Kirjoittaja Aihe: Itse tehty multikopteri  (Luettu 37025 kertaa)

Poissa yamaha

  • Aloitteleva torppari
  • *
Itse tehty multikopteri
« : 10 Marraskuu, 2012, 16:34:36 »
Alottelin siis perjantaina tekemään/suunnittelemaan omaa multikopteria. Lauantaina pääsin kuvan mukaisiin tuloksiin  :)
Putket on tein 1,5cm alumiiniputkesta, jotka maalasin hopealla ja punaisella. Jalakset syntyi jostakin vanhasta ojaputkesta ja siihen jalat 1,5cm muoviputkesta. Kopan tein koneen päälle kittipurkin kannesta johon maalasin ampiaisen kuvan  ;D
Runko on 4mm koivuvaneria ja päälle tulee vielä vahvitukseksi 1mm vanerista tukilevy.
Moottoripukit valmista myös 1mm vanerista. Kaikki venerit aijon maalata epoksilakalla. 
Kärkiväli on 62cm ja paino pelkällä rungolla on varmaan n. 400g

Moottorit:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18967__D2822_17_Brushless_Outrunner_1100kv.html
Noparit:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6460__Hobbyking_SS_Series_25_30A_ESC.html
Radiot:?? voi ehdotella yv:llä 4-ch??
Kontrol board: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19534__HobbyKing_Multi_Rotor_Control_Board_V2_1_Atmega168PA_.html

Kuvia:



Kupu ylhäältä:



Kuvan laadut hiukan huonoja, mutta selvää saa!  :D
Kommenttia ja ehdotuksia millainen kopteri mahtaa syntyä!!
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2012, 16:36:15 kirjoittanut yamaha »

Poissa Edi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #1 : 10 Marraskuu, 2012, 17:50:41 »
Käden taidot kunniaan, näyttää tosi hyvältä, varsinkin tuo motiivimaalaus!!
All gone, let's see what comes next...

Poissa yamaha

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #2 : 16 Marraskuu, 2012, 19:11:37 »
Nyt on kopterin rakentelu edennyt viikolla taas vauhdilla!  :D Moottorit ja noparit on hommattu ja puoliksi kiinnikkin.
Yksi moottori pitäisi saada eli Turnigy park300 1080kv jos joku omistaa saa myydä!  ;)
Runko putket tein 2kertaisiksi jotta on vahvempi ja moottori pukit sai suoremmin siten. Uudet jalakset pitäisi vielä rakentaa, jotain tollasta ajattelin: http://static.rcgroups.net/forums/attachments/3/5/7/6/2/1/a4540752-113-CarbonCore%20MegaRadius%20Camera%20Mount%20Hexacopter%20950%20Multicopter.jpg?d=1326136131
Hiukan meinaa vaan mennä yksikseen juttelemiseksi...  :-\

Muutama päivitys kuva:







« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2012, 19:13:58 kirjoittanut yamaha »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #3 : 16 Marraskuu, 2012, 20:48:37 »
Ei yksinpuhelussa mitään vikaa ole :)
Pistänpä kuvia omasta viritelmästäni tähän ketjuun, kunhan saan sen aloitettua. OSat sentäs jo hommattu ja odottavat pätkimistä / asettelua...

Poissa yamaha

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #4 : 16 Marraskuu, 2012, 21:48:35 »
Ei yksinpuhelussa mitään vikaa ole :)
Pistänpä kuvia omasta viritelmästäni tähän ketjuun, kunhan saan sen aloitettua. OSat sentäs jo hommattu ja odottavat pätkimistä / asettelua...

Juu eihän siinä mitään....  ;D Laita kuvaa vaan tulemaan omasta tekeleestä!!
Pitäisi kanssa hommata radiot, akut ja laturi vielä tuohon. Olisko jollakulla jotain ehdotuksia mitkä radiot(halvat :) ) ??
Saas nähdä millainen härveli tosta tulee, jos tulee mitään.

