Kirjoittaja Aihe: 500 kokoisen kopterin hankinta.  (Luettu 44095 kertaa)

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500 kokoisen kopterin hankinta.
« Vastaus #50 : 06 Kesäkuu, 2016, 10:55:23 »
Molemmissa noista lennonaikaisista mittauksista on omat ongelmansa. Kuten mainittu niin aggressiivimpi lento vie akun täydempänä jännitteen hälyrajalle kun taas lilluttelu voi tyhjentää akkua liikaakin.

Kapasiteettimittauksessa taas on ongelma se, että mainostettu kapasiteetti on vain tarra akun päällä eikä "oikean" kapan määrittämiseen edes ole mitään yhteismitallista keinoa. Toinen juttu on että akun ikääntyessä kapasiteetti putoaa ja kapamittaus alkaa hiljalleen johtaa harhaan.

Näkisin että luotettavin tapa on mitata jännite lennon jälkeen, mutta sittenhän on toki jo liian myöhäistä havaita liika purku. Hyvään tulokseen päässee jos käyttää kapasiteettimittausta ja silloin tällöin tekee lennon jälkeen jännitteen tarkistumittauksen ja laskee kaparajaa jos tarvetta. Siitä sitten voidaan vääntää että mikä on hyvä turvaraja jännitteeksi lennon jälkeen. Sehän on selvä että mitään veitsenterävää rajaa tuosa ei ole vaan tyhjempi on aina huonompi, mutta oma minimi 3,70 V mitattuna heti lennon jälkeen on omilla Gensseillä osoittatunut sellaiseksi että akut kestää useamman vuoden ja satoja syklejä.
Goblin 700 CC VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: 500 kokoisen kopterin hankinta.
« Vastaus #51 : 06 Kesäkuu, 2016, 11:05:56 »
Kapasiteettimittauksessa taas on ongelma se, että mainostettu kapasiteetti on vain tarra akun päällä eikä "oikean" kapan määrittämiseen edes ole mitään yhteismitallista keinoa. Toinen juttu on että akun ikääntyessä kapasiteetti putoaa ja kapamittaus alkaa hiljalleen johtaa harhaan.

VBar Controlleriin saa appsin joka laskee tuota kapasiteetin pienentymistä ja näin ollen se myös pienentää lennossa käytettävää kapasiteettia sitä mukaan kun akulla tulee ikää/lentoja.

Paikalla Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 500 kokoisen kopterin hankinta.
« Vastaus #52 : 06 Kesäkuu, 2016, 11:50:05 »
Kapasiteettimittauksessa taas on ongelma se, että mainostettu kapasiteetti on vain tarra akun päällä eikä "oikean" kapan määrittämiseen edes ole mitään yhteismitallista keinoa. Toinen juttu on että akun ikääntyessä kapasiteetti putoaa ja kapamittaus alkaa hiljalleen johtaa harhaan.

Tuo on toki ihan totta, mutta onneksi se todellinen kapasiteetti ei nyt ihan hirveen nopeasti muutu. Omien kokemusten mukaan aika tarkasti samaan jännitteeseen menee akut kun sieltä puretaan sama varaus joka kerta. Sitten kun akut alkaa olemaan käyttöikänsä loppupuolella niin yksittäisten kennojen kunto alkaa heikkenemään eri tahtiin. Ja vieläpä niin että ne huonot kennot menee aina vähä liian tyhjäksi ja sen seurauksena heikkenevät vieläkin nopeammin mitä muut.

Itsellä on varaushälytyksen lisäksi jännitehälytys. Sekin on vedetty niin ylös että kylmällä ilmalla huonommilla akuilla alkaa jännitehäly paukkumaan ennen kuin mAh raja tulee täyteen. Eli molempi parempi.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 500 kokoisen kopterin hankinta.
« Vastaus #53 : 06 Kesäkuu, 2016, 11:58:16 »
Sitten kun akut alkaa olemaan käyttöikänsä loppupuolella niin yksittäisten kennojen kunto alkaa heikkenemään eri tahtiin. Ja vieläpä niin että ne huonot kennot menee aina vähä liian tyhjäksi ja sen seurauksena heikkenevät vieläkin nopeammin mitä muut.

Mulla tuo hälytin hälyttää huonoimman kennon mukaan. Hälytin kytketään tasausliittiimeen josta se mittaa kennokohtaiset jännitteet.
Käytän tämmöistä http://www.ebay.com/itm/1-8S-Lipo-Li-ion-Fe-Battery-Low-Voltage-Meter-Tester-Buzzer-Alarm-FE-/331424436393?hash=item4d2a6f90a9:g:QnIAAOSw~uhUmqRp

Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
4169 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2011, 22:21:44
kirjoittanut Lauri P
20 Vastauksia
14261 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2014, 13:07:33
kirjoittanut Korppi
19 Vastauksia
11535 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2013, 14:11:53
kirjoittanut kekke
43 Vastauksia
15245 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2015, 20:36:40
kirjoittanut jkkmobile
7 Vastauksia
11131 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2015, 23:03:41
kirjoittanut Korppi