovatko ne kuolemassa kokonaan pois multikoptereiden huikean suosion myötä? Näinköhän kymmenen vuoden kuluttua saa ainuttakaan varaosaa reksään/HKhon? Cheers,  :-\

Enpä usko.
Ainakin Syysleirillä oli pääasiassa CP porukkaa.
En tunne ketään joka olisi siirtynyt multiin CP:stä. Monelle on tullut CP:n lisäksi multi.

Tohon harjoitteluun.
Ostappa ns.oikea kopu niin huomaat että sen lennättäminen on paljon helpompaa kun simuttaminen.
Uskon että tolla simutus määrällä pysyy hyvin näpeissä.
Trex 700N DFC SK540 Trex 600N DFC SK540
Trex 700E DFC Beast X plus
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 630 Beast X plus

Poissa Anssi

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #3 : 24 Syyskuu, 2016, 17:29:36 »
Nykyisissä lääkärikoptereissa on jo elektronikkaa paljon. Leijuu automatiikalla, lentää autopilotilla ym.

Tulevaisuudessa on edelleen collektiivi ohjattuja koptereita kun kyse on ihan eri laitteesta verrattuna multit. Ehkä jopa puhuisin helikopoterista ja multeista eri termeillä enkä saman kategorian alle laittaisi niitä.
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB339S, Fouga Magister CM170. Phantom 4

Poissa agentti1007

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • "newbies disagrees seamans realities"
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #4 : 26 Syyskuu, 2016, 17:00:30 »
Kiitoksia vastauksista. Kyllä se varmaan noin menee. On tällä hetkellä kolme CP kopteria hyllyllä pölyyntymässä. Niiden setupit ja säädöt onnistuu kyllä kun olen niitä tältäkin foorumilta opiskellut mutta se ihan oikea lennättäminen on sitten asia erikseen. Ensimmäinen kokeilu (ennen simulaattoria) meni jännittyneessä tilassa ja kopteri alkoi kaatumaan ilmassa. Nämähän ovat tällaisissa kokemattomissa käsissä oikeasti vaarallisia härveleitä. Yksi paha virhe ja se on siinä.  Lienee suomessakin joku kuollut kun kopu tuli päin näköä? Vasta simulaattorissa oivalsin että kopterin kaatuminen ennen pitkää ilmassa onkin CP:lle ominaisuus, ei vika silloin kun lähetin ja kopu on asiallisesti säädetty. Olen joskus miettinyt että cp lennättämisessä ilman Flymentoreita tai Helicommandeja tullaan fysiikan kanssa kasvokkain samoja aivoalueita stimuloivien juttujen kanssa kuin Brio Labyrinttipeliä käännellessä (se missä metallikuulaa ohjataan kahdella akselilla). Luulen että teistä jokin kokenut akrobaattilennättäjä vetäisi Brion kuulan alusta loppuun alle puolessa minuutissa ilman mitään harjoitusta. Kun tästä aikaa liikenee niin täytyy ottaa testi miten HK450 nyt taittuu, luulen että leijutus on jo selkäytimessä mutta katsotaan miten äijän käy. Sitten on ne  kaarrokset :o, siis taitaa mennä toiset parikymmentätuhatta torppia ennenkuin napsahtaa paikoilleen. Toisaalta en aio hätäillä asian suhteen enkä ole asettanut itselleni mitään deadlineja joten tapauksessani hiljaa hyvä tulee ja näin on myös lompakkonikin kannalta parasta. Onko muuten Kouvolan lähistöltä ketään kopteristia?

