Kirjoittaja Aihe: Mikado V-Bar Control Radio  (Luettu 108873 kertaa)

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #250 : 04 Helmikuu, 2017, 19:58:43 »
Oliks tossa gps palikassa minkälainen kiinityssysteemi, ei tullu tänään yhtään katottua? Mietin että jos kokeilis tota koppelossa joku kerta.
Teipillä. Ja voit kokeilla  :)
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #251 : 25 Kesäkuu, 2017, 03:10:25 »
Lainaus
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Odottaisin tässä kohtaa jotain uutista mutta onhan tää kieltämättä vähä surullista :D Viimeksi kun tällä rintamalla oli uutisia niin kyse oli erivärisistä muovikuorista.

Mutta nyt! Niiltä saa erivärisiä ALUMIINIKUORIA ;D On varmasti huonompi ku muovinen ainakin suomen talvessa ;D Olis nyt sorvannu ne alumiinit noihin NEOihin ku multa ainakin lohjennu yhestä kuori ihan omia aikojaan. Nettiä taplaamalla ei mitenkään ennennäkemätöntä.
 

:-X

« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2017, 03:12:42 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #252 : 25 Kesäkuu, 2017, 11:28:06 »
Mä kaipaisin vastaavaa telemetriapulikkaa HW:lle mikä löytyy Kontronikin nopareihin.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #253 : 25 Kesäkuu, 2017, 21:36:48 »
Jä nää ne keskittyy vaan värikuoriin :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #254 : 17 Marraskuu, 2017, 18:48:04 »
Mirko Cesenan vbar/vbc setuppi:

http://youtu.be/kFukUxjV3cM

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #255 : 17 Marraskuu, 2017, 21:36:53 »
tosta kyllä näkee että noi jampat jaksaa hieroa kaiken myös mekaanisesti just eikä melkein. Tekeekö Team TLR samoin?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #256 : 17 Marraskuu, 2017, 22:19:30 »
tosta kyllä näkee että noi jampat jaksaa hieroa kaiken myös mekaanisesti just eikä melkein. Tekeekö Team TLR samoin?

Kuules ny! Tässä o ihan tarpeeksi hommaa siinäki että sais kopterin nousemaan ilmaan iha omin voimin (ei heittämällä) ja olis edes suurinpiirtein korjaussuunnat ja muut hienoudet kohdallaa ja sitte vielä toivoa että se leijus etes hetkisen räjähtämättä milijooniin eri osiin, niin joku hierominen on kyllä iha liikaa vaadittu! 😔

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #257 : 17 Marraskuu, 2017, 22:34:04 »
Kuules ny! Tässä o ihan tarpeeksi hommaa siinäki että sais kopterin nousemaan ilmaan iha omin voimin (ei heittämällä) ja olis edes suurinpiirtein korjaussuunnat ja muut hienoudet kohdallaa ja sitte vielä toivoa että se leijus etes hetkisen räjähtämättä milijooniin eri osiin, niin joku hierominen on kyllä iha liikaa vaadittu! 😔

Äläs ny, oon kuullut huhuja että teidän paltsuissa käytetään kalibroituja lapakulmamittareita, että saadaan ne kulmien viimeisetkin minuutit ja sekunnit kodilleen.
Sit tullaan kentälle väittäen, että eyeball menetelmällä ollaan katottu että nuppi on paikoillaan ;) :D
« Viimeksi muokattu: 17 Marraskuu, 2017, 22:36:06 kirjoittanut J@ni »
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #258 : 17 Marraskuu, 2017, 22:51:55 »
mikäs tämä tämmöinen silmäpallomenetelmä on :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #259 : 18 Marraskuu, 2017, 00:13:05 »
Eixe oo että silmäpallon lävitte katotaan kopteria ja arvioidaan montako lapaa pitää olla nupissa, että lentokunto on vielä riittävä, silmäys perään onko putken jatkeena myös perällä jonkinmoinen rupellaattori.

Näillä me on aika pitkälle selvitty :)

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #260 : 27 Marraskuu, 2017, 19:01:02 »
Mirkolta tuli jatkoa tohon vbc/vbar säätämiseen logo 550 säätöjen muodossa.

