Kirjoittaja Aihe: 3D tulostus  (Luettu 362424 kertaa)

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #50 : 05 Heinäkuu, 2013, 07:42:47 »
Hyvältä vaikuttaa JiriK laite. Onnea vaan projektin vientiin loppuun, tässä vaiheessa näyttää ainakin hyvältä :) TUleekos minkä kokoinen tulostusalue?

------------------------

Itsellä tuossa eilen päivällä vihdoin se tilanne että kaikki osat oli haalittuna kasaan ja näin ollen sain tulostimen (Prusa i2) toss testipöydällä tulostaan ekat kappaleensa. Nyt sitten vielä tulosteltava hieman parempia rajakatkasijoiden telineitä, muovikelalle teline yms pientä siistimiseen liittyvää sen jälkeen tuo pitäisi sijoittaa omalle paikalleen ja siistiä käyttökuntoon.

Tuossa ihan ensimmäinen kappale: (20mmx30mmx5mm --> toteutui 19.5mmx28.9mmx4.9mm)


Tossa vielä sitten yksi rajakatkasin teline minkä kerkesin piirteleen, pikasena timelapse kokeena:

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #51 : 05 Heinäkuu, 2013, 10:33:23 »
Laittakaa lisää kuvia tulostuksista niin näkee vähän millasta jälkeä noi edulliset tulostimet tekee nykyään.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #52 : 05 Heinäkuu, 2013, 23:49:41 »
Hyvältä vaikuttaa JiriK laite. Onnea vaan projektin vientiin loppuun, tässä vaiheessa näyttää ainakin hyvältä :) TUleekos minkä kokoinen tulostusalue?

X- johteen max. liikepituus olisi n. 305mm, mutta noilla stoppareilla kelkka liikkuu n. 280mm matkalla.
Y- akselille löytyis max. 260 liikettä, mutta voi olla että se vähän lyhenee siitä.
Z.. vähän auki vielä. Luultavasti jossain 150-180mm paikkeilla.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #53 : 07 Heinäkuu, 2013, 09:49:29 »
Millainen toi pursotin rakenne on nykyään tossa mendelissä ja muissa halvoissa tulostimissa?

Mulla meinas tulla vähän ongelmia tämän uuden tulostimen kanssa noin 500 tulostus tunnin kohdalla, kun pursotin tippas luistaa jotenkin niin, että tulostuksista ei tullut taisia oikein millään ja hirveä epäonnistumis prorentti tulosteissa. Ongelma oli vielä isompi kappaleissa, jotka olivat vähänkin tasaisempia levymäisiä. Tällöin tulostin pää työskenteli pitkään pitaa vasten ja tukkiutui tosi helposti. Oli tosi vaikea säätää tasoa niin, että muovia tuli tasaisesti, mutta niin, että tulostus kuitenkin tarttuu. Sain kuitenkin Maker botilta ilmaiseksi uuden mallisen pursottimen, jossa muovi liukuu kuulalaakeria ja jousella painuvan muovipalan välissä - nerokas ratkaisu näin äkkiseltään, sillä tuo ei tarvitse huoltoa todennäköisesti lähes yhtään. En usko, että tätä tarvitsee puhdistaa kuten vanhaa päätä, sillä roskat eivät pääse kertymään liukulaakeriin samalla tavalla kun aikaisemmin.



Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #54 : 07 Heinäkuu, 2013, 11:52:21 »
Mun käsittääkseni mendelin laitteissa ollut jo vuosia tuon tapanen extruder. Näin ainakin niin kauan kun ite mendeleitä oon seurannu.

Eli kuulalaakeri painaa jousilla muovia syöttöakselia vasten. En oo kuullu ongelmia tuosta syöttö puolesta.

