Kirjoittaja Aihe: Onnettomuuksia  (Luettu 133374 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #150 : 07 Tammikuu, 2017, 10:48:35 »
A LAM Linhas Aereas de Mocambique Boeing 737-700, registration C9-BAQ performing flight TM-136 from Maputo to Tete (Mozambique) with 80 passengers and 6 crew, was on final approach to Tete when the crew heard a loud bang, no abnormal indications followed. The crew suspecting a bird strike continued the approach for a safe landing.

A post flight examination revealed a drone had impacted the right hand side of the radome.

http://avherald.com/h?article=4a319157&opt=0

 Vauriosta päätelleen on pakko olla iso drone. Miten koneen keula voi olla lommolla myös kyljen puolelta?

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #151 : 07 Tammikuu, 2017, 11:11:28 »
Vauriosta päätelleen on pakko olla iso drone. Miten koneen keula voi olla lommolla myös kyljen puolelta?
Sivutuulilasku voisi olla selitys. Silloin kone tulee hiukan kylki edellä.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa seba

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #152 : 07 Tammikuu, 2017, 11:47:13 »
Jos tota linkkiä selaa alaspäin, niin kommenteista huomaa ettei lentäjät olleet puhuneet mitään "dronesta", eikä sitä oltu voitu varmistaa, että johtuuko törmäys siitä.
Voihan tuohon olla osunu joku pirun iso lintu :P

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #153 : 07 Tammikuu, 2017, 12:46:08 »
Jos tota linkkiä selaa alaspäin, niin kommenteista huomaa ettei lentäjät olleet puhuneet mitään "dronesta", eikä sitä oltu voitu varmistaa, että johtuuko törmäys siitä.
Voihan tuohon olla osunu joku pirun iso lintu :P

siinä jää aina verijäljet
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #154 : 07 Tammikuu, 2017, 16:45:48 »
Mutta jos se oli vampyyri lintu. Ei o verta 😅
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #155 : 07 Tammikuu, 2017, 19:45:38 »
Tämä on aika tyypillinen kenttäkolarin jälki. Afrikan juttuja.....lentäjät hölmöili kentällä ja törmäsivät porttiin. Raporttiin sitten kirjoitettiin tuntematon törmäys.
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2017, 19:48:42 kirjoittanut rotomoto »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #156 : 07 Tammikuu, 2017, 21:01:06 »
Tämä on aika tyypillinen kenttäkolarin jälki. Afrikan juttuja.....lentäjät hölmöili kentällä ja törmäsivät porttiin. Raporttiin sitten kirjoitettiin tuntematon törmäys.

Ja lähde oli...?

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #157 : 07 Tammikuu, 2017, 21:39:18 »
se sama ketju mistä tämä lähti liikkeelle

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #158 : 12 Tammikuu, 2017, 19:01:03 »
A LAM Linhas Aereas de Mocambique Boeing 737-700, registration C9-BAQ performing flight TM-136 from Maputo to Tete (Mozambique) with 80 passengers and 6 crew, was on final approach to Tete when the crew heard a loud bang, no abnormal indications followed. The crew suspecting a bird strike continued the approach for a safe landing.

A post flight examination revealed a drone had impacted the right hand side of the radome.

http://avherald.com/h?article=4a319157&opt=0

Uutisankaksi osoittautui jällen kerran  tämäkin 'dronen törmäys'. Koneen keulakartio rikkoutui tiettävästi alipaineen vaikutuksesta. Syynä asennusvirhe.

https://www.thedigitalcircuit.com/breaking-mozambique-incident-not-a-drone-collision/
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2017, 20:11:36 kirjoittanut Picofly »

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #159 : 31 Tammikuu, 2017, 08:56:44 »
Saksan maalla tapahtunutta, auto törmäsi moottoritiellä droneen. Mitä kuukkelin käännöksestä ymmärsi niin huoletuttavan lähellä Munchenin lentoasemaa lähtenyt drone karkuun.