Herätti mielenkiinnon toi kohta 7:50 jossa Mirko kertoo, että käyttää vbarin govia koska se osaa esim overspeedeissä kompensoida perän gainia jolloin perä ei saa horkkatautia. Aika älykäs systeemi kieltämättä.  :)

http://www.youtube.com/watch?v=K-uZHJFQ-Y8

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #261 : 27 Marraskuu, 2017, 19:44:45 »
YGE nopareille näyttäs tulevan myös tuki telemetrialle ja säätelylle :)

http://www.vstabi.info/en/node/2230
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #262 : 27 Marraskuu, 2017, 20:08:38 »
Nopareista puheen ollen, onko kukaan saanu säädettyä neoo ja HW:n platinum v4 noparia niin, että spool upissa ei tulis julmettua nykäsyä kun käyttää Vbarin govia?
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #263 : 27 Marraskuu, 2017, 23:39:20 »
Herätti mielenkiinnon toi kohta 7:50 jossa Mirko kertoo, että käyttää vbarin govia koska se osaa esim overspeedeissä kompensoida perän gainia jolloin perä ei saa horkkatautia. Aika älykäs systeemi kieltämättä.  :)

Normaaliin tylsään tapaani jäin miettimään teoriaa ton takana. Sähkökopterissahan ei moottorin pitäis mennä ylikiekoille juurikaan muuta kun ehkä hetkellisesti kuorman hellittäessä. OWB pitäisi irroittaa overspeed tilanteissa jolloin moottorin kierosluku ei täsmää nupin todelliseen kierroslukuun.

Tietäähän se purkki toki sen että kuormaa ei ole nimeksikään mutta ei se kyllä voi todellista nupin kierroslukua tietää mistään.  :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #264 : 28 Marraskuu, 2017, 06:44:35 »
Normaaliin tylsään tapaani jäin miettimään teoriaa ton takana. Sähkökopterissahan ei moottorin pitäis mennä ylikiekoille juurikaan muuta kun ehkä hetkellisesti kuorman hellittäessä. OWB pitäisi irroittaa overspeed tilanteissa jolloin moottorin kierosluku ei täsmää nupin todelliseen kierroslukuun.

Tietäähän se purkki toki sen että kuormaa ei ole nimeksikään mutta ei se kyllä voi todellista nupin kierroslukua tietää mistään.  :o
Mutta mikä on toisenlainen tilanne jossa ohjearvo on ylhäällä ja ulostulo minimissään sekä moottorin kierrokset normaalissa. Lisäksi tämä tila kestää melko pitkään.
Tällöin voidaan perän gainia tiputtaa jonkin verran ja näin estää värähtely.

No onneksi ei ole tommosia ongelmia ittellä.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #265 : 28 Marraskuu, 2017, 09:55:11 »
Mutta mikä on toisenlainen tilanne jossa ohjearvo on ylhäällä ja ulostulo minimissään sekä moottorin kierrokset normaalissa. Lisäksi tämä tila kestää melko pitkään.
Tällöin voidaan perän gainia tiputtaa jonkin verran ja näin estää värähtely.

No onneksi ei ole tommosia ongelmia ittellä.
Juu näinhän se varmasti pelaa mutta sitä eroa se ei voi huomata tuleeko siinä rajalla että just owb melkeen irrottaa vai tuleeko sellanen vinkasu overspeed missä lapojen pultit menee kaarelle :D

Noissa on kuitenki aikamoinen ero gainien tarpeessa. Tarkemmin ku omia miettii ni eipä se hirveästi rupea vatkailemaan. Mulla on siis tapana tehdä overspeedeja ja vielä aika kovia sillontällön. Joskus vähä vatkailee mutta liittyy aina tietynsuuntaseen liikkeeseen missä pääroottori sotkee perän virtausta ku tullaan otsa edellä kovaa.
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu, 2017, 09:57:34 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #266 : 28 Marraskuu, 2017, 18:02:05 »
Juu näinhän se varmasti pelaa mutta sitä eroa se ei voi huomata tuleeko siinä rajalla että just owb melkeen irrottaa vai tuleeko sellanen vinkasu overspeed missä lapojen pultit menee kaarelle :D

