Kirjoittaja Aihe: Tero ja lentävät laitteet  (Luettu 404284 kertaa)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #350 : 05 Lokakuu, 2014, 22:11:32 »
Sitävaan mietin että jos bec tai vastariakku tai jotain hajoaa, niin pitäisi tietää ottaa heti alas, eikä ajaa huomaamatta hätävaraakin tyhjäksi?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #351 : 05 Lokakuu, 2014, 22:24:14 »
Matti: jos pistän kolme tonnia rahaa ilmaan killumaan ni se 50e hätävarasta on halpa vakuutus joka VOI auttaa.

Sä oot aina sanomassa että "jo tuhansia lentoja", hyvä sulle :) Mutta mä en ole sä, mä en lennä kuin sä (en edes osais), mä en lennätä samanlaisilla vehkeillä tai setupeilla. Meillä on siis eri tapa harrastaa :) mikä on hiton hyvä, koska muuten ois tylsää ;)

Korppi: Telemetrian saa huutamaan oikeilla vehkeillä. Ja tietäähän sen siitä kun mosan veto loppuu. (Noparin bec käytössä) käytännössä siis niin että kun optiguard lyö päälle antaa se 0.5V vähemmän kuin bec (8.0 -> 7.5) eli telemetriasn RXV varoitus @7.6 niin varoittaa jos käy niin hullusti että nopari toimii mutta bec ei. Omassa tapauksessa uskoisin olevan melkein mahdotonta kun nopari ja bec on samaa boksia.
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2014, 22:29:29 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #352 : 05 Lokakuu, 2014, 22:27:41 »
Lisätään vielä.

KISS toimii tokikin, samoin LIM,  se vaan ei o yhtään hauskaa, joskus vaan on kivaa käyttää periaatetta vain liika voi olla riittävästi :)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #353 : 06 Lokakuu, 2014, 06:33:08 »
Vielä noista BEC varmistuksista.
Ton Optiguardin ymmärrän. Tosin varmistako sekään mitään tosipaikan tullen koska varsinainen virran syöttö voi vikatilanteessa oikosulkea vastari puolen piirit. Eli jos hyvää haluaisi pitäisi vastaripuolen varsinainen syöttö kytkeä diodin kautta kiinni systeemiin.
Tätä kun pyörittää niin kaksi vastari aukku kytkettynä diodin kautta lienee vikasietoisin systemi.


Itse mietin 700E:n CCbec pron korvaamista vastari akulla. En ole siihen ryhtynyt kun toi bec on toiminnu ihan hyvin.


No nää on noita mun mietintöjä. Mullaha koput on tehty torpattavaksi koska tota 3D pöyritystä yritän ajella.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #354 : 06 Lokakuu, 2014, 06:34:55 »
Edellinen sukupolvi logoa oli 2S akulla, luotettava ja hyvä setti. Oikeastaan ainut syy nyt vaihtoon on tuo tarpeeksi jykevä noparin bec.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #355 : 07 Lokakuu, 2014, 16:06:04 »
Muutamia pikahuomioita Optiguardista:

- Aika hurja latausvirta :o 430mAh akku, tullessa akku oli 7.6 voltissa, laitoin kiinni ja seurasin becin virrankulutusta, Optiguard lataa purskeissa noin 2.2A virralla.
- Toimii oikeinkin fiksusti, telemetria näyttää normaalitilassa 7.9V RX-jännitettä, nopari irti niin jännite kyykkää 7.0-7.1 kautta n. 7.4 volttiin eikä katkeamisia missään tapahdu.
- Telemetrian varoitus 7.1 tuntuu toimivimmalta ratkaisulta, vaikka kuinka rynkyttää tikkuja en saa kyykkäämään niin alas että lennossa pitäisi käydä noin alhaalla.
- Tikkua kunnolla rynkyttäessä Optiguard antaa virtaa BECin tueksi.

Sivuhuomio kosmikin BECistä:
- Kyykkäilee pirun paljon enemmän kuin aikaisemmin käyttämäni 2S 2200mAh akku yhdellä lisäkonkalla.
- Virtapiikit BECin mukaan 14-17A.
- Kahdella lisäkonkalla VBarissa rauhoittui selvästi. Taidan jättää kiinni :) 


Optiguard hemmetin kätevä käyttää, virrat päälle nopariin, opti herää. Virrat poikki noparista, painetaan optin nappia yli sekunti mutta alle 5 niin sammuu. (Jos painaa yli 5 sek menee opti storageen, eli purkaa akun storageen ja sammuttaa itsensä, fiksu vehjes.)

Hyvä tulee! Nyt ei muuta kuin johdot nippuun ja testilentoa vaille  8)
« Viimeksi muokattu: 07 Lokakuu, 2014, 16:08:01 kirjoittanut TeroS »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #356 : 07 Lokakuu, 2014, 21:23:11 »
Dodi. Ei muuta ku ilmaan :)

Noparilta datat JLog GW:n kautta mankalle jossa rupee neiti höpöttään jos jotain ihmeellisempää tapahtuu. Jos nopari tykkää kyttyrää ja on tuurilla edes vähän oikeassa asennossa niin voi yrittää rotatoida optiguardilla. Paino sanalla yrittää :D



Saas nähä kui tän kanssa käy, voi olla mielenkiintosia lokeja tiedossa :)


Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #357 : 07 Lokakuu, 2014, 22:33:43 »
Kyllä sä rotaattorin osaat.
Näithän leirillä aitiopaikalta kunka se tehdään, kyllä siinä oppii kun kattelee satakunta rotaatiota. :)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #358 : 07 Lokakuu, 2014, 22:43:06 »
Joo no ainut ero on se että tolla saa tehä melkei yksin ilman tarkkaa 50 silmäparin tiukkaa arvostelua ja kommentointia :D

Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #359 : 08 Lokakuu, 2014, 08:43:25 »
Hienon tarran oot liimannu  ;D
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #360 : 08 Lokakuu, 2014, 08:44:26 »
Pitäähä toi erottuu vakiosta ;D

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #361 : 11 Lokakuu, 2014, 14:14:36 »
Noniin... .Logo on lentänyt :) Ny ei menny ihan kuin strömsössä, Logo ja J@nin lipokilleri nimittäin söi molemmat akkupakat aamupalaksi ;D

Lento 1 / pakka 1: Kevyttä pyörittelyä ilman koppaa, tunnustelua. Asetukset melkein kohdillaan, kierrokset liian alhaiset eli kaasukäyrissä hiukan korjaamisen varaa. Perä löysä, ei oikein pidä. Lennon jälkeen akut ok, ei mitään mainittavaa. Kevyessä pyörittelyssä piikit 153A, ennakkomakua tulevasta... Akut lennon jälkeen vain kevyesti lämmenneet, moottori haalea, nopari kylmä.

Lento 2 / pakka 2: Perän gainit säädetty kohdilleen (VBarissa pankit eli ei mankasta suoraan säätöä). Kaasukäyrät kohdilleen, nyt sai jo lennellä "perinteiseen" ttyylin, tuli taas kerran mieleen mikä tästä harrastuksesta tekee näin mahtavan :) Moottori/nopari-kombossa aivan tajuttoman komea vääntö, ei hyydy, ei sitten millään. Varovasti kokeilin näitä "yleensä hyytyy"-temppuja, ei mitään muuta kuin 813-lapojen mahtavaa meteliä, perskutarallaa notta oli hianoo!  8)  Lennon loppupuolella kosmik keksi tiputtaa tehot, tämä tapahtui todella sivistyneesti eli selkeä ero mutta kuitenkin niin pieni että sen huomaa ja tajuaa tulla alas. Telemetria ei valittanut mistään. Kone ehjänä alas ja lokeja tutkimaan, kosmik kertoi ihan selkeällä tekstillä että akkujen jännite tipahtanut sen mielestä liian alas ja otti tehot pois. Akut irti ja mittaukseen, hip hurraa, yksi kenno on 1,2 voltissa. Jep jep. Moottorissa jo ihan asialliset lämmöt, ei tosin lähelläkään entisiä. Nopari kylmä, akut lämpimät, ei kuumat. Piikit edelleen kevyehköt 185A, tosin keskimääräinen virta oli jo korkeammalla. Lisää varaa pitäisi olla reilusti.


No, akkupakka 1. laturiin, normaali kevyt kenttälataus. Kun latausvirta oli päässyt sinne 20A nurkille nousi yhden akun tasurista savu eli äkkiä akut irti. Kävi ilmi että toisen akun yksi kenno on lämmennyt niin että pakan päällä oleva kutistemuovi on lämmennyt, eli tummunut ja käpristynyt. Kennossa itsessään ei näy mitään. Koko pakka hieman turvonnut, ei paljoa.


Pitänee tutkiskella hiukan käppyröitä oikein ajatuksella. Samalla pitänee tarkistaa sekä kosmikin että mankan telemetrian hälytysrajat.


Eli nyt on toisesta pakasta yksi akku rikki ja toisesta toinen. Eli pitänee katsoa nyt että saako noista yhden pakan kuntoon että edes vähän voisi leijutella kunnes saa tilailtua uusia.


Näyttäisi siltä että Genssikin on tehnyt vihdoinkin 7S 5000mAh 60C akkuja kun aikaisemmin oli vain 40C. Eli se on joko niitä tai sitten Revon 7S-pakkoja, pitänee nyt katsoa. ELi voi olla että ei menekään radio uusiksi vaan pitää hankkia noita akkuja, aina ei mee tää homma kuin elokuvissa ;D


Kaikesta huolimatta pahuksen kiva fiilis jäi, logolla sai päästellä ilman mitään pelkoa hyytymisestä, aivan tajuton laite, tällä tulee vielä syntisen hauskaa! ;D

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #362 : 11 Lokakuu, 2014, 15:23:49 »
Noniin. Tuollahan tuo näkyy ajassa 03:22 että akku käy aika alhaalla. Se mikä mua huolestuttaa on PWM, olen ymmärtänyt että PWM ei saisi käydä 100%: ssa, olenko ymmärtänyt oikein?



Tässä vielä lisänä toinen kuva:



Hyvin tuo kallis punainen toimii, tekee juuri mitä pitääkin :)


EDIT: Pikainen guukkeli ja helifriikki höpöttää että kaasukäyrää pitäisi tiputtaa jotta siellä olisi enemmän varaa goville, nyt oli muistaakseni 85% flätti. Pitänee kokeilla 19t pinjonilla että mitä tapahtuu. Samiwhat, mites sun käppyrät on ton PWM osalta? On meillä kyllä todella erilaiset lentotyylitkin mutta...?
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 15:31:19 kirjoittanut TeroS »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #363 : 11 Lokakuu, 2014, 15:32:35 »
Se mikä mua huolestuttaa on PWM, olen ymmärtänyt että PWM ei saisi käydä 100%: ssa, olenko ymmärtänyt oikein?
Miksipä se haittaisi? Tuohan täsmälleen sama asia kuin throttle%. Eli kun PWM on 100% niin se tarkoittaa että nopari pistää virtaa niin paljo läpi ku akusta vaa irtoaa.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #364 : 11 Lokakuu, 2014, 15:40:55 »
No eiks toi moottori nyt just tehny sen minkä lupasi?  :D
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #365 : 11 Lokakuu, 2014, 15:42:42 »
Juu, mutta kun se ei riitä ;D ;D

Jos nyt oikein lukaisin näitä syitä jokin aika sitten niin syyt olisi että kun nopari laittaa pwm 100% noinkin pitkäksi ajaksi tarkoittaa se sitä että setti yrittää pitää rpm:t asetetussa mutta jostain loppuu vara. Ja koska virrat ei ole mitään mahdottomia niin tulee mieleen pari asiaa:
- Väärä ratastus, eli liian vähän headroomia goville, nythän th oli jo alkujaan yli sen kosmikin suositellun 80% joten headroom jää pieneksi
- Tehoton sähkö, eli omassa tapauksessa epäilen/tiedän että akuista ei nyt irronnut selkeästi tarpeeksi. Uudet akut pitäis korjata tämän ongelman.

Kaikesta huolimatta oli hemmetin hienoa lennättää, ei nuo hs-laskut näkyneet mitenkään lennossa, eikä ne kyllä liikoja näyt tuolla käppyröissäkään. Ja toisella lennolla kyllä siihen olisi ollut mahdollisuus. Kaikesta huolimatta ei tuota mosa-noparikomboa voi kun kehua maasta taivaisiin, aivan tajuton setti :)

Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #366 : 11 Lokakuu, 2014, 18:21:26 »
Mukava kuulla että vääntömomentti riittää, kyllä mä sen suurella rakkaudella kääminkin :D
Kuulostaa nyt siltä että sun akut on menneet aika vanhaks, kuitenkin virrat olleet ihan siedettävällä tasolla ja silti kennot sanoo poks!

Mä en nyt vielä olis kauheen huolissani noista pwm arvoista, koska sun akut kyykkä pahasti ja hommahan menee niin, että jos jännitteet laskee niin pwm nousee.
Mä ite oon sitä mieltä että pwm voi välillä pikkasen käydä 100%:ssa. Ei haittaa kunhan ei ole liikaa siellä.
Mut jos uusilla akuilla pwm paukuttaa kattoon kokoajan niin th käyrä on liian ylhäällä, taikka sitten mittaat kaiken käytettävissä olevan tehon ulos ;)

Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #367 : 11 Lokakuu, 2014, 18:34:55 »
Joo, Sain tossa nyt tehtyä yhen leijuttelupakan itelleni, pääsee edes jotain säätään. Nää akut ei nyt tykänny yhtään tästä kesän storagessa olemisesta. Kyllä se o akkukauppaan ny vaan klikkailtava ittensä, ei muu auta.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #368 : 11 Lokakuu, 2014, 18:39:34 »
Jos nyt oikein lukaisin näitä syitä jokin aika sitten niin syyt olisi että kun nopari laittaa pwm 100% noinkin pitkäksi ajaksi tarkoittaa se sitä että setti yrittää pitää rpm:t asetetussa mutta jostain loppuu vara. Ja koska virrat ei ole mitään mahdottomia niin tulee mieleen pari asiaa:
- Väärä ratastus, eli liian vähän headroomia goville, nythän th oli jo alkujaan yli sen kosmikin suositellun 80% joten headroom jää pieneksi
- Tehoton sähkö, eli omassa tapauksessa epäilen/tiedän että akuista ei nyt irronnut selkeästi tarpeeksi. Uudet akut pitäis korjata tämän ongelman.

Se mitä tuosta minun värinäöllä käppyröistä sain irti, niin näyttää tosiaan siltä että silloin kun govi vetää throttlea isommalle, niin jännite alkaa kyykkäämään samaa tahtia kun virta kasvaa. Varsinkin akun loppupuolella selvästikin govista loppuu jo headroomi kesken. Elieli, joko eri ratastuksella tai isommalla moottorin KV:lla vois headroomia riittää pidempään. Mutta toisaalta. jännitekin tippuu tosi alas, niin se osaltaankin johtaa siihen ettei moottori kierrä niin paljoa kuin pyyntö olis. Eli joko paremmat akut tai jykevämmät johdot akun ja noparin välille vois auttaa myös. Resistanssi joko akkujen sisällä tai nopari ja akkujen välissä on aika selkeästi pullonkaula myös. Näillä virroilla ei mikään ihme ole että alkaa jossain jo ahdistamaan :)

Edit: Jani kerkeskin sanomaan saman paljon lyhyemmin..

Joo, Sain tossa nyt tehtyä yhen leijuttelupakan itelleni, pääsee edes jotain säätään. Nää akut ei nyt tykänny yhtään tästä kesän storagessa olemisesta. Kyllä se o akkukauppaan ny vaan klikkailtava ittensä, ei muu auta.

Oliskohan tässä auttanu jos olis vaikka yhen tai pari sykliä ajanu sisään ennen tosi rääkkiä? Se akkukemia on kuitenkin semmonen että se tykkää siitä kun niitä käytetään. Hyllyssä seisottaminen jotenki kasvattaa sisäisiä resistansseja ja siinä menee sykli tai pari ennen kuin palautuvat. Testasin TX-lämppärin akulla tässä ja siellä oli kesän seisottamisen jälkeen yhdessä kennossa joku 5.7mOhm vastusta, ja jo yhden syklin jälkeen se putos johonki 4mOhm arvoon. Viikon päästä se oli siellä edelleen samassa, eli kesän seisottaminen näky selvästi.
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 18:42:42 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #369 : 11 Lokakuu, 2014, 19:00:16 »
Niinno. Niin tai näin, onhan noita rääkätty ja noilla ajeltu, mitään tietoa oikeasta iästään muuta kuin että 1.5 vuotta sitten ostettu. Uudet kehiin ja siitä eteenpäin. Jospa sitä virtaskaakin piisais vähän enempi.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #370 : 11 Lokakuu, 2014, 20:54:53 »
Mun kokemuksen mukaan pitkään seisseet akut vaativat muutaman syklin ennen kun antavat virtaskaa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #371 : 11 Lokakuu, 2014, 20:56:15 »
Joo no kaks näistä ei anna enää mitään. ;D

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #372 : 11 Lokakuu, 2014, 21:22:38 »
Joo no kaks näistä ei anna enää mitään. ;D


Sit ne on vissiin kuollu :'( :'(
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #373 : 11 Lokakuu, 2014, 21:24:33 »
Juu, Rauha heidän ioneilleen, olkoot seuraavat purkunsa hellävaraisempia ;D

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tero ja lentävät laitteet
« Vastaus #374 : 11 Lokakuu, 2014, 21:37:34 »
Juu, Rauha heidän ioneilleen, olkoot seuraavat purkunsa hellävaraisempia ;D


Jos ei estä niin kuolee.Semmosta on lipon elämä 8)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4757 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 20:19:44
kirjoittanut seppinen
10 Vastauksia
13643 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2012, 08:11:31
kirjoittanut Aimo Kulaus
15 Vastauksia
8669 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2014, 11:04:38
kirjoittanut Simo_M
0 Vastauksia
2870 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2015, 19:03:32
kirjoittanut hamatiju
0 Vastauksia
1912 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2017, 09:30:57
kirjoittanut Pekka