Kirjoittaja Aihe: Phantom 3 akkujen säilytys  (Luettu 4601 kertaa)

Poissa rantaesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Phantom 3 akkujen säilytys
« : 25 Heinäkuu, 2016, 22:29:07 »
Uutena tulokkaana kysyn miten noita phanttomin akkuja tulisi säilyttää meikäläisen kohdalla , lennätän kopteria n.  kerran viikossa  ja otan vehkeen alas kun akussa on 20% potkua jäljellä    ja olen pitänyt niitä välipäivät   täydessä latingissa , onko tämä  oikea tapa ? Kopterin mukana tullut akku eli omaa elämäänsä niin että kun sen latasi täyteen se alkoi hitaasti tyhjentää samana päivänä itseään , liekö joku säilytysohjelma mutta kun päivitin sen kopterin päivityksen yhteydessä niin sen käytös muuttui, ei pura enään itseään vaan pysyy täytenä. Onko tämä  haitallista akulle ? Kai niissä akkujen päivityksissä on otettu tämäkin huomioon. Elikkä kärsivätkö akkuni jos niillä ei viikkoon tai kahteen lennetä ja ne seisovat täydessä latingissa  ?

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom 3 akkujen säilytys
« Vastaus #1 : 25 Heinäkuu, 2016, 23:28:04 »
Storagejännitteeseen ja jääkaappiin  kun on pienikin tauko lennättelyssä niin maksimoit akkujen keston. Ihan noin paljon ei kannattaisi myöskään purkaa. Sopiva säilytysjännite on luokkaa 3,8v/c.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa rantaesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 3 akkujen säilytys
« Vastaus #2 : 25 Heinäkuu, 2016, 23:34:07 »
Millä laturilla se storagejännitys tehdään , mulla on vaan tuo kopterin mukana tullu laturi ? Jostain ohjeesta olin lukevinani että kannattaa ajaa akku 10% varaukseen asti kerran 20 lentokerran aikana , pysyis kunnossa pidempään, tiedä sitten näistä. Kopteripaketti on ollut mulla vasta 3 kk ja värkki on phantom 3 advanced

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Phantom 3 akkujen säilytys
« Vastaus #3 : 26 Heinäkuu, 2016, 08:00:56 »
Akun ajaminen säännöllisesti alle 20% varaukseen tekee kyllä pelkkää huonoa akulle. En tiedä millasia virtoja Phantomi ottaa akusta, veikkaan että aika paljon pienempiä kuin mitä moni 3D kopteri. Tällä perusteella tyhjäksi ajaminen ei ihan niin haitallista ole mitä 3D käytössä, mutta missään nimessä siitä ei akulle mitään hyötyä ikinä ole.

En ole löytänyt mitään faktaa joka sanoisi että akun tyhjänä säilyttämisestä olisi mitää haitta akulle, ellet sitten säilytä niitä vuosikausia ja akuilla on taipumusta purkaa itseään. Alijännite on pahaa myrkkyä akuille, mutta muuten tyhjä akku on säilytyksessä ihan ok.

Täysi akku sen sijaan vanhenee huomattavasti nopeammin kuin tyhjä. 100% varauksessa oleva litium akku menettää huoneenlämmössä jopa 20% kapasiteetistaan vuodessa. Kylmempi  varastointilämpötila hidastaa vanhenemista huomattavasti, mutta niin tekee myös matalampi varastointijännite. Jossain max 60% varauksen kohdalla ylijännitteestä johtuvaa ennenaikaista vanhenemista ei enää tapahdu lainkaan. Lähtökohtaisesti akkujen elinikä paranee huomattavasti jos saat vähänkin purettua täysiä akkuja ennen pidempää varastointia. Muutama päivä nyt ei mitään merkkaa vaikka oliskin täynnä.

Jääkaappisäilytys on myös ok ja pidentää ikää, mutta ennen käyttöä olisi hyvä ottaa akut lämpimään jotta ne toimivat paremmin. Lataus kylmänä on myrkkyä akuille, sillä litiumiakun haitallisen ylijännitteen raja tulee nopeasti alaspäin kylmässä. Eli jos jääkylmän akun normaaliin täyden akun jännitteeseen, niin akkukemia käyttäytyy niinkuin akku olisi pahasti ylijännitteessä ja sen seurauksena akun elinikä lyhenee nopeasti. Kylmänä purkaminen ei käsittääkseni ole niin paha, kunhan lento aloitetaan varovasti niin että akku ehtii lämmetä ennen kuin enempi kiskotaan virtaa ulos.

Itse säilytän akut huoneenlämmössä ja lataan ne aina ennen käyttöä. En erityisemmin lataa niitä storagejännitteeseen ellei sitten ole jostain syystä ihan tyhjäksi menny. Jos on ihan täyteen jäänyt lennätyksen jälkeen niin puran niitä tyhjemmäksi etteivät jää täyteen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Phantom 3 akkujen säilytys
« Vastaus #4 : 26 Heinäkuu, 2016, 14:54:37 »
Se 10% purkaminen on akun kalibrointia varten. Pari kertaa vuodessa jos tekee niin riittää. Tai jos näyttää akun kunnoksi heikkoa.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa rantaesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 3 akkujen säilytys
« Vastaus #5 : 26 Heinäkuu, 2016, 19:50:57 »
Täytyypä kokeilla tuota 60% varauksessa säilytystä , äkkiähän se siitä latautuu täyteen kun tarvii. Eli katselen tabletin näytöltä varauksen johonkin 60% tuntumaan ja jätän siihen , mulla kun ei ole muuta laturia kuin paketin mukana tullut. Nyt tämänpäiväisen lennätyksen jälkeen akut jäivät 3.9v jännitteeseen kaikki kennot ja varaus oli 63% .

Poissa Late

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Phantom 3 akkujen säilytys
« Vastaus #6 : 05 Syyskuu, 2016, 00:35:58 »
Koska olen laiska, laitan vain huonon kuvan akun ohjeesta

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
32 Vastauksia
15622 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2011, 10:51:18
kirjoittanut mika a
10 Vastauksia
8523 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2011, 14:07:31
kirjoittanut harrier46
4 Vastauksia
4561 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Kesäkuu, 2013, 11:20:29
kirjoittanut reittila
5 Vastauksia
5068 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2013, 16:29:25
kirjoittanut Maikko
3 Vastauksia
2708 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 09:07:54
kirjoittanut reittila