Kirjoittaja Aihe: Mikä askeltaa/pykältää X3:n lavan pitimissä?  (Luettu 3827 kertaa)

Poissa Kovaajakorkealta

  • Aloitteleva torppari
  • *
Mikä askeltaa/pykältää X3:n lavan pitimissä?
« : 16 Toukokuu, 2015, 18:01:46 »
Vaihdoin X3:n roottorien lapojen pitimet. Samalla upgradasin laakerointia lisäämällä sarjan 'X3 Main blade grips parts upgrade pack'. Kiristettyäni spindlen pultit huomasin, että pyörittämällä lapojen pitimiä spindle-akselin ympäri kummallakin lavan pitimellä tuntuu pyörityksessä askellus. Askelluksella tarkoitan, että pyöritykseen tarvittatava momentti vaihtelee, askelia esiintyy tasavälein ja noin 15 kappalette per 180 asteen pyöritys. Ei voi sanoa, että lapojen pitimet pahasti jumittaisivat missään kohtaa mutta kyllä tässä nyt taitaa jotain olla pielessä. En vaan keksi mitä. En muista, että mitään askellusta olisi aiemmin esiintynyt. Olen varsin varma, että kokosin laakerit prikkoineen samassa järjestyksessä mitä ne olivat aiemmin.

Se ero kuvaan kokoonpanossani on, että en laittanut prikkoja W5x9x0.2 ja W5.1x7x0.12 sillä olen alunperin kootessani noudattanut vähän vanhempaa ohjekirjaa, jossa noita prikkoja ei ole. Prikat on ilmeisti päätetty lisätä myöhemmin. Huomasin prikat kuvassa vasta kopioidessani kuvan netistä tähän viestiin.

Syy sarjan 'X3 Main blade grips parts upgrade pack' lisäämiseen oli luuloni, että se varmistaisi, että spindlen pultit pysyvät varmasti kiinni, asian kanssa kun on nettikeskustelujen perusteella ollut jonkin verran pulmia. Voi olla, että luuloni oli perusteeton ja koko sarja on tehty jostakin muusta syystä.

Osaakos joku oheisista kuvista päätellä mistä askellus mahdollisesti johtuu ja voiko/kannattaako asiaa yrittää korjata.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2015, 07:53:51 kirjoittanut Kovaajakorkealta »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Mikä askeltaa X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #1 : 16 Toukokuu, 2015, 18:06:51 »
Painelaakerit kiristetty liian tiukalle ja ovat nyt kuopilla?

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Mikä askeltaa X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #2 : 16 Toukokuu, 2015, 19:13:08 »
Eikös nupit yleensä kyl suunnitella et saa pultin vetää loppuun asti ja shimmeillä sit katotaan välys kohalleen??? Eli jos shimmit puuttuu niin luulis olevan mielummin väljä ku kiree
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Mikä askeltaa X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #3 : 16 Toukokuu, 2015, 19:25:31 »
Meikäläisellä ainakin jäi X3 nuppi auttamattomasti väljäks ilman shimmejä.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Mikä askeltaa X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #4 : 16 Toukokuu, 2015, 21:33:32 »
Itse laitoin myös shimmit heti paikalleen muuten olisi jäänyt välys nuppiin. Askellus johtunee painelaakereista. Jos ei ole tiukka ja kääntyy herkästi pykälistä huolimatta en olisi kauhean huolissani, minulla oli 450L dominaattorissa joskus myös lievää pykällystä muttei sitä lennossa huomannut.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Kovaajakorkealta

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mikä askeltaa/pykältää X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #5 : 17 Toukokuu, 2015, 08:15:43 »
Kiitos vastauksista. Ehkä minun ei kannata olla pykällyksestä kovin huolissani. Löysin netistä kirjoituksia samasta ilmiöstä muidenkin kopterien kanssa eikä asiaa pidetty kovin vakavana. Vaikka ilmiö ei ehkä ole huolestuttava niin olisi kiva ymmärtää mistä se syntyy. Onko joku painelaakeria vasten oleva osa kenties liian kovan kiristämisen takia vähän muuttanut muotoaan ja siksi kuulat eivät kulje tasaista pintaa pitkin? Tätä ilmeisesti Tero arveli.

Mitä X3:n nupin väljyyteen tulee niin ennen upgradea väljyyttä oli jonkin verran, akselin suuntaista välystä oli ehkä vajaa puoli millimetriä. Nyt välystä ei ole yhtään. Vaikka työntää gripeistä vähän suuremmalla voimalla ei välystä silmin tai sormituntumalla havaitse. Pitäisikö spindlen dumperien joustaa silmin havaittavasti, kun gripeistä työntää muutaman kilon voimalla?

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Mikä askeltaa/pykältää X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #6 : 17 Toukokuu, 2015, 08:47:23 »
Kiitos vastauksista. Ehkä minun ei kannata olla pykällyksestä kovin huolissani. Löysin netistä kirjoituksia samasta ilmiöstä muidenkin kopterien kanssa eikä asiaa pidetty kovin vakavana. Vaikka ilmiö ei ehkä ole huolestuttava niin olisi kiva ymmärtää mistä se syntyy. Onko joku painelaakeria vasten oleva osa kenties liian kovan kiristämisen takia vähän muuttanut muotoaan ja siksi kuulat eivät kulje tasaista pintaa pitkin? Tätä ilmeisesti Tero arveli.

Mitä X3:n nupin väljyyteen tulee niin ennen upgradea väljyyttä oli jonkin verran, akselin suuntaista välystä oli ehkä vajaa puoli millimetriä. Nyt välystä ei ole yhtään. Vaikka työntää gripeistä vähän suuremmalla voimalla ei välystä silmin tai sormituntumalla havaitse. Pitäisikö spindlen dumperien joustaa silmin havaittavasti, kun gripeistä työntää muutaman kilon voimalla?
Pykälä tulee useimmiten torpissa. Ja lepari pitää aina kiristää loppuun asti. Ja kyllähähän ne spindlen dumpperit, leparin kumit joustaa. Eli kuuluu asiaan. Ja mitä tuohon upgradeen tulee niin se kolmas lavanpitimen laakeri on mielestäni ihan ehdoton tähän. Ei muuta kuin kovaa lentoa  ;D
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Mikä askeltaa/pykältää X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #7 : 17 Toukokuu, 2015, 08:48:42 »
Jos kasatessa on ruuveilla vedätetty osat paikoilleen, niin painelaakerin kuulat ovat voineet painaa liukupintoihin kolot. Olisi hyvä jos osat saisi perille asti ilman ruuveilla vedätystä, tai ainakin pyörittää osia mukana kun kiristää ruuvit.
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikä askeltaa/pykältää X3:n lavan pitimissä?
« Vastaus #8 : 17 Toukokuu, 2015, 09:02:15 »
Harvemmin toi nuppi taitaa monessa muussakaan kopterimerkissä olla täysin smoothi kun sinne uudet sisuskalut vaihtaa. Siitä sitten muutaman lennon jälkeen ehkä vetreytyy. En ressaisi liikaa, varsinkaan pikkukopterissa. Ei muuta kun kovaa ajoa ;)
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2015, 09:05:03 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
7081 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2009, 19:42:03
kirjoittanut mnentwig
7 Vastauksia
4520 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2009, 16:05:36
kirjoittanut Tazr
28 Vastauksia
13202 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2012, 10:11:22
kirjoittanut Luigi Cravatto
29 Vastauksia
63970 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2014, 20:49:28
kirjoittanut Otou
7 Vastauksia
13724 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2015, 06:22:05
kirjoittanut Matti Häkkinen