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #5 : 17 Marraskuu, 2012, 07:53:20 »
Tässä pari kuvaa hexan ensimmäisestä kasaanheitetystä prototyypistä.


Äärimmäisen yksinkertainen tekele...


10.1kg 2 puomin varassa. Enemmänkin olisi mennyt mutta kirjoja ei ollut käden ulottuvilla enempää.

Rungossa on vielä paljon kevennettävää, ruuvit vaihdettava oikeaan mittaan/kokoon, suunniteltava jalakset, gimballit yms pientä kivaa :).

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #6 : 17 Marraskuu, 2012, 10:21:27 »
Tässä pari kuvaa hexan ensimmäisestä kasaanheitetystä prototyypistä.

Tutun näköisiä hydrauliikkakiinnikkeitä . Putket varmaan bauhausista?  :)

Tuon tyylisellä rungolla lentelin itse alkuun, mutta pakkohan se oli todeta että nuo hiilikuitukamat vaan on kevyempiä ja jäykempiä.
Noissa kiinnikkeissä tuli myös ongelmaksi M6 pulttikoko joista tuli rajusti painoa, vaikka vaihtoa alupultit. Tuntuu typerältä harrastamisen kannalta, mutta pyörää ei kannata keksiä uudestaan.  :(

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #7 : 17 Marraskuu, 2012, 10:27:17 »
Tutun näköisiä hydrauliikkakiinnikkeitä . Putket varmaan bauhausista?  :)

Tuon tyylisellä rungolla lentelin itse alkuun, mutta pakkohan se oli todeta että nuo hiilikuitukamat vaan on kevyempiä ja jäykempiä.
Noissa kiinnikkeissä tuli myös ongelmaksi M6 pulttikoko joista tuli rajusti painoa, vaikka vaihtoa alupultit. Tuntuu typerältä harrastamisen kannalta, mutta pyörää ei kannata keksiä uudestaan.  :(
Niin... Kuten kirjoitin, niin kyseessä on prototyyppi. Materiaalit yms vaihtuvat vielä jos tästä jotain oikeasti lentokelpoista jaksan kehitellä.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #8 : 17 Marraskuu, 2012, 11:43:16 »
Mikä estää olla käyttämästä pienempiä pultteja?
Meilläpäin ainakin kutosen reikään menee esim kolmosenkin pultti.

Pro toki "niittais" niistä kohdin runkolevyt nippuun, niin kaksi kärpästä yhdellä iskulla, ja sillä samalla kolmosen kiinnikkeellä.
« Viimeksi muokattu: 17 Marraskuu, 2012, 11:51:58 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #9 : 17 Marraskuu, 2012, 11:48:04 »
Tässä pari kuvaa hexan ensimmäisestä kasaanheitetystä prototyypistä.

Rungossa on vielä paljon kevennettävää, ruuvit vaihdettava oikeaan mittaan/kokoon, suunniteltava jalakset, gimballit yms pientä kivaa :).

Hyvän näkönen! Tuli mieleen, että aiotko laittaa mitään "sulakeosia"? Esim. muovipultteja absorboimaan torppienergiaa? Vai tätäkö ei vaan torpata? :)
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #10 : 17 Marraskuu, 2012, 12:59:22 »
Mikä estää olla käyttämästä pienempiä pultteja?
Meilläpäin ainakin kutosen reikään menee esim kolmosenkin pultti.

Meilläpäin ei mene enää, koska olen noita hydraulikiinnikkeitä ekassa rungossa käyttänyt ja tuo M3 pulttikamojen käyttö noissa kiinnikkeissä prikkojen kera ei tuntunut kovin jämäkältä vaihtoehdolta, jos aikoo tehdä jäykän rungon. Nylon pulttikama tuossa M6 koossa on myös yllättävän kestävää, jos noita kiinnikkeitä käyttää.

N. 15mm neliöprofiili oli ainakin omissa viritelmissä parempi, kun se ei tarvinnut erikoisia kiinnikkeitä moottorin tai keskilevyjen päähän.