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #5 : 26 Syyskuu, 2016, 17:44:35 »
Kouvolassa on tosi aktiivista lennätysporukkaa, ja Elimäeltä löytyy oikeestaan yksi Suomen parhaista lennätyspaikoista (vaikka espoolaiset saattaa muuta väittää). Kentälle saa ehottomasti tulla tutustumaan toimintaan, siellä on lähestulkoon joka viikonloppu porukkaa. Kannattaa vaikka tänne ketjuun huhuilla jos kiinnostaa tulla piipahtamaan http://www.kopterit.net/index.php?topic=17622.0
Goblin Speed Vbar NEO | Goblin Mini Comet Vbar NEO
Logo 690 SX Vbar NEO | Gaui X-3 Mini Vbar
Vbar control... ja styrsapaali

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #6 : 26 Syyskuu, 2016, 18:22:53 »
Sevverra pitää katkoa huhuilta siipiä että suomessa ei rc-kopterin aiheuttamia kuolemia ole ollut. Onneksi.

Poissa agentti1007

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • "newbies disagrees seamans realities"
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #7 : 01 Lokakuu, 2016, 20:21:29 »
Ok. Kiitos tiedoista. En tiedä mistä tuollainen onnettomuus on päähäni tullut mutta hyvä jos ei ole tapahtunut. Sitä nyt kaikkein viimeksi toivoisi kellekään.

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #8 : 01 Lokakuu, 2016, 20:59:11 »
En ole minäkään kuullut kopteroinnin harrastamisesta johtuneita hengenmenetyksiä. Jos turvallisuudesta pitää kiinni, eikä väkisin temppuile naaman läheisyydessä, niin yleisönkin pitäisi olla turvassa.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #9 : 01 Lokakuu, 2016, 21:18:30 »
En ole minäkään kuullut kopteroinnin harrastamisesta johtuneita hengenmenetyksiä. Jos turvallisuudesta pitää kiinni, eikä väkisin temppuile naaman läheisyydessä, niin yleisönkin pitäisi olla turvassa.

Maailmalla näitä tapauksia on ollu, ainakin Roman Pirozek niminen kaveri pääsi hengestään ku 700 räksä tuli silmille.
Goblin Speed Vbar NEO | Goblin Mini Comet Vbar NEO
Logo 690 SX Vbar NEO | Gaui X-3 Mini Vbar
Vbar control... ja styrsapaali

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #10 : 01 Lokakuu, 2016, 21:37:38 »
Maailmalla näitä tapauksia on ollu, ainakin Roman Pirozek niminen kaveri pääsi hengestään ku 700 räksä tuli silmille.
RIP Roman. Tikkuvirhe taisi olla kohtalona. Suomessa tuollaisia kohtaloita ei ole tapahtunut. Toivottavasti ei tapahdukkaan, niin ei tarvitse päästä lööppeihin.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa Janiz78

  • Jäsen 2017
  • *****
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #11 : 01 Lokakuu, 2016, 21:40:15 »
Itelle lensin melkein naamaan 550 trexin tikku virheestä. n. 1,5 metrin päässä kävi suuntien opettelu vaiheessa ja
säikäytti aika hel..tisti Sen jälkeen on ollu kopukat melko kaukana itestä ja toinen juttu jos säätöjä tekee niin vähintääki pannun piuhat irti...
Ai mistäkö tiiän?
Sab goblin 380, Sab goblin 500s, vbc , icharger 406 duo

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry, SIL, TreRC, HCTF
Vs: CP lennännämisen vaikeus!
« Vastaus #12 : 01 Lokakuu, 2016, 23:54:55 »
Tän päivän tyyli on lentää siinä naaman edessä. Järkikin kertoo että siitä ei pidemmän pääle hyvä seuraa.

Tää on harrastus, tarkotus on pitää hauskaa. Ei tappaa itseään.

Yhtä luentoa varten tuli laskettua voimia jolla lapa iskee ja fakta on että se tappaa. On kunkin oman harkinnan varassa että haluaako tappaa ittensä.

Uskoisin että useimmat eivät halua...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
1263 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2009, 12:06:35
kirjoittanut Sandu
14 Vastauksia
15155 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2015, 15:11:31
kirjoittanut hamatiju
22 Vastauksia
11568 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2016, 17:28:58
kirjoittanut jyrip