Mendeleissö yleensä kohtuu iso apu siitä että paljon aktiivi harrastajia ja osat kehittyy koko aika kun koko laite on "open source" ja uusia parempia ratkasuja tulee tulostettavaksi. Mut ehkä joku pitempiä aikoja näitä käyttänyt voi kommentoida asiaa enemmän.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2013, 11:59:23 kirjoittanut Lassi »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #55 : 07 Heinäkuu, 2013, 21:43:22 »
Joo laittaisitteko kuvia myös siitä lopputuloksesta kun nyt on vähän tietoa siitä onko Mendel mennyt eteenpäin laadussa myös kun sitä on kehitelty vuosien varrella. Olen nähnyt vain tosi rupuisia tulostuksia sillä. Itselläni kokemukset oli aika surkeita kyseisestä vehkeestä verrattuna Repligator 2: seen - samaa tasoa kun Makerbotin 2-3 sukupolven vehkeet (nyt menossa 4). Tässä muuten hyvä vertailu tulostimista jos kiinnostaa:
http://3dprinters.ws/
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2013, 22:19:07 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #56 : 07 Heinäkuu, 2013, 22:58:13 »
Kuvia pistellään heti kun omat laitteet on kasassa :) Justiinsa tässä tulostelen vielä osia omaan tulostimeen ja koitan sitä saada töiden ohessa siirrettyä lopulliselle paikalleen. Kyselen jos tuo kaveri pistelis jotain kuvia kun se on tulostellu jo noin vuoden päivät tolla Mendel maxilla.

Tässä nyt kuitenkin jotain tulostuksia.. 3 ensimmäistä kaverin mendel maxilla hätäsillä asetuksilla tehty protoilu käyttööön ja viimesenä oma ensimmäinen tulostus tolla prusalla, siitäkin pitäis viel akselit kalibroida ja extruder.

http://koti.kapsi.fi/~lassivv/galleria/quadcopter_x525/Brushles_gimbal/gimbal_v5/content/images/large/untitled_6486.jpg
http://koti.kapsi.fi/~lassivv/galleria/quadcopter_x525/Brushles_gimbal/gimbal_v5/content/images/large/untitled_6487.jpg
http://koti.kapsi.fi/~lassivv/galleria/quadcopter_x525/uusia/akkuteline/akkuteline.jpg

http://koti.kapsi.fi/~lassivv/galleria/prusa_3d_printer/printed_models/go_pro_frame.jpg

Siinä nyt jotain kuvia mitä äkkisältään nurkista löyty. Kaikki tulostettu ABS:stä. En tiedä rupusista omaan silmääni on ihan hyvää laatua työntäneet ulos. Pitää tosta joku päivä yrittää jotain tulostaa erityisesti laatuun painottaen, kamakaze sattuukos sull olemaan jotain modelia minkä haluisit että tulostaa ja ottaa kuvan? Mieluiten joku pieni minkä kerkeis tossa muitten välissä tulosteleen.

Ootkos muuten käyttäny minkälaisii lämpötiloja heatendissä ja heatpedissä ABS:n kanssa?

Juuh pitääkin vilkast toi tulostin vertailu läpi kun kerkeää.
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2013, 23:00:52 kirjoittanut Lassi »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #57 : 08 Heinäkuu, 2013, 00:29:02 »
Tässä on esimerkiksi hyvin yksinkertainen osa, joka nyt ei erityisen hyvin testaa tulostinta, mutta näyttää nyt jotain:

https://www.dropbox.com/s/8jqa95pswuncqpf/GearStandSmall01.obj

Tämä on osa mun 3D skannerista jota teen parhaillaan. Mulla on myös parempi testikappale, mutta se kestää sitten tunteja tulostua.

Kiitos Lassi kovasti kuvista. Joo tosiaan noi on just sellasta huomattavasti röpöisempää jälkeä kun mitä tulee esim Replicator 2: lla. Toki kuten itsekin sanoit niin ne pikaisia testejä, mutta kertoile kun saat omiasia säätöjen jälkeen ulos.

Mä laitan Repligator 2 vertailun vuoksi sitten jotain kuvia ihan läpi päivinä. Mulla on vain tällä hetkellä ongelma uuden firmiksen kanssa ja se temppuilee niin, että en saa mitään ulos. Selvittelen sen alta pois...