Lähinnä kyse oli siitä, että jos kameraa nostaa ja painoa on muutenkin akkujen ja kameran takia paljon, kannattaa harkita hiilikuituputkia/keskilevyjä ja niihin sopivia alumiinikiinnikkeitä.
Laitteet jotka suunnitellaan jo mahdollinen torppi mielessä on sitten erikseen.

Poissa yamaha

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #11 : 17 Marraskuu, 2012, 14:04:13 »
Hyvältä näyttää tuo Tomin hexa!
Oma quadin runko on 4mm vaneria ja tuntuisi aika jämäkältä, eikä painoakaan ole hullummin. Tarkoituksena olisi saada kamera kiinni tuohon, jos saan lentokuntoon ;D Pystyykös muuten moottorin akselin puolta vaihtamaan, jotta ei tarvikse käyttää noita o-rengas kiinnityksia??

Päivitystä, uudet jalakset hiukan suunnitelmasta poikkeavat  :D




Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #12 : 17 Marraskuu, 2012, 14:47:05 »
Lähinnä kyse oli siitä, että jos kameraa nostaa ja painoa on muutenkin akkujen ja kameran takia paljon, kannattaa harkita hiilikuituputkia/keskilevyjä ja niihin sopivia alumiinikiinnikkeitä.
Laitteet jotka suunnitellaan jo mahdollinen torppi mielessä on sitten erikseen.
Eihän kopterin, jolla on tarkoitus nostaa mm. järjestelmäkameraa, nostokykyä suunnitella gramman (tai edes parin sadan gramman) tarkkuudella, eihän? ;) Mielestäni pelivara kameralaitteelle lasketaan mieluummin kiloissa kuin grammoissa. Näin ainakin omassa laitteessani olen ajatellut toimia kunhan saan sellaisen joskus rakennetuksi/ostetuksi.

Tottakai valmistaisin kaiken mieluummin hiilikuidusta, mutta kun kyseessä on kohtalaisen kallis materiaali, niin tyydyin tekemään prototyypin alumiinista.

En ole runkolevyjä ajatellut tuollaisiksi jättää muutenkaan. Tällä hetkellä työn alla oleva versio on yli 30% edeltäjäänsä kevyempi ;).

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #13 : 17 Marraskuu, 2012, 21:29:25 »
Protoilu on pirun tärkeää!

Se on ihan sama mistä matskusta mekaniikkaa tekee, testaillessa ne bugit vasta löytyy ja on paljon kivempi veistää muutoksia halpis kamaan kuin priimaan.

.. ja rakenteluhan tässä on puoli iloa!

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #14 : 17 Marraskuu, 2012, 22:40:31 »
Tänään on puoliksi iloittu lähes koko päivä ja kursittu kasaan quadron prototyyppi.
Huomenna näkee valoisalla että toimiiko vaiko eikö.

Runko: Alumiiniprofiili 15X15 mm, vahvuus 1 mm.
Rungon lattaraudat: 30X2 mm alumiinilatta.
Jalakset: 30 cm korkeat http://fi.eurorc.com/product/2686/landing-gear-high

Moottorit: Hobbyking NX 4006 530 KV http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=17923
Boardi: Hobbyking KK 2.0 LCD http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24723__Hobbyking_KK2_0_Multi_rotor_LCD_Flight_Control_Board.html
Propellit: Gaui 500X sarja, 10" http://thehelistore.com/index.php/kopterivaraosat/500x-varaosat/10-potkurit-10-a-ja-b.html
tai vaihtoehtoisesti APC 11 X 8
Esc / Bec Hobbywing Quattro 4 in 1, 20 Amp. http://fi.eurorc.com/product/3155/hobbywing-skywalker-quattro-20a-x4

Vastari Spectrum AR6210 http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR6210

Paino, ilman akkua 770 g
Paino 3 s 4000 mah akulla 1070 g
Paino 4 s 10400 mah akulla 1743 g


Teippiä, ruuveja, nippusidettä.