Noissa on kuitenki aikamoinen ero gainien tarpeessa. Tarkemmin ku omia miettii ni eipä se hirveästi rupea vatkailemaan. Mulla on siis tapana tehdä overspeedeja ja vielä aika kovia sillontällön. Joskus vähä vatkailee mutta liittyy aina tietynsuuntaseen liikkeeseen missä pääroottori sotkee perän virtausta ku tullaan otsa edellä kovaa.
Ei se taikina lasku mikään tarkka varmaan ole.
Mutta jos tiputtaa tossa tilanteessa gainia vaikkapa 10% niin tuskin sitä mistään huomaa mutta värähtely riski pienenee.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Mikado V-Bar Control Radio
« Vastaus #267 : 28 Marraskuu, 2017, 18:25:20 »
Copypastea Ameriikan foorumilta, vaikka en tiiä kiinostaako tää ketään (ja en tiedä miks mua kiinostaa kun en edes omista vbc tai vbaria :D )

Jonaksen kommentit noista Mirkon videoista. Tyypin asiantuntemusta tunnutaan arvostettavan tuolla Muailmalla.

Lainaus
  Well, a few of his descriptions of parameters weren't quite accurate to begin with, so I assume he set it up mostly by feel and manually compensates for the rest.

Here's some of the stuff I noticed:

700 video:

Style doesn't determine how much control the VBar gives you.

Style determines the ratio between P and D gain in the control loop, higher style giving you more D, lower more P. More D makes the control loop crisper, more precise, quicker to reach terminal rate and quicker to stop. It also feels less vivid though, less lively. Lower style does the opposite.


Mirko's optimizer values in the 700 video were reset when he changed his agility for demo purposes. They aren't accurate for a LOGO 700 with VTX main blades.

Optimizers are an absolute passthrough value, default is 50% of your agility, 100% is the maximum deflection your cyclic ring allows for. For a L700 with VTX blades, you'll end up with about 40% of your agility, otherwise the heli will constantly be overshooting and imprecise to control.


Autotrim is not at all unnecessary when your helicopter is mechanically set up straight. The main purpose of autotrim isn't to make your heli piro straight.

Autotrim will find the dynamic center of the helicopter with respect to torque, tail thrust, cg and other factors inducing rates. If your heli is successfully auto trimmed, it will stop hard, clean and without wobbles. Flat piros aren't a factor to determine a good autotrim. You should do an autotrim flight regardless how good your mechanical setup is.


Paddle simulation doesn't simulate a flybar with all of its imperfections. It will not at all act like a mechanical gyro.

Paddle simulation is a prescaling value for your control input governed by the acceleration of the cyclic stick. It will momentarily overshoot the requested rotational rate to give you quicker and crisper acceleration that requested, it will NOT have any other effects on the control loop.


Tail torque precompensation for the cyclic should always be set to 0. Due to the rotor blades acting like a pendulum and not being infinitely stiff, you always get a phase lag shorter than 90°. This will roll the heli on every elevator input, causing it eventually to yaw to the right with quick cyclic inputs. Cyclic torque precompensation only makes matters worse here.


Using the same gain for three rpms is not ideal either. With rpm your mechanical gain changes, which means the lower the rpm, the higher you should set your gain to get the same stabilization as at higher rpms.


Setting up your collective symmertically and adjusting the linkages is not the right approach. This will upset your zero collective, there's nothing wrong with using asymmetric numbers to get symmetric collective. The VBar is smart enough to rescale everything else in the process.


550 video:


It is not accurate that style should be set up by heli size. Style has the same effect on whatever the heli size is, the difference in feeling will always apply. It has nothing to do with size. See above for description of the parameter.


Cyclic agility has nothing to do with angular moment of inertia. The terminal rate will be the same regardless of MOI, just the time it takes to reach that rate (angular acceleration) changes with the angular MOI. Paddle sim and style would be more appropriate to adjust the reaction.


There were a couple other things that weren't quite right, but no more deal breakers.

Nothing against Mirko, he's a cool guy, just could have been a bit more precise in a few instances. Good video to give you an idea for rough ballparks of values, wouldn't use it for more though.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
28 Vastauksia
38151 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2008, 13:50:09
kirjoittanut Ville Erkkilä
0 Vastauksia
3568 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2012, 16:25:03
kirjoittanut mnentwig
2 Vastauksia
4288 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2015, 23:49:54
kirjoittanut Tohtori R
33 Vastauksia
9318 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2018, 09:58:17
kirjoittanut Mesihukka
1 Vastauksia
582 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2022, 10:02:12
kirjoittanut Maikko