ABS kanssa lämpötilat on tosi kriittisiä - yksityiskohdat hukkuu ja kappaleet vääristyy jos on liikaa lämpöä ja tulee tosi pahan näköistä, jos on liian vähän lämpöä (juuri tullaista tosi juovaista). En uskalla mitään asteita heittää kun ne on niin tulostin kohtaisia. Oletukset on ihan hyviä lähtöarvoja - vähän tarkemmin mittoihin saa jos tiputtaa about 10astetta niistä.


Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #58 : 08 Heinäkuu, 2013, 09:14:14 »
Koitan keretä kokeileen tuota kappaletta tulostaan jos saan sen oikeaan muotoon tolle slicerille :)

Jaahas 3d skanneri tekeillä. Ollaankos ihan budjetilla liikkeellä testimielessä vai onko joku kalliimpi laite tekeillä?

Eipä mitään. Tosiaan nopeus on yleensä näissä kohteissa ollu "maksimeissa" että saadaan toimiva osa aikaseksi mahd nopeasti.

Ok mielenkiintosta nähdä osia Replicatorilta. Laittele vaikka tuosta kappaleesta myös kuva mistä laitoit linkin tohon viestisi alkuun.

ABS:llä pelkästään olen tosiaan tulostellut. Pääasiassa hotend ollu 230asteessa ja heatped 120asteessa. En tiedä johtuisko noi "juovat" siitäkin että 0.5mm suutin käytössä, replicatorissa taitaa olla melkosesti pienempi, kaverillekkin tuli muistaakseni 0.3mm suutin mendel maxiin juuri pari päivää sitten. Ehkä hän tulee itse kertoileen siitä enemmän :)

Toi suuttimen koko varmaan iso asia myös tuon tulostus jäljen kanssa. Käytännössähän Prusan ja maxin pitäisi pystyä kyllä askelmoottorien puolesta samaan tarkkuuteen kun esim replicatorin, mutta toi oma 0.5mm suutin ei varmasti pysty samaan tulostukseen laadussa kun pienempi suutin.. taas kortin kääntöpuolena on että isokin osa tulostuu nopeammin kun pienellä suuttimella ja on täysin toimiva osa jos ei nuo "röpelöt" häiritse.

Itsellä ei ehkä siis sille täydelliselle laadulle ole niin paljon tarvetta, mutta toki voin yrittää mahd hyvää jälkeä tulostaa tässä lähiaikoina kokeeksi. Itse tykkään tosta että osat saa mahd nopeasti ulos, toki sitten hyvä olla asetus pohjana joku laatu ohjelmakin että voi napata tarvittaessa osan laadukkaana ulos jos on aikaa odotella :)
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2013, 10:46:23 kirjoittanut Lassi »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #59 : 08 Heinäkuu, 2013, 09:32:03 »
Juovien näkyvyys riippuu pääosin kerrospaksuudesta. 0,1mm kerroksilla (tai sen alle) kun truuttaa menemään, ei juovat juuri erotu. Tämän pitäisi onnistua 0,5mm suuttimella ihan siinä missä 0,3mm reijälläkin. Se on tosiaan täysin makuasia, että haittaako juovat vai ei. Jos tekee pääasiassa koriste-esineitä ja muita ei-funktionaalisia kappaleita, juovattomuus on selkeä etu. Käyttötavaroissa tulostusnopeus ajaa kuitenkin mielestäni monin verroin pienen visuaalisen kuprun ohi.

Mäkin ostin kokeeksi ABS:ää männäviikolla. Koitin tulostaa sitä Felix 1.5:llä mutta eihän siitä mitään tullut. Pursotin pursottaa hienosti ja tasaisesti, mutta kappale ei tartu millään tulostusalustaan. Tuon vanhan mallisen Felixin ongelmakohta on tässä tapauksessa pöydän lämmitys, joka ei jaksa nostaa lämpötilaa kunnolla yli seitsemänkymmenen. Kokeilin maksimilämmöillä tulostusta ensin Kaptonille, sitten erilaisille teipeille (maalarinteippi ja kirkas pakkausteippi), mutta en saanut osia tarttumaan läheskään riittävästi. Pitänee pistää pöytä päivitykseen...