http://www.rp-online.de/panorama/deutschland/oberbayern-auto-prallt-auf-autobahn-gegen-drohne-aid-1.6569928?utm_campaign=audience&utm_medium=referral&utm_source=facebook
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #160 : 31 Tammikuu, 2017, 12:21:20 »
No en sanoisi huolestuttavan, linnuntietä liki 35 km lentoasemalle sekä lähtö- että laskeutumispaikasta.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #161 : 01 Helmikuu, 2017, 21:34:08 »
Saksan maalla tapahtunutta, auto törmäsi moottoritiellä droneen. Mitä kuukkelin käännöksestä ymmärsi niin huoletuttavan lähellä Munchenin lentoasemaa lähtenyt drone karkuun.

Kenenkään ei todellakaan pitäisi lennättää mitään vilkkasti liikennöidyn väylän päällä!

... Mutta silti aina ihmetyttää miten sana 'drone' onnettomuuden yhteydessä jaksaa ylittää uutiskynnyksen. Vertailun vuoksi: Saksan teillä tapahtui marraskuussa 234 000 poliisin kirjaamaa liikenneonnettomuutta joissa loukkantui 31 000 ihmistä ja kuoli 243 (vuositasolla onnettomuuksia noin 2.5 miljoonaa, loukkaantumisia noin 300 000 ja kuolleita noin 3500). Tässäkään tapauksessa ei tainnut kukaan edes loukkantua? Moniko kuolemaan tai vammautumiseen johtanut onnettomuus mahtoi saada yhtä paljon palstatilaa kuin yhden dronen törttöily josta selvittiin peltivaurioin?

Tilastotietoa Saksan teiltä: http://www.bast.de/EN/Publications/Media/Unfallkarten-national-englisch.pdf?__blob=publicationFile
« Viimeksi muokattu: 01 Helmikuu, 2017, 22:39:00 kirjoittanut Picofly »

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #162 : 02 Helmikuu, 2017, 07:23:59 »
Johtuu varmaan siitä että multikopterit on vielä verrattain uusi juttu, autokolareita taas on tapahtunu niin pitkään kun on ollut autoja.

Tosin kyllähän Suomessa vakavammista kolareista uutisoidaan aina sillon tällön.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa TomiFPV

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #163 : 21 Syyskuu, 2017, 10:10:08 »
Itellä kävi lähelläpiti tilanne kesällä kun multikopterin ropellit laitoin väärinpäin, niin sitten se veti täyttä asfalttii ja meinas lentää silmään siruja kovaa vauhtii. Vähä tuli kasvoille mut tuuria oli.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #165 : 11 Marraskuu, 2017, 11:37:54 »
Meillä täällä Suomessakin näkee lennättäjiä jotka kikkailevat melkoisen lähellä kopterinsa kanssa. Kovasti suosittelisin jälleen kerran miettimään että voisiko sitä etäisyyttä ottaa jokusen metrin enemmän?

Liitteenä kuva siitä mitä tapahtuu kun viiden metrin päässä tulee 500-kokonen tonttiin ja lapa lähtee tangentin suuntaan. Hieman isommalla etäisyydellä voisi saada sen murto-osan sekunnin lisää reagointiaikaa, toivottavasti se voi auttaa, tällä kertaa sitä aikaa väistää ei ollut.

Nyt oli tuuria, selvittiin ruhjeilla ja silmät säilyivät. Aina näin ei ole. Eli muistetaan se turvaetäisyys. Tähän ei vaikuta mitenkään "kyä mä osaan", se osaaminen ei auta jos tulee tekninen häiriö.

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #166 : 11 Marraskuu, 2017, 12:24:24 »
Pettikö tossa tekniikka?

