Kirjoittaja Aihe: Löydetty Phantom Vantaalla  (Luettu 24168 kertaa)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #25 : 28 Joulukuu, 2014, 20:56:40 »
No, ens vuonna tätä luetaan suorittamatta korvausta  :) sori, oli ihan pakko  :) , ei palkokasveja ilmanottoaukkoihin  :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #26 : 28 Joulukuu, 2014, 21:04:12 »
No, ens vuonna tätä luetaan suorittamatta korvausta  :) sori, oli ihan pakko  :) , ei palkokasveja ilmanottoaukkoihin  :)

älähän nyt käsitä väärin. tässä on tutut kaverit jauhanu toisilleen ihan hyvillä mielin. viimeks eilen näin johnyn naamatusten. ei tässä kannata tehä vääriä johtopäätöksiä.

vinoilua olis silti syytä kestää. mäki lennän italialaisilla ja siitä vinoillaan mulle. turha sitä on vakavasti ottaa ku ei kukaan ole vakavissaan.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

JCA

  • Vieras
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #27 : 28 Joulukuu, 2014, 22:19:27 »
Joo, nou haart viilinks! :D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #28 : 30 Joulukuu, 2014, 00:07:05 »
Harrastan koptereita ja teen työkseni multeilla, enkä jaksais kumpaakaan jos foorumeilla olis vaan vakavaa naamairvessä vääntämistä, eikä ollenkaan piikittelyä  :)

Faktahan on se, että aidot flyawayt on pääosin multien ongelma, koska niissä käytetään autopilotteja. Suurimmassa osassa yksiroottorisista ei ole autopilottia joten ne ei teknisistä syistä pysty lentämään kovin kauaksi ilman ohjausta. Varsinkin tankovehkeet tulee tonttiin hyvin nopeasti. FBL kopterit pitää suunnan sen verran hyvin, että teoriassa pystyisivätkin optimiolosuhteissa lentämään jonkun matkaa ilman ohjausta.

Multit taas pystyy lentämään niin pitkälle kun akku riittää, koska elektroniikka päättää kallistuskulman, suunnan ja korkeuden. Lennättäjän virhe tai autopilotin datavirhe voi aiheuttaa flyaway:n. Kukaan ei voi kiistää etteikö multit olis helppoja lentää + soveltuu valokuvaukseen ja sen takia houkuttelevat enemmän "pakkosaada" ihmisiä. Multi pysyy ilmassa 10 min opettelulla, yksiroottorinen 10 tunnin. Ei tarvitte olla selvänäkijä et ymmärtää miksi niitä karkailee ja miksi niistä keskustellaan. Jos Trexejä, Logoja ja MSH:ita löytyis ihmisten pihoilta ja toreilta, niin varmaan niitäkin sitten piikiteltäisiin. Ne vaan tuppaa tippumaan lennätyskentälle tai korkeintaan lähikoivuun.

Ei kannata ottaa nokkiinsa jos multeista jaksetaan jauhaa. Suurin osa multeista on toimivia ja hienoja laitteita jotka soveltuu hyvin kuvaukseen ja hupilentämiseenkin. Tekniikka kehittyy ja keskittyy entistä enemmän turvallisuusnäkökulmiin, parin vuoden päästä tilanne voi olla täysin erilainen.
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2014, 00:10:04 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #29 : 30 Joulukuu, 2014, 01:27:35 »
Tää oli hyvin kerrottu vispilä. Näinhän se on. Kohta tulee vbarin se cominghome juttu. Eiköhän ala puhetta kuuluun kun 800 logo tai 800 allu tekee fly away. Ei kiva yhtään kun jätti tulee kohti. Sen näkee sitten miten se toimii.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #30 : 30 Joulukuu, 2014, 06:47:15 »
Ei näistä pidä kyllä hernettä ottaa, minusta ovat olleet lähinnä "huvittavia" juttuja.
Toivon ettei kukaan ainakaan minun kommenttien takia ole ottanut itseensä, minua keskustelut vain lähinnä huvittavat.
Tuntuu olevan aika arkista luettavaa, joka on harmillista, ei kukaan ilomielin kerro että kallis harrasteväline on omilla teillään.

Itselläkin on näitä perus vatkaimia ja multeja, enkä kallistu kummankaan puolelle, multeissa on oma etunsa, kopterit taas ovat pikku näpertäjälle aivan mahtavia kohteita ja vaativat aivan toisenlaisen omistautumisen harrastukselle.