Mikä mahtaisi olla tällä hetkellä se (hyötysuhteeltaan) paras pedinlämmittäjä? Joku tällainen valmis levyratkaisu olisi hyvä, mitä esim. Mendeleissä on.

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #60 : 08 Heinäkuu, 2013, 10:52:04 »
Juuh tuo kerrospaksuus asia on totta. Itse tulostan muistaakseni 0.3mm kerroksilla, kun replicatorilla varmaan tulostettu 0.1mm kerroksilla mikä varmasti kyllä tekee eroa laatuun, niinkun Trnquill totesikin. Pitää testata joku kappale tehdä 0.1mm kerroksilla tai pienemillä, mut tosiaan niinkun juttusin ja Trnquill myös ei itsellä ole kriteereinä saada ihan silkosta, kun ei oo yleensä aikaa odotella pieniä osia älyttömän kauan, kun "rumempikin" osa yleensä hoitaa käyttö tehtävänsä :)

ABS tarttee juu lämpöjä alustaan käsittääkseni sinne 100asteen yläpuolelle. Itse tulostan kaptonin pääle ja kaptonia yleensä viel vähän karhennan jollain karhunkielellä tms.

En tiedä parhaalta markkinoilla mutta kaikki mendelit taitaa käyttää tätä. http://www.reprap.cc//index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=5

Taitaa osa muistakin diy vehkeistä käyttää samaista. Tehoja piisaa melkosesti vielä kun heittää kiinnitysalustan ja tuon lämmityspedin välille villaa niin pitäs kyl nousta lämmöt. Itsellä on villaa 8mm kerros tuolla välissä ja 120astetta näpsähtää ainakin ongelmitta mittariin. Liekkö nousit vielä 130-150astettakin kun tulee niin helposti tonne 120asteeseenkin.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #61 : 08 Heinäkuu, 2013, 12:29:07 »
ABS riippuen vähän laadusta vaatii vähintään 100 astetta, että tarttuu metalliin. Huomasin ihan hirvittävän eron 110 asteen kohdalla, sillä oletus 100 ei oikein tarttunut millään jos oli isompia kappaleita niin aina vääntyili. 110 kun säädin niin kaikki tarttui ja 115-120 oli huono jo kun isompien kappaleiden alkukerrokset levis eli tuli muoto virhettä vaikka toki tarttui sitten tosi hyvin.

Näitäkään arvoja ei voi kopioida, jos on eri alusta jossa lämpöanturin paikka on eri ja toki se alkuperäinen pursotus lämpötila vaikuttaa. Tarinan opetus oli kuitenkin se, että todella pienet lämpötiöa erot määrittää onnistuuko ABS tulostus vai ei. Eli 10 astetta lisää voi saada tarttumaan hyvin ja muuten ei millään. Näppituntumalla sanoisin, että 70 astetta ei voi riittää. Kaikki tulee kupruamaan, mutta toki sulla voi olla erilainen toi kone.

Mä jättäisin sen ABS tulostamisen kokonaan pois niin ei ole ongelmia :D PLA on niin paljon kätevämpää ja laatu parempaa. Toki ABS: ää tarvitaan jos haluu taipuvia osia, mutta ne voi tehdä vaikka sitten erikseen ABS: stä ja liittää sopivalla rakenteella muuhun PLA tulosteeseen.

Mä en tajua sitä tarvetta saada nopeasti tulosteita. Empä tosin tajunnut tätä tarvetta paperi tulostimissa. Mulle on ihan sama käyttääkö tulostin 1h vai 3h yöllä/ilalla telkkaria katsoessa kun tulostan jotain kun joka tapauksessa se on valmis muutaman tunnin päästä. Katson vain alun, että kaikki alkoi kunnolla - ei sitä tulostusta tarvitse kyttäillä koko aikaa :D

Toki ymmärrän jos tekee protoa ja tarvii tehdä 5-10 koe versiota niin sillon haluu nopeesti, mutta nää nopeet teenkin yleensä aina raakalaadulla (0.3mm kerroksia) ja sitten lopullisen 0.1mm kerroksilla. Kerroksien paksuus tosiaan ratkaisee koko laadun, mutta olisi kiva nähdä onnistuuko ne 0.1mm paksuudet medelillä miten hyvin.