En kyllä ymmärrä miksi tällä foorumilla aina dissataan tuota lentotaitoa näissä turvallisuusjutuissa...
Omasta mielestä tuo että osataan lennättää näitä ja harjoitellaan niin simulla kuin oikeillakin säännöllisesti on se paras henkivakuutus. Toki se etäisyyskin auttaa ja koneet on koneita ja aina voi tekniikka pettää.
Hyvänä esimerkkinä  tuolla kesällä Venlossa maailman huiput torppas kovaa, paljon ja ei niinkään kaukana itsestä tai yleisöstä ja silti en muista että olisin nähnyt minkäälaista todellista vaaratilannetta. Tapahtuman luultavasti ainoa tilanne tapahtui ns. amatöörille jolta hajos kopun perä ja todennäköisesti pilotti jäätyi pahasti sillä seuraamuksella kopu päätyi todella kauas "väärään" paikkaan ja aiheutti näin vaaratilanteen. Tuossa tilanteessa oli varoetäisyydet varmasti kunnossa ja lentotaitolla oltaisiin vältytty tältä.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #167 : 11 Marraskuu, 2017, 13:05:28 »
Hmm. Se on vähän nyt kuitenkin kaks-piippunen juttu. Jos laite on 5 metrin päässä ja tule tonttiin lentotaidolla on todella vähän tekemistä sen kanssa mihin se irti päässyt osa lentää. Tästä on esim. ylläolevassa kyse ja tämä on se mitä mä yritän ajaa takaa.

Sitä en kiistä missään nimessä että lentotaidolla on merkitystä, kokeneella on epätavallisessa tilanteessa huomattavasti paremmat edellytykset hoitaa homma loppuun turvallisesti, tämä on selvä.

Mutta jos/kun sieltä muutaman tuhannen rpm:n pyörivästä mekaniikasta lähtee jotain sattumanvaraisesti irti, siihen ei auta kokemus yhtään.

Asiaa voi pyöritellä lentotaidon jne kautta vaikka kuinka mutta fusiikan lait pätee kaikille samalla lailla siinä vaiheessa kun tekniikka tekee omiaan.

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #168 : 11 Marraskuu, 2017, 13:46:17 »
No toki jos torpin seuraa se että jotain irtoaa niin siihen ei auta enään pilotin toimet.
Ihan mielenkiinnosta kiinostas kuulla että mitä tossa tapahtui ennen kuin kopu törmäs maapalloon ja minkä merkkiset lavat oli kyseessä. Laatulavoissa kun pitäs olla ne turvalangat sisässä estämässä juuri tuommoisia tapahtumasta.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #169 : 11 Marraskuu, 2017, 13:53:18 »
Inverttinä leijutellu pinnassa, osu ja sit läks. Lavoista ei tietoa, allun kone joten heikko oletus että oisko allun lavat ollu. Turvalankahan on hiton hyvä keksintö mutta ei se kaikkea irtoomista estä joka on nähty useesti.

Onneks tapahtumia on todella vähän verrattuna lento- ja torppimääriin, mutta niin kauan kun me voidaan omalla toiminnalla vähentää riskiä niin aihe on puhumisen arvoinen, eikös? :)

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #170 : 11 Marraskuu, 2017, 14:00:05 »
Ihan vaikuttava toi kuva on...

Onkohan se muistaakseni Amerikassa (IRCHA?) tapahtunut torppaus linkitetty aikanaan tänne? Muistikuva on että on.

Lennättäjä saa kopterinsa päällensä, mutta ei siinä näytä mitään sittenkään tapahtuvan. Kopteri tuli jotenkin sopivasti viistosti ja ehkä hold-tilassa päälle.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #171 : 11 Marraskuu, 2017, 15:01:29 »
Inverttinä leijutellu pinnassa, osu ja sit läks. Lavoista ei tietoa, allun kone joten heikko oletus että oisko allun lavat ollu. Turvalankahan on hiton hyvä keksintö mutta ei se kaikkea irtoomista estä joka on nähty useesti.