Pakko kyllä sanoa että monia karkailuja lukeneena (itsekin kokeneena kun saman firman tuote löytyy multista), ongelmat tuntuvat painottuvan juuri näihin tietyn valmistajan FC:hin, tarkemmin GPS:ään, luotetaan elektroniikkaan eikä omaan lentotaitoon.
Kuka tahansa jolla on ollut navigaattori käytössään on varmasti joutunut pyörimään ympyrää kun navi päättää että et ole kohteessa tai orientaatio on väärin, (muutama navigaattori on lentänyt ikkunalta takapenkille kun meni hermot).

Paras ratkaisu olisi valmistajan ymmärtävän ongelman, ja tekisi esim. tuohon firmikseen täpän jolla saa RTH toiminnon failsafeksi, eli jos GPS sekoilee tai satelliitteja ei ole tarpeeksi, se menee ns. dummy modeen ja kopterit laskeutuu hallitusti. Nyt esimerkiksi Naza Liten firmikseen ei ole tehty mitään parannuksia 1.0 version jälkeen, eikä tuskin enää tehdäkään.

Jos tämä jatkuu vielä pitkään, niin se vaatii vain sen yhden mullistavan tapauksen jossa multi tekee tuhoa kun sitä on vastuuttomasti lennelty taajamassa ja karkaa satuttaen ihmistä/omaisuutta, sellaista valokeilaa ei kyllä kaivata, harrastuksesta tule hankalaa ja pahimmassa tapauksessa jopa kiellettyä alueilla missä sitä vielä saa lennättää multien osalta.

Toivottavasti tekniikka tosiaan parantuu, vaikka tupla GPS:ät, jolloin paikannus ja RTH on varmempi, sekä toisenlainen lähestyminen kontrollerin toimintaan, se turvallisempi vaihtoehto.

Pidän kyllä DJI:n tuotteista, ilman GPS:ää.  ;)
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #31 : 30 Joulukuu, 2014, 15:46:58 »
Pitäisi kirkkoveneissäkin olla GPS mukana samalla lailla kuten esim. Naza-H ja Aling APS. Nazassa vain gps-holdi, APS osaa tulla kotiin mutta itse lentoon kummassakaan sitä ei käytetä. Luulen vain et suurin ongelma on se et nostetaan liian nopeesti ilmaan ja sit se hakee kotipisteen mihin sattuu. Naza-H saa ainakin olla monta minsaa päällä et pitää gepsillä paikkansa. Valojen mukaan löytää heti sijainnin. Pitäis olla 5 min gepsin lämpenemisaika ennenkuin saa ilmaan tai muuten ei gps käytössä. Kotipisteen lukitus vaan koneet sammuneena tms...
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #32 : 30 Joulukuu, 2014, 16:25:32 »
Itse olen kyllä sitä mieltä että GPS moodissa ei pitäisi lentää ennen kuin osaa lentää kahdeksikon ATTI moodissa. Tämä tietty on toiveajattelua.

Lisäksi olen sitä mieltä että GPS/kompasin ei pitäisi mitenkään puuttua toimintaan ATTI moodissa. Oman kokemukseni mukaan valitettavasti tuntuu siltä että näin ei ole. Vuosia sitten oli pari alkavaa fly-a-way kokemusta ATTI moodissa (Naza/450), sen jälkeen GPS sai lähteä, ja ATTI moodi  ilman GPSää on toiminut niin kuin pitääkin.

Kokemukseni mukaan ainut tapa selvitä alkavasta Fly-a-way kokemuksesta on välittömästi siirtyä Manual moodiin, mutta se on vaikea, eikä monella edes konfattuna, niin että siihen voisi siirtyä.

Kyllä se mahtaa risoa kun lentää pois, mutta hei, se on vaan vajaa tonni... Mutta kannattaa miettiä kyllä sitäkin että se voi tippua ihan mihin vain, kenen päälle vain... Kyllä tosi vahvasti suosittelen että lentää kaukana ei mistään niin kauan kun GPS on kytkettynä, tai manuaali moodissa lentely  ei suju rutiinilla.

« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2014, 16:32:13 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #33 : 30 Joulukuu, 2014, 17:00:07 »
Otsikon tarina ei kerro miten Phanttomi on ko. paikkaan päätynyt, jos se on vaikka pudonnut ihan vaan kuormasta  :)
Tai vaikka unohtunut kun tullu tärkeempää tekemistä kesken YBER ilmakuvauksen  :)
Siinäpä lisää ihmeteltävää  :)

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #34 : 30 Joulukuu, 2014, 17:09:55 »
Joo, se olisi kyllä paljon turvallisempaa tiputella niitä kuormasta. ;D
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #35 : 30 Joulukuu, 2014, 17:15:42 »
Itse olen kyllä sitä mieltä että GPS moodissa ei pitäisi lentää ennen kuin osaa lentää kahdeksikon ATTI moodissa. Tämä tietty on toiveajattelua.

Lisäksi olen sitä mieltä että GPS/kompasin ei pitäisi mitenkään puuttua toimintaan ATTI moodissa. Oman kokemukseni mukaan valitettavasti tuntuu siltä että näin ei ole. Vuosia sitten oli pari alkavaa fly-a-way kokemusta ATTI moodissa (Naza/450), sen jälkeen GPS sai lähteä, ja ATTI moodi  ilman GPSää on toiminut niin kuin pitääkin.

Kokemukseni mukaan ainut tapa selvitä alkavasta Fly-a-way kokemuksesta on välittömästi siirtyä Manual moodiin, mutta se on vaikea, eikä monella edes konfattuna, niin että siihen voisi siirtyä.

Kyllä se mahtaa risoa kun lentää pois, mutta hei, se on vaan vajaa tonni... Mutta kannattaa miettiä kyllä sitäkin että se voi tippua ihan mihin vain, kenen päälle vain... Kyllä tosi vahvasti suosittelen että lentää kaukana ei mistään niin kauan kun GPS on kytkettynä, tai manuaali moodissa lentely  ei suju rutiinilla.

Näkisin että ne kasit pitäis osata lentää ihan manualmodessa ja molemmin päin. Peruuttamalla kasi on varmaan liikaa vaadittu  ;D Ja harvan multit kykenee inverted  ;D

SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #36 : 30 Joulukuu, 2014, 17:28:03 »
Omasta mielestäni GPS avustimet pitäisi lailla kieltää, ei niistä ole muuta kuin harmia. Olisi paaljon vähemmän näitä löytöilmoituksia ja uudet tulokkaat joutuisi oikeasti harjoittelemaan sitä lentämistä ennen kuin nostavat kameran taivaalle. Ei se lentäminen ja kopterin pitäminen paikallaan niin vaikeaa ole kunhan aluksi viitsii harjoitella.

Mielestäni paras ja turvallisin apukeino lentämiseen on FPV laitteet. Näyttö kiinni lähettimeen ja jos suuntavaisto katoaa tai lennät liian kauas, niin katse näyttöön ja lennä takaisin sinne missä olitkin. Tämä siis vain jos lentää LOS:na vai miten se nyt kirjotettiin.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #37 : 30 Joulukuu, 2014, 17:40:44 »
Tuo on kyllä totta varsinkin jos lentää GPS kanssa. Se Naza manuaalimoodi on vaan tosi kiikkerä. Jos sitten kun lentävä vehje on parin sadan metrin päässä jossain metsän korkeudessa, niin että vähän huonosti näkee asennon, niin olisi kyllä tosi tukala paika ottaa se manuaalimoodissa haltuun jos meinaa lähteä omille teilleen. Tuon takia olen lentänyt ilman GPSää, ATTI ilman GPSää on toiminut luotettavasti.

Näkisin että ne kasit pitäis osata lentää ihan manualmodessa ja molemmin päin. Peruuttamalla kasi on varmaan liikaa vaadittu  ;D Ja harvan multit kykenee inverted  ;D

Menee vähän offtopickiin, mutta siinä NAZA ATTI moodissakin on kyllä oikkunsa. Tässä videon kohdassa 1:10 oli vähän tukalaa saada se pysähtymään. tikku oli pitkään taakse, mutta se vaan menee, no tiesin kyllä tämän, mutta vauhtia tuli vähän enemmän kuin oli tarkoitus.

Kohdassa 1:45 tulen tarkoituksella alas kaasu lähes alhaalla, väärillä asetuksilla tuo saattaisi tässä tilassa kaiketi sammuttaa moottorit kokonaan. Kontrolli on myös kokonaan mennyt, ei reakoi pitch, yaw eikä roll komentoihin niin kauan kun kaasu on alhaalla, pitää kyllä pienelläkin kaasulla hyvin pystyssä ATTI moodissa. Tuo on joskus aiheuttanut yllätyksiä kyllä että käyttäytyy näin. Tätä lentoa tehdessäni tiesin sen kyllä hyvin.

https://vimeo.com/115450500

Kannattaa siis kyllä lentää turvallisessa paikassa ja opetella tuntemaan tuo laitteensa ja omat taitonsa.
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2014, 17:52:00 kirjoittanut Garug »
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #38 : 30 Joulukuu, 2014, 17:52:36 »
Kyllä se lennon opettelu pitäis aloittaa ihan vaan cp-kopterilla, tanko peli ja ilman perä gyroo.
Vuoden pakollinen lentoharjoittelu, sit vasta voi hakee multin ostolupaa  :)
Alkaa erottuun jyvät pakanoista...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #39 : 30 Joulukuu, 2014, 17:57:22 »
Mitä itse joskus muutaman multin rakensin, niin mulla auttoi hahmottamiseen punaiset potkurit menosuuntaan, ja tietty valot. Valoilla pystyykin sitten jo lentelemään pimeässäkin...

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #40 : 30 Joulukuu, 2014, 18:02:53 »
Tuo on kyllä totta varsinkin jos lentää GPS kanssa. Se Naza manuaalimoodi on vaan tosi kiikkerä. Jos sitten kun lentävä vehje on parin sadan metrin päässä jossain metsän korkeudessa, niin että vähän huonosti näkee asennon, niin olisi kyllä tosi tukala paika ottaa se manuaalimoodissa haltuun jos meinaa lähteä omille teilleen. Tuon takia olen lentänyt ilman GPSää, ATTI ilman GPSää on toiminut luotettavasti.

Attimodessa vaan puuttuu se liikkeen jatkuvuus. Jos olet joskus CP kopua lennättänyt niin tiedät mitä meinaan. Voihan nazan manualmodea rauhoittaa mankasta expolla ja dualratella(ei varmaan onnistu tosin djin vakiomankalla). Ja vaikka olis lähössä karkuun gps päällä jossain kauempana niin manuaaliin vaihtamalla karkumatka jää lyhyeksi  ;D Ei RTH vipua veivaamalla  ;D

Kokemusta on viasta naza v2 gps joka sotki gps ja attitilan suunat ihan sekaisin. Eli jos ohjas vaikka taakse niin meni oikeelle eteen. Tilanne korjaantui menemällä manualmodeen.

Tietysti multeilla suurimmaksi osaksi napsitaan kuvia ja vidoita niin lennot tapahtuu jossain atti tyyppisessä tilassa. Ja ymmärrän hyvin ettei manual modeen haluta koskea pitkällä tikullakaan kun kuvat on se juttu ei lennätys..

Vähän kuin nykypäivän autot jossa on kaikki mahdolliset ajamista helpottavat vermeet niin miksi kauppaa ja töihin ajavaa naista esim kiinostaisi koittaa miten ko. auto käyttäytyy kun ottaa apuvermeet pois päältä talvella  ;D
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #41 : 30 Joulukuu, 2014, 18:09:33 »
Mitä itse joskus muutaman multin rakensin, niin mulla auttoi hahmottamiseen punaiset potkurit menosuuntaan, ja tietty valot. Valoilla pystyykin sitten jo lentelemään pimeässäkin...

Valosalla helpottaa eniten epäsymmetrinen rungon rakenne. Huomattavasti helpompi lentää dicoveryn rungolla kuin F450. Ja voihan sinne perään tuikata vaikka mitä pompuloita jotta näyis paremmin  ;D
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #42 : 30 Joulukuu, 2014, 18:17:58 »
Valosalla helpottaa eniten epäsymmetrinen rungon rakenne. Huomattavasti helpompi lentää dicoveryn rungolla kuin F450. Ja voihan sinne perään tuikata vaikka mitä pompuloita jotta näyis paremmin  ;D
Kyllä ne valot auttaa, tai ainakin mulla auttoi ihan päivälläkin. Sitte ku vielä pisti puolen metrin hiilariputken, ja jonkun jutskan putken päähän "hännäksi". Mulla häntänä oli strobo-valo..

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #43 : 30 Joulukuu, 2014, 18:21:49 »
Kopterilla tuli joskus opeteltua lentämään, ensimäinen multicopteri oli mekaanisella gyrolla, seuraavassa oli sitten jo ihan puolijohde gyro. Sen sai tosiaan lentämään kyllä aikalailla hyvin expoa ja kaasu-Pitch/Roll miksauksia käyttäen, pitäisi ehkä koittaa tuo Naza saada lentämmän kunnolla Manuaalimoodissa.

Suurin ongelma siinä mielestäni on että Manual ja ATTI moodi ovat niin totaalisen erilaisia lentää. Varotuksen sana jos joku Phantom kuski nyt rupeaa manuaali moodia käyttöönottamaan.

Kävipä kerran näin, yleensä tein lentoonlähdön aina Manual moodissa. Kerran sitten oli jäänyt ATTI moodiin ja huomasin tämän siinä vaiheessa kun kaasua olin jo nostanut hyvän matkaa, ATTI moodissahan se ei ilmaan nouse ennen kuin nostaa reilusti yli puolen välin. No manuaalimoodissa lähtee ilmaan pienemmälläkin kaasulla, ja lähti sitten kyllä aika äkäisesti kun siirsin kaasu jo ylhäällä kytkimen Manual moodiin.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #44 : 30 Joulukuu, 2014, 18:34:35 »
Ennen näitä viimeisiä päivityksiä, naza nousi silloin ylös kun tikkujen heiluttaja niin halusi.
Ny on automatisoitu sekin, ettei tarttis opetella sitäkään.
Mulla on vanttomissa orginaali firmis, eli nousee ilmaan silloin kun käsketään ja sillä ripeydellä kuin itse haluan.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #45 : 30 Joulukuu, 2014, 18:37:02 »
Kyllä se lennon opettelu pitäis aloittaa ihan vaan cp-kopterilla, tanko peli ja ilman perä gyroo.
Vuoden pakollinen lentoharjoittelu, sit vasta voi hakee multin ostolupaa  :)
Alkaa erottuun jyvät pakanoista...

Äärimmilleen kärjistäminen on toki hauskaa, mutta ei kovin kehittävää keskustelun kannalta..  :)

Tilanne mitä kritisoidaan on vähän sama asia kuin autokoulu, jossa opetellaan ajamaan robottiautolla: oppilas istuu kyydissä ja painaa kartasta mihin halutaan mennä. Mutta, auton kiinalaiseen 30 dollarin autopilottiin tuleekin bugi ja se ajaa T- risteyksestä suoraan, eikä oppilas pysty tekemään mitään koska ei ole ikinä käyttänyt rattia. Tekniikkaa saa ja pitää olla, mutta pitää ymmärtää ottaa tekniikan rajoitukset huomioon opettelussa.

Lainaus
Omasta mielestäni GPS avustimet pitäisi lailla kieltää, ei niistä ole muuta kuin harmia.

Et ole tainnut ikinä kuvata kopterilla esim. 360 panoraamoja, voin kertoa että jos kopteri on sadan metrin päässä ja tuulee vähänkään, niin kuvaaminen ei onnistu ilman GPS:sää vaikka takana onkin satoja lentotuneja, koska kopterin pitää pysyä minuutin verran 1-2 metrin säteellä. Kellään ihmisellä ei ole niin hyvä etäisyydenhahmottamiskyk y että pystyisi manuaalisesti pitämään paikoillaan. GPS on välttämätön monissa työtehtävissä; peltojen mosaiikkikuvauksessa, timelapse kuvauksessa, before/after kuvia otettaessa, sähkölinjojen tarkistuksessa jne.. Toki jos saatavilla olis häiriösuojatumpi järjestelmä, kuten 3-pistemittaus, niin sitten kannattaisi käyttää sitä.

P.S. On tullut vastaan myös tapauksia joissa manuaalimodeen vaihtaminen ei ole estänyt karkumatkaa, joten senkään varaan ei voi kaikkea laskea. Mielestäni ainut oikeasti järkevä turvajärjestelmä on laskuvarjo, sillä saa hidastettua vauhtia vaikka kopteri pyrkisikin Kiinaan.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #46 : 30 Joulukuu, 2014, 18:38:26 »
Mikä ..ttu on atti-moodi.... ;D

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #47 : 30 Joulukuu, 2014, 18:39:39 »
Tää koko viestiketju on sen verran hauska, että on pakko kärjistää  :)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #48 : 30 Joulukuu, 2014, 18:42:01 »
Mikä ..ttu on atti-moodi.... ;D
;D No, Tero se on se, että on se oikea fiilis multin hävittämiseen, ennen kuin sormi kliksauttaa GPS nappulan.. ::)  Vitsi vitsi...
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2014, 18:55:17 kirjoittanut Dutchman »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
« Vastaus #49 : 30 Joulukuu, 2014, 19:08:50 »
Kiitos Rolle, olen valaistunut ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
3244 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2008, 20:59:15
kirjoittanut 1m4s0_
210 Vastauksia
82336 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2013, 20:17:59
kirjoittanut Iski
2 Vastauksia
3486 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2016, 20:25:31
kirjoittanut Certi
0 Vastauksia
2819 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2016, 15:38:39
kirjoittanut Hobbylinna
28 Vastauksia
11518 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2016, 21:20:35
kirjoittanut TeroS