Pitää varmaan itse ostaa tohon rinnalle Mendeli niin saan vertailla :)

Joo Lassi mä laitan sulle heti vertailu kuvaa tosta samasta kappaleesta kun laitat mendelin tänne :) tee vaikka yks 0.1mm ja yks 0.3mm - mä voisin tehdä samanlaiset vertailupalat. Uskon, että jos mendel vain tulostaa hyvin 0.1mm kerroksia niin siitä tulee ihan yhtä hyvää, mutta sitten se nähdään.
 

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #62 : 08 Heinäkuu, 2013, 14:45:34 »
Mä en tajua sitä tarvetta saada nopeasti tulosteita.
Mä kun teen tulostimella ajoittain paljonkin "sarjatuotantona" osia, on tulostusnopeus hyvinkin suuressa roolissa. Mulle ei ole todellakaan se ja sama kestääkö osien tulostus kaksi päivää vai viikon! 0,2mm kerrospaksuus on mulle aika mukava kompromissi laadun ja nopeuden välillä. Odotellessa tulostettavia proto-osia voi tehdä paljon paksummallakin kerroksella sitten.

Pistin uuden lämmitetyn pedin tilaukseen. Pitänee askaroida jotain viritystä Felixiin, että saan sen kiinni tukevasti ja ennen kaikkea kevyesti.

Poissa Jasontti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #63 : 08 Heinäkuu, 2013, 16:42:08 »
Terve vain,

Heitellään nyt tännekkin vähän omia kokemuksia.

Tossa siis käytössä MendelMax alumiiniprofiilirunkoine n reprap tulostin.
Pääosin tulosteltu 3mm ABS ja nyt viikon verran testaillut tuota PLA:ta. ABS on huomattavasti helpompi saada pysymään lujaa pedissä kun käyttä kapton teippiä ja ABS/asetoni liimaa. PLA:n kanssa on ollut ongelmia saada tarttumaan petiin luotettavasti, monet on käyttäneet suoraan lämmitettyyn lasiin, mutta en voi kehua luotettavaksi tavaksi. Testailut siis jatkuvat tältä osin. Osat mitkä ovat onnistuneet PLA muovista on laadun kanssa samankaltaisia kuin ABS,  jälkimmäinen on omasta mielestäni jopa paremmalla laadulla tullu ulos, mahdollisesti johtuu siitä että on enemmän kokemusta siitä.

Aloittelijalle suosittelisin ABS muovia aloittamisen helppoudesta johtuen. Tarvitsee vain lämmitetyn pedin, lasin, kaptonia ja kerros tuota ABS liimaa niin kyllä pysyy liiankin hyvin ja joka kerta. Tämä vähentää jäähtymisestä aiheutuvaa vääntymistäkin siinä määrin, että on onnistuneesti tulostettu lähellä 200mm pitkiä kappaleita ilman vääntymistä tai minimaallisella vääntymisellä.

Suuttimissa olen huomannut sen, että saa laadukkaan näköisiä osia pensselilläkin vaikka suti saattaisi olla helpompi. Nyt on siis tuo 0.4mm aukolla varustettu suutin tuossa testissä, eikä nyt vielä ole automaattisesti laatu lähteny nousuun. Väärilläkin työkaluilla saa hyvää jälkeä jos vaan tuntee työkalunsa hyvin.

Tulostuspää on ollut omassa siltä osin huoltovapaa, että kun on väriä vaihtanut niin samalla vähän suurempia puhdistellu syöttöakselista.

Siinäpä nuo tärkeimmät seikat taisi ollakkin noista asioista. Tulostus- ja muoviteknisistä hommista voisi kirjotella pidempäänkin, mutta kirjotellaan niistä lisää jos tulee aihetta.

Täytyy tulostella joku vähän parempaa tarkkuuttaa vaativa esine, vaikka itse enemmän olen osien teknisten mittojen ja toimivuuden kannalla. :)

http://jasontti.kapsi.fi/gallery/hardware/3D_tulostin/

Tuolta löytyy kuvia joistakin tulostuksista alusta alkaen.
Näyttäisi vielä puuttuvan kuvat tuosta uudesta hotendistä ja PLA tulosteista. Pitää ne lisätä kunhan tästä kerkee.

Yleensä tuo kehitys suunta on ollut Reprap projektista makerbottiin päin, ottaen huomioon, että makerbot perustui alussa täysin reprapin ja muille opensource osille. Ei tule nopeasti mieleen mikä innovaatio olisi makerbotin leiristä tullut yleiseen käyttöön näissä "halvemmissa".

Eipä siinä. Eiköhän tuossa ole tarpeeksi taas hetkeksi tekstiä. Kirjotellaan lisää sitä mukaan kun tulee aihetta.
Mielelläni vastailen kysymyksiin mitä tulee mieleen ja heittelen vinkkejä matkani varrelta (olin siis ennen tulostinta puolisen vuotta ruiskumuovipuristimien ihmeellisessä maailmassa).

Ystävällisin terveisin,
Jasontti

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #64 : 08 Heinäkuu, 2013, 17:27:58 »
PLA:n kanssa on ollut ongelmia saada tarttumaan petiin luotettavasti
...
Aloittelijalle suosittelisin ABS muovia aloittamisen helppoudesta johtuen. Tarvitsee vain lämmitetyn pedin, lasin, kaptonia ja kerros tuota ABS liimaa niin kyllä pysyy liiankin hyvin ja joka kerta.
Hmm, olethan puhdistanut Kaptonin hyvin asetonilla ennen PLA-tulostuksia? Mulla kokemukset ovat nimittäin sellaiset, että kun osa on leveämpi kuin korkea on sitä aika hankala saada tulostuksen jälkeen irti pedistä! Eli PLA tarttuu siis puhtaaseen Kaptoniin äärimmäisen hyvin. Mulla on käytössä PLA ja suoraan Kapton-teipille tulostus, pedin lämpötila yleensä niinkin alhainen kuin 40-45 astetta.

Minä pitäisin PLA:ta aloittelijaystävällisemp änä, jos noita sun kriteereitä katsoo. Kun Kapton on puhdas, ei pedin tarvitse olla välttämättä lämmitetty ollenkaan. Riittää siis listaltasi pelkkä Kapton - ja hyvin pysyy joka kerta.

Kuten tuossa aikaisemmin sanoin, kokeilin itse vasta viikko sitten ensimmäistä kertaa ABS:ää. Ja metsäänhän se meni, kun peti ei lämpene tarpeeksi. :) Eli varmaankin on juuri niin, että se on helpoin materiaali millä on tulostuksen aloittanut ja kompastellut ohi suurimpien kantojen! :)

Poissa Jasontti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #65 : 08 Heinäkuu, 2013, 21:47:43 »
Pelkkää kaptonia en olekkaan kokeillut kun satuin lukemaan wikistä, että ei toimisi kauhean hyvin.

Täytyy siis kokeilla huomenna sitä. Tässä on kokeiltu lämmitettyyn lasiin ja moniin eri teippeihin.
Moni on ehdotellut hiuslakasta lasin karhentamiseen tuon tarttuvuuden parantamiseksi.

ABS hommissa on tärkeää juuri tuo ensimmäisen kerroksen lämpötila

Tuli kokeiltua tuota 0.1mm tulostamistakin hetki sitten ja ensimmäiseksi kokeiluksi onnistui kohtuullisen hyvin. Onhan tuossa huomattavasti enemmän tarkkuutta ja näyttää sileemmältä, mutta samalla tupaantui tulostus aikakin. Huomenna pitää vielä testailla muutamaa eri asetusta ja sitten pistää vähän kuvia aiheen tiimoilta.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #66 : 09 Heinäkuu, 2013, 23:07:20 »
Joo ihan totta, että ei MakerBot (tai muut isot valmistajat) ole mitään ideoijia - kyllä avoimesta ne ideat tulee ja valmistajat jalostaa niin, että ei tarvii murehtia. Ongelmasi Jasonetti PLA kanssa on hyvä esimerkki vain siitä, että MakerBot on käytännössä vienyt koko paketin siihen suuntaa, että perusasioissa ei ole ongelmia. Levelointi oli tosi helppoa ja  itselläni toiminut kaikki PLA tulosteet todella hyvin ekasta lähtien eikä mitään ongelmia tarttumisen kanssa kun Replicator 2: sen mukana tuli tosi hyvää 3M maalarinteippiä (ei samaa kun meidän valkoinen johon ei tartu yhtään - tässä teippi: http://www.amazon.com/ScotchBlue-Painters-Rectangles-Printers-Replicator/dp/B00BGBDJUK/ref=pd_cp_hi_0). Paljon parempi kun kämänen kapton tape jota käytin aikaisemmin - ei tarvii mitään lämmitystä. Ainoa miinuspuoli on, että välillä teippi repeää ja tarttuu kappaleen pohjaan - siitä tulee joskus ylimääräistä hommaa, mutta se on pieni ongelma kun tulostukset onnistuu aina. Tota ei tarvii koskaa puhdistaa kun sen voi vaihtaa aika usein.

« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2013, 23:19:53 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #67 : 10 Heinäkuu, 2013, 07:14:16 »
Itse käyttäny kaptonia ja hiassu sen karhunkielellä muutaman sekunnin huitasulla. Ei oo tälläkään tyylillä vielä yksikään osa irronnut kun abs:ää tulostellut. Helppoa ja nopeeta, joskus vaihtelee uudet kaptonit alle ja pyöräyttää kerran kaksi karhunkielellä. Empä sitäkään vaikeaksi tyyliksi haukkuisi :) PLA ei oo tullut viel tulostettua, ei sitä kyllä nurkissa olekaan.

Muutama kuva, kun sain kelatelineen tehtyä ja yksi timelapse asiaan liittyen:
http://koti.kapsi.fi/~lassivv/galleria/prusa_3d_printer/kelateline_paikallaan.jpg
http://koti.kapsi.fi/~lassivv/galleria/prusa_3d_printer/kelateline_paikallaan2.jpg


Poissa millerii

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #68 : 10 Heinäkuu, 2013, 22:58:43 »
Lyhkäisyydessä kysymys millä väki piirtää noita 3d kuvia?
Ilmanen ja helppo mieluusti. Jostain luin että (google) sketchup osaa reprapin tiedostoja tehdä?
V200D03 & Devo 10

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #69 : 11 Heinäkuu, 2013, 08:44:34 »
Ihan vain tiedoksi kaikille tulostimen omistajille; täysin turha vehje! ;D http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2013/07/11/tyrmays-3d-kotitulostukselle-juuri-mitaan-hyodyllista-ei-voi-valmistaa/20139592/66

Lyhkäisyydessä kysymys millä väki piirtää noita 3d kuvia?
SolidWorks. Mutta Sketchup lienee parhaasta päästä aloittelijalle, jos ilmaista hakee.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #70 : 11 Heinäkuu, 2013, 12:30:00 »
Ihan vain tiedoksi kaikille tulostimen omistajille; täysin turha vehje! ;D http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2013/07/11/tyrmays-3d-kotitulostukselle-juuri-mitaan-hyodyllista-ei-voi-valmistaa/20139592/66
SolidWorks. Mutta Sketchup lienee parhaasta päästä aloittelijalle, jos ilmaista hakee.
Saman luin tänään. Kyseessä olikin oikeen "asiantuntija."   :D

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #71 : 11 Heinäkuu, 2013, 12:59:31 »
Saman luin tänään. Kyseessä olikin oikeen "asiantuntija."   :D
No asianhan tekee hieman huolestuttavaksi se, että lausunnon antaja on Suomen Pikavalmistusyhdistyksen puheenjohtaja. Vähän sama kuin kopteriyhdistyksen puheenjohtaja laukoisi lehdessä, että: "no nää on tämmösiä rimpuloita, maksaa miljoonan ja aina rikki, hanakala ohjatakkin ja vielä kaiken lisäksi äärimmäisen vaarallisia, en suosittele kenellekään". Ei järin hyvää julkisuutta... Mutta uskoisin, että tuossa jutussa oli mukana aimo ripaus toimittajan omaa sensaatiohakuisuutta, eli haastateltavan mielipiteet tai ajatukset eivät ole aivan niin raflaavia, kuin otsikko antaisi ymmärtää. Yhtä kaikki aika outo artikkeli yhdistyksen puheenjohtajan suusta kuitenkin.

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #72 : 11 Heinäkuu, 2013, 13:10:46 »
Lyhkäisyydessä kysymys millä väki piirtää noita 3d kuvia?
Ilmanen ja helppo mieluusti. Jostain luin että (google) sketchup osaa reprapin tiedostoja tehdä?

Tuolla on suomalainen esimerkki Sketchupin käytöstä. Sivulla on myös linkit tarvittaviin lisäosiin, joilla saa mallin stl-muotoon.



(Ja lennokkihan on tämä:
  :-)

Poissa Mayhem

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #73 : 11 Heinäkuu, 2013, 14:46:30 »
Autodesk 123D (ilmainen)on todella helppo alottelialle niinkuin itsekkin olen, varmaan ammattimiehet pitävät ohjelmaa leluna ja monella foorumillakin huutelevat että on ihan susi mutta itse olen kaikki mitä olen tarvinnut nii saanut sillä piirrettyä.
Ensiksi koetin blenderiä joka sekin ilmainen mutta vaikka opetusvideoita kattelin melkoisesti ei ohjelma itselle auennut ja varmaankin siksi koska aikani ei riitä moiseen oppimiskäyrään toisin kuin autodesk 123, jonka sisään pääsi kun katsoi muuten opetusvideon :)
DJI Phantom , DJI F550
 Honey bee cp3
T-REX 100s , HK450 V2
Ar.Drone  , Ladybird V2

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: 3D tulostus
« Vastaus #74 : 11 Heinäkuu, 2013, 15:00:03 »
No asianhan tekee hieman huolestuttavaksi se, että lausunnon antaja on Suomen Pikavalmistusyhdistyksen puheenjohtaja. Vähän sama kuin kopteriyhdistyksen puheenjohtaja laukoisi lehdessä, että: "no nää on tämmösiä rimpuloita, maksaa miljoonan ja aina rikki, hanakala ohjatakkin ja vielä kaiken lisäksi äärimmäisen vaarallisia, en suosittele kenellekään". Ei järin hyvää julkisuutta... Mutta uskoisin, että tuossa jutussa oli mukana aimo ripaus toimittajan omaa sensaatiohakuisuutta, eli haastateltavan mielipiteet tai ajatukset eivät ole aivan niin raflaavia, kuin otsikko antaisi ymmärtää. Yhtä kaikki aika outo artikkeli yhdistyksen puheenjohtajan suusta kuitenkin.
Käsitteli vähän suppeasti noita tulostamisen mahdollisuuksia. Noita paria "kohu" juttua eli tuo tulostettu ase ja järkkäri ja lopussa viimesen otsikon alla vedettiin homma vitsiks. Samoin tuo otsikko "tyrmäys". Lukemani mukaan kopunetin 3D tulostelijat ei ainakaan oo olleet pettyneitä tulostimen hankintaan. Pienoismalliharrastajall ehan tuo on mahtava laite. Lennokkimiehistä oli Ilmailulehdessäkin juttua miten lennokin osia valmistetaan jo tulostamalla.

Mutta onhan näitä lehdissä näkyny. "10 syytä olla ostamatta iPhonea" yms artikkelit.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
9839 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Marraskuu, 2010, 09:47:27
kirjoittanut elvis