Onneks tapahtumia on todella vähän verrattuna lento- ja torppimääriin, mutta niin kauan kun me voidaan omalla toiminnalla vähentää riskiä niin aihe on puhumisen arvoinen, eikös? :)
No sitähän tässä just tehdään, keskustellaan.  :)

Onko oikeasti tullut jollain naamalle jotakin muuta kuin lapa?  Tai onko se lanka pettänyt jollain? Mä en nyt muista kuulleeni tahi lukeneeni semmoisesta.
Hyvähän se on näistä keskustella. Ja ei siitä kauan ole kun jollain jenkeissä tuli kopu otsaan ja oli vieläpä yksin kentällä, oli kummiskin saanut apua hälytettyä. En nyt jaksa luurilla kaivelemaan tätä, mutta voi linkittää sen tänne kun pääsen kotia.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #172 : 11 Marraskuu, 2017, 15:04:54 »
Ihan vaikuttava toi kuva on...

Onkohan se muistaakseni Amerikassa (IRCHA?) tapahtunut torppaus linkitetty aikanaan tänne? Muistikuva on että on.

Lennättäjä saa kopterinsa päällensä, mutta ei siinä näytä mitään sittenkään tapahtuvan. Kopteri tuli jotenkin sopivasti viistosti ja ehkä hold-tilassa päälle.
Kyllä se miun mielestä tänne jonnekkin aikoinaan linkitettiin ja jos samasta puhutaan niin sen verran sai väistettyä että selkään osu. Jossakin oli kuva siitä selästä ja pahan näköiset jäljet siitä jäi.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #173 : 11 Marraskuu, 2017, 15:09:01 »
Itse olen vahvasti samin linjoilla vaikkakin tiedostan itse lentäväni liian lähellä ja että olisi turvallisempaa ottaa vähän etäisyyttä. Adrenaliinilajihan tämä on ja niinkuin kaikki muutkin kaltaisensa siinä vaan on enemmän fiilistä kun on lähempänä verrattuna jossain kaukana pellon kulmassa pörräilyyn.

Mitä lapoihin tulee. Oliko spinblade vai jopa sabin lavat missä ei lankoja ole. Zealikin tais olla sellanen. Voin muistaa merkit väärin joten älkää polarisoituko. Itsellä lentänyt zealin lapa ihan vierestä torpin yhteydessä sillai etten nähny sitä mutta kuulin surahduksen. Zeal katkesi tyvestä ilmassa overspeedin seurauksena. Kone oli kaukana. Arviolta 15m päässä ja kyseessä siis pieni 380 goblini.

Ei se etäisyyskään autuaaksi tee tai sitten sitä pitäisi olla niin paljon ettei hommassa ole mitään makua. Jokaisellahan on tähän tietty oma mielipide.
« Viimeksi muokattu: 11 Marraskuu, 2017, 15:10:47 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Paikalla matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Onnettomuuksia
« Vastaus #174 : 11 Marraskuu, 2017, 15:48:13 »
No ei naamalle tullut, mut trekkerillä tuli laskeuduttua hiekkapihalle huonosti.
siitä pyrstö nappas kiven lukkarin ottein ilmaan josta päälapa teki kunnarin arvoisen pesäpallo lyönnin.
kivi tuli suoraan sääreen ja ukko samantien polvilleen. Matkaa kopteriin oli noin 10m

Saldo: iso mustelma, vertavuotava haava ja  pyrstö ja päälavat uusiksi.
Opetus: suojalasit päähän, hiekka/murske alusta on oikeasti vaarallinen aina!


No sitähän tässä just tehdään, keskustellaan.  :)

Onko oikeasti tullut jollain naamalle jotakin muuta kuin lapa?  Tai onko se lanka pettänyt jollain? Mä en nyt muista kuulleeni tahi lukeneeni semmoisesta.
Hyvähän se on näistä keskustella. Ja ei siitä kauan ole kun jollain jenkeissä tuli kopu otsaan ja oli vieläpä yksin kentällä, oli kummiskin saanut apua hälytettyä. En nyt jaksa luurilla kaivelemaan tätä, mutta voi linkittää sen tänne kun pääsen kotia.