Huono puoli noissa moottoreissa on tuo kiinnistys, 3 kpl 2,5mm ruuveja. Jos on hieman liian pitkiä niin osuu moottorin lankoihin ja menee käämintä sököksi. Ei myöskään tuo kolmionmuotoinen kiinnityskuvio ole niitä helpoimpia ruuvata tuohon puomiin kiinni ilman sovitepaloja.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #15 : 18 Marraskuu, 2012, 17:18:40 »
Kopteri on kokenut ensilentonsa. Kulutuslukemat ovat maltilliset:

3s 4000 mah akulla ja Gauin 500X propellipaketilla (10", kulmasta ei tietoa).
5 min, kulutus 860 mah = 172 mah / min = Keskim. virrankulutus 10,32A = 2,6A/moottori.
Teoreettinen lentoaika 80 prosentin purulla olisi 18 min.

4s 10400 mah akulla ja Gauin 500X propelleilla sekä APC:n 11X8 propelleilla (vaihdoin välissä)
20 min, kulutus 4961 mah = 248 mah / min = Keskim. virrankulutus 14,88A = 3,72A/moottori.
Teoreettinen lentoaika 80 prosentin purulla olisi 33,5 minuuttia.
(tai jos purkais koko akun niin lentäis 41 min)

Aika hyvin, tarttiskohan osallitua tolla vehkeellä tonne rcgroupsin kisaan (pisin lentoaika). Pääsis ainakin kakkoseksi :)
« Viimeksi muokattu: 18 Marraskuu, 2012, 18:25:55 kirjoittanut Tucho »

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #16 : 20 Marraskuu, 2012, 13:52:14 »
Kopteri on kokenut ensilentonsa. Kulutuslukemat ovat maltilliset:

3s 4000 mah akulla ja Gauin 500X propellipaketilla (10", kulmasta ei tietoa).
5 min, kulutus 860 mah = 172 mah / min = Keskim. virrankulutus 10,32A = 2,6A/moottori.
Teoreettinen lentoaika 80 prosentin purulla olisi 18 min.

4s 10400 mah akulla ja Gauin 500X propelleilla sekä APC:n 11X8 propelleilla (vaihdoin välissä)
20 min, kulutus 4961 mah = 248 mah / min = Keskim. virrankulutus 14,88A = 3,72A/moottori.
Teoreettinen lentoaika 80 prosentin purulla olisi 33,5 minuuttia.
(tai jos purkais koko akun niin lentäis 41 min)

Aika hyvin, tarttiskohan osallitua tolla vehkeellä tonne rcgroupsin kisaan (pisin lentoaika). Pääsis ainakin kakkoseksi :)
Mahtuuko runkoosi enää isommat huiskat pyörimään?

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #17 : 20 Marraskuu, 2012, 17:58:12 »
Mahtuuko runkoosi enää isommat huiskat pyörimään?

Moottoriakselien väli on noin 50 cm joten sen puitteissa joku 19" taitaa olla suurin joka tohon mahtuu.
20" teoreettinen maksimi, mutta tuskin kannattaa ihan rajoille mennä.

Moottoriakselista keskelle mitattuna mahtuu 25cm jos johdot hieman siistii ettei rupeli haukkaa kiinni mahdollisesti taipuessaan.

Elikkä varaa olis kasvattaa uskoakseni ihan moottoritehojen puitteissa jos jostain putiikista vaan löytyy edukkaita ja hyviä.

Tota Graupnerin 15X8 himoitsin jota toi EndOfDays on tossa "ennätysquatrossaan" käyttäny, mutten oo suomesta mistään äkkiseltään löytänyt.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #18 : 20 Marraskuu, 2012, 18:53:49 »
Moottoriakselien väli on noin 50 cm joten sen puitteissa joku 19" taitaa olla suurin joka tohon mahtuu.
20" teoreettinen maksimi, mutta tuskin kannattaa ihan rajoille mennä.

Moottoriakselista keskelle mitattuna mahtuu 25cm jos johdot hieman siistii ettei rupeli haukkaa kiinni mahdollisesti taipuessaan.

Elikkä varaa olis kasvattaa uskoakseni ihan moottoritehojen puitteissa jos jostain putiikista vaan löytyy edukkaita ja hyviä.

Tota Graupnerin 15X8 himoitsin jota toi EndOfDays on tossa "ennätysquatrossaan" käyttäny, mutten oo suomesta mistään äkkiseltään löytänyt.
Täältä (ulkomailta) löydät 17 tuumaiseen asti hiilarisena ihan kohtuulliseen hintaankin (30$ per pari). Itselle tilasin 4 sarjaa 17x5.5 mitä noihin omavalmistemoottoreihin on tarkoitus istuttaa. Tavara liikkuu tuolta kotiovelle 3-7pvä mitä itse 3 tilausta tehnyt.
http://www.himodel.com/sort.php?sub1=E2&page=8

Jenkkifoorumeilla joskus törmäsin myös lankaan, jossa oli testattu että nuo korkean lapakulman potkurit luo enemmän ilmanvastusta ja näin ollen vie enempi watteja samoihin nostegrammoihin kuin pienemmät. Optimaalisin olisi 4.5-5.5 nousu niiden testien perusteella. Erot oli pieniä, mutta kertaantuvat kyllä kun aletaan ennätysaikoja hakemaan.

Mielenkiinnolla jään odottelemaan tuloksiasi jos lähdet ennätyksiä särkemään. Perässä tulee testidataa täältä kunhan projekti siihen pisteeseen asti etenee. :)

Edit: Liitteenä nopea cadilaskelma 50cm rungon potkurin maksimikoosta, vai tarkoititko siis että viereiseen moottoriin on 50cm tilaa?
« Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu, 2012, 19:15:32 kirjoittanut cartti »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #19 : 20 Marraskuu, 2012, 19:33:24 »
Täältä (ulkomailta) löydät 17 tuumaiseen asti hiilarisena ihan kohtuulliseen hintaankin (30$ per pari). Itselle tilasin 4 sarjaa 17x5.5 mitä noihin omavalmistemoottoreihin on tarkoitus istuttaa. Tavara liikkuu tuolta kotiovelle 3-7pvä mitä itse 3 tilausta tehnyt.
http://www.himodel.com/sort.php?sub1=E2&page=8

Jenkkifoorumeilla joskus törmäsin myös lankaan, jossa oli testattu että nuo korkean lapakulman potkurit luo enemmän ilmanvastusta ja näin ollen vie enempi watteja samoihin nostegrammoihin kuin pienemmät. Optimaalisin olisi 4.5-5.5 nousu niiden testien perusteella. Erot oli pieniä, mutta kertaantuvat kyllä kun aletaan ennätysaikoja hakemaan.

Mielenkiinnolla jään odottelemaan tuloksiasi jos lähdet ennätyksiä särkemään. Perässä tulee testidataa täältä kunhan projekti siihen pisteeseen asti etenee. :)

Edit: Liitteenä nopea cadilaskelma 50cm rungon potkurin maksimikoosta, vai tarkoititko siis että viereiseen moottoriin on 50cm tilaa?

Siis nimenomaan viereisten moottorien väli. Oliskohan ristimitta jossain 70 sentissä. En muista tarkalleen, taisin pätkiä noi putket sen mukaan mitä noparin johdot anto periksi, ilman mittanauhaa :)...

Eikös siinä valkoisessa 80 minuutin tehgasmultissa oo jotkut ihan hervottoman leveät lavat / potkurit? Semmoset vois antaa kivasti lentoaikaa kanssa.
(Mä tykkään ite suomalaisista kaupoista kun saa suoraan verkkopankista maksettua ja asialliset kuitit kirjanpitoon samointein. Suomessa vaan ei oo HobbyKingiä :()

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #20 : 20 Marraskuu, 2012