Kirjoittaja Aihe: RC laitteet ja muu lentoliikenne  (Luettu 8629 kertaa)

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
RC laitteet ja muu lentoliikenne
« : 09 Huhtikuu, 2013, 19:01:42 »
Olin lennättämässä hexaani 4.4. läheisen järven jäällä kun FinnHEMS:n kopteri ilmestyi horisonttiin. Tuossa vaiheessa hexa oli yli 100m korkeudessa. Tarkkaa korkeutta en osaa sanoa, mutta veikkaus on noin 120m. Kaveri huuteli korkeuksia läppärin näytöltä ja arvaus korkeudesta perustuu siihen. FinnHEMS:n kopteri tuli suoraan kohti omaa laitettani ja hexan joutui laskemaan alas niin lujaa kun se ilman holdin käyttöä on mahdollista.
Sen verran sain ongittua tietoa, että tuon FinnHems:n kopterin nopeus omalla kohdallani oli 176km/h. Tarkkaa korkeutta en saanut tietooni. Senkin tietää, että matalin lentokorkeus heillä on 76m esteistä ja että heillä oli tehtävä alueelle jolla olin mutta tehtävä peruuntui lähestymisen aikana. Tarkkaa tietoa asiasta ei ole, mutta tuntui että hexa oli havaitsemishetkellä se korkeammalla lentävä laite.
Kyllähän tässä on melko huonoa tuuria että juuri samalle tontille satutaan samaan aikaan. Kuitenkin tämä oli jo toinen kerta kun sama FinnHEMS:n kopteri lentää aivan pään yläpuolelta samalla kun olen lennättämässä omia laitteitani. Viime kerralla tosin miniprotosta joka ei ihan samoissa korkeuksissa liiku.

Täytyy sanoa, että en halua olla ensimmäinen joka kokeilee miten nämä laitteet kestävät törmäyksen suurempien serkkujensa kanssa. Kohtalaisen nopeasti se isompi laite myös lähestyy kun nopeutta on lähelle 200km/h.
Huonoa säkää, mutta näköjään kaikki on mahdollista.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #1 : 10 Huhtikuu, 2013, 00:02:49 »
Ton takia itse ilmotan radiolla kun lennätän jäällä,  ja kohtaavaa ilmaalusta väistän oikealle jos olen korkeella ja ilmaalus lähenee kovaa.  Muuten yritän ottaa alas mutta ensin väistän sivuun.

Poissa Mika J.

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #2 : 31 Heinäkuu, 2013, 22:54:03 »
Olin tänään lennättämässä Rexiä Nurmijärvellä pellon laidalla, kun paikalle pelmahti joku pieni siviilipotkurikone. Koneen merkistä tai mallista ei harmainta aavistusta. Ilmeisesti koneestakin havaittiin puuhani, koska yli lennettyään, pilotti kääntyi takaisin ja kaarteli yläpuolellani jokusen tovin. En siinä ehtinyt katsella tarkemmin mitä siellä puuhasivat, kun oli itselläkin kädet täynnä tekemistä. Pörinä ainakin oli kova :)
Mistään törmäilystä ei todellakaan ollut vaaraa, kun oma lentokorkeuteni oli maksimissaan varmaan 20 metriä.

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #3 : 01 Elokuu, 2013, 12:35:29 »
Jaa'a. Pitäisikö sitä nyt sitten ottaa tavaksi ilmoittaa torniin aina kun lennättää puunlatvojen / rakennusten korkeuden yläpuollella.
Tampereellakin tuo kopteri tuntuu pörräävän aika aktiivisesti. Tosin onneksi ei olla samaan aikaan ilmassa oltu.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #4 : 01 Elokuu, 2013, 23:17:50 »
Varminta on ottaa kopu alas siksi ajaksi kun epäilee jonkun isomman kopterin lähestyvän lennätysaluetta, ne kun eivät hälytehtävissä varsinkaan ole mitenkään välttämättä edes 150 metrin korkeudessa. Pieni vaiva siihen pahimpaan vaihtoehtoon verrattuna.

Lähestyvän helikopterin kuulee ainakin maaseudulla usein jo monen kilometrin päästä (ainakin Rajan Superpuumat) ja niiden väistäminen kopulla alas on helppoa, mutta yli kahtasataa kiitävistä koptereista tai lentokoneista ei ole yleensä helppoa havaita pientä kopua ajoissa varsinkaan kopun ollessa vähänkään horisontin alapuolella ja sulautuessa maastoon. Eikä isolla kopterilla saa tehtyä kovin tiukkoja väistöliikkeitäkään.
« Viimeksi muokattu: 02 Elokuu, 2013, 15:33:34 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #5 : 28 Toukokuu, 2014, 12:55:06 »
Ton takia itse ilmotan radiolla kun lennätän jäällä,  ja kohtaavaa ilmaalusta väistän oikealle jos olen korkeella ja ilmaalus lähenee kovaa.  Muuten yritän ottaa alas mutta ensin väistän sivuun.

Miten suuri investointi on, raha/aika/vaiva, että saa ilmailuradion käyttöön? Veneilypuolella on parinsadan vehkeet + kurssi + venekohtainen lupa, ilmeisesti jotain samain suuntaista?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #6 : 28 Toukokuu, 2014, 13:39:25 »
Ilmailuradipuhelimen hoitajan lupakirjan Suomeen saa käymällä lyhyen kurssin esim. Suomen Urheiluilmailuopistolla. Itse pidän radiota auki aina lentopaikoilla ja vaikkapa Helsingissä kuvauslentojen yhteydessä. Maakunnassa suurin haaste on tietty tietää oikea jakso, jota päivystää. Toinen haaste on sekin, että täysikokoinen liikenne ei välttämättä noudata minimikorkeuksia vaan lentää todella alhaalla. Kolmas se, että vaikkapa Nummelassa ei laskeutuva kone välttämättä aina ilmoita laskusta etukäteen radioon. Vaikka pitäisi. Mediheli tai Rajan kopterin onneksi yleensä kuulee etukäteen. Taas yksi syy olla lennättämättä mitään kovin korkealla...

TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #7 : 28 Toukokuu, 2014, 13:47:01 »
Oulun Ahmosuolla on taas vähän sitä että jotkut lentäjät tulevat suoraan laskuun tekemättä kierrosta kentän päällä kuten korpikentillä pitäisi tehdä. Jos kone tulee sopivasta suunnasta ja tuuli on vielä suosiollinen, ei sitä huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #8 : 28 Toukokuu, 2014, 13:50:52 »
Ilmailuradipuhelimen hoitajan lupakirjan Suomeen saa käymällä lyhyen kurssin esim. Suomen Urheiluilmailuopistolla. Itse pidän radiota auki aina lentopaikoilla ja vaikkapa Helsingissä kuvauslentojen yhteydessä. Maakunnassa suurin haaste on tietty tietää oikea jakso, jota päivystää. Toinen haaste on sekin, että täysikokoinen liikenne ei välttämättä noudata minimikorkeuksia vaan lentää todella alhaalla. Kolmas se, että vaikkapa Nummelassa ei laskeutuva kone välttämättä aina ilmoita laskusta etukäteen radioon. Vaikka pitäisi. Mediheli tai Rajan kopterin onneksi yleensä kuulee etukäteen. Taas yksi syy olla lennättämättä mitään kovin korkealla...

TP.

Riittääkö siihen tuo lupakirja vai saako lupakirjan vasta kun on tuollaiselle jokin oikea tarve?
Kuunnellahan voi (saako nykylain mukaan enää) ihan ilman lupiakin...

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #9 : 28 Toukokuu, 2014, 13:54:11 »
Jep, tuttua sekin...ilmailun turvallisuus on viime kädessä kiinni sitä suorittavien henkilöiden toiminnasta. Ei paljoa auta, vaikka joku asia olisi kiellettyä tai sallittua paperilla jos todellisuus ei kuitenkaan sitä vastaa. Lentäjiä ja meitä lennättäjiäkin on moneen junaan.
Lupakirjan voi käsittääkseni suorittaa kuka tahansa. Kuuntelu riittää monessa tapauksessa ja siihen ei lupakirjaa tarvita. Turha ilmailuliikenteen kuuntelu on taas kiellettyä. Miten tämän nyt sitten haluaa ymmärtää...
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #10 : 28 Toukokuu, 2014, 14:10:00 »
Eli jos kokee tarpeelliseksi kuunnella ilmailuliikennettä lennättäessään, joku edullinen skanneriradio kävis? Tuossa tapauksessa kuuntelu ei olisi turhaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #11 : 28 Toukokuu, 2014, 14:17:37 »
Eli jos kokee tarpeelliseksi kuunnella ilmailuliikennettä lennättäessään, joku edullinen skanneriradio kävis? Tuossa tapauksessa kuuntelu ei olisi turhaa.

Tuossa skannerissa on 108-174MHz  taajuusalue eli kyllä sillä ilmailuradiot kuuluu. Ja pari kolme taajuutta kun kaivaa tuolta lentokenttien (lähelläolevat) kartoista niin osuu aika oikeaan..


Itse kuuntelen yleäxää tällä
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=skannerit_icomskannerit&sivu=skanneri.icr20&tuote=Y

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #12 : 28 Toukokuu, 2014, 18:18:01 »
Olin maanantaina Paattisten kentällä leijuttelemassa kun yllättäen metsän takaa tuli todella matalalla joku helikopteri, tuskin oli edes 150m. Joku vuosi aiemmin myös mediheli teki vastaavan tempun.
Kenttä on kuitenkin merkitty ilmailukarttoihin vaara-alueeksi, joten mitä niiden päässä oikein liikkuu, kun ne ottaa tuollaisia riskejä?

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #13 : 28 Toukokuu, 2014, 18:39:59 »
Oliko se Helikopterikeskuksen OH-HEE?

Semmonen on muutamana päivänä lennellyt matalalentoa ainakin avantissa. Seurailin hetken ja totesin sen ehkä seurailevan sähkölinjojen reittejä, senverrau oudoissa paikoissa kurvaili...

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #14 : 28 Toukokuu, 2014, 18:56:06 »
Jos OH-HEE on vihreä valkoinen, niin ei ollut. Tuo oli tummemman värinen, olisiko ollut, ruskeaa tai mustaa. Super Pumakin pörräili samaan aikaan vähän kauempana, sillä roikkui tyhjä sammutussäiliö alla.

Paikalla Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: RC laitteet ja muu lentoliikenne
« Vastaus #15 : 29 Toukokuu, 2014, 11:04:38 »
Ilmailuradion kuuntelu muualla kuin kenttien läheisyydessä on aika turhaa. Eivät ne koneet kokoaikaa sijaintiaan ilmoittele.
Lentokoneet saavat lentää alle 150m korkeudessa jos tehtävä sitä edellyttää.

Vapaassa ilmatilassa on lisäksi voimassa yksiselitteiset väistämissäännöt: miehittämätön väistaa miehitettyä.

Kenttä on kuitenkin merkitty ilmailukarttoihin vaara-alueeksi, joten mitä niiden päässä oikein liikkuu, kun ne ottaa tuollaisia riskejä?
Vaara-alue ei ole kieltoalue, vaara-alueella pitäisi vaan olla "erityisen tarkkaavainen".

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2799 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2007, 11:29:53
kirjoittanut juha.A
10 Vastauksia
13612 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2012, 08:11:31
kirjoittanut Aimo Kulaus
1482 Vastauksia
402205 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2023, 23:14:00
kirjoittanut TeroS
22 Vastauksia
12841 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2013, 23:15:10
kirjoittanut 3J
2 Vastauksia
3539 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2016, 19:18:06
kirjoittanut JUHHisi