Kirjoittaja Aihe: Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus  (Luettu 4432 kertaa)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus
« : 27 Marraskuu, 2014, 19:05:03 »
Ajattelin ottaa esitlle tälläisenkin aiheen. Koskettaa suurta osaa, ehkä suurempaa kuin tiedostaakaan. En tiedä miten tätä pystytään valvomaan, mutta hyvänä esimerkkinä on pääkaupunkiseutu joka on kokonaisuudessaan joko Helsinki-vantaan tai Helsinki-Malmin kentän lähialuetta. Ilmailumääräysksessä ehdotuksen mukaan, jokaisella pääkaupunkiseudulla suoritettavalla lennolla pitäisi olla kaksipuolinen jatkuva radioyhteys lennonjohtoon. Myös esim seinäjoella, joka on AFIS-vyöhykkeellä, pitäisi lennontiedotuselimeen olla yhteydessä. Itse tunnen lupakirjan omaavana ilmatilaluokat, mutta monikohan muu on kärryillä asiasta ja monellako on lupa ilmailuradion käyttöön ja myös sellainen käytössä? Nykyiselläänhän sitä ei voida vaatia, kun ei ole määräyksissä mitään mainintaa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus
« Vastaus #1 : 27 Marraskuu, 2014, 21:34:06 »
Kaksipuoleinen yhteys lennonjohtoon tarkoittaa lähinnä kännykkää, sillä ilmailukapula ei maasta kuulu pitkällekään. Muutaman kerran olen tarvinnut ilmailuradiota kun 100% kopteri on tullut kuvauspaikan ympäri kiertelemään, esim. yleisölennäyksiä tai talokuvauksia tehden. Tai lentopaikalla lennokkia lennättäessä Cessna ilmestyy samaan ilmatilaan. Tilanteista on selvitty hyvin, mutta jos mediheli tai rajavartiosto päättävät tulla matalissa juuri siitä yli, on aikaa vähän. Jos siis oma kopteri on turhan korkealla. Malmin tornikaan ei välttämättä tiedä, missä isot helikopterit juuri sillä hetkellä menevät. Lentopaikoilla ei myöskään kannata luottaa siihen, että laskeutuva kone ilmoittaa radiolla hyvällä varoitusajalla aikeistaan. Mutta siis, ilmailuradio ja lupakirja siihen kannattaa hankkia.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus
« Vastaus #2 : 28 Marraskuu, 2014, 07:30:17 »
Tuomakselta hyvä vastaus nykytilasta. Mutta jos tulee säädökseen, niin vaaditaanko aina ilmoitus, minkälainen ilmoitus ja pitääkö olla esim tumtia ennen kuten lentosuunnitelmat. Toivottavasti tähänkin tulee vastauksia Trafilta tai muualta. Ehkä juuri Tuomaksen mainitsema tilanne,että rajan kopteri tulee matalalla estetään ilmoituksella, jolloin lennonjohto osaa ilmoittaa asiasta koptereille ja muille. Näinhän ne toimivat nytkin jos tiedossa liikennettä.

Itse kuuntelen aina kenttien läheisyydessä toimiessa ilmailuradiota, esim tampereella saa hyvin tietoa medihelin liikkeistä. Ilmailuradio ei tosiaan maassa kanna kauas.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3341 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2008, 21:34:14
kirjoittanut Petri P
5 Vastauksia
4161 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2009, 23:14:43
kirjoittanut riku
Kaupallinen ilmakuvaus

Aloittaja valotus « 1 2 ... 6 7 » Ilmakuvaus

156 Vastauksia
97329 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2012, 01:23:53
kirjoittanut villehoo
6 Vastauksia
6920 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2011, 09:11:32
kirjoittanut Emtec
0 Vastauksia
6200 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2015, 19:08:13
kirjoittanut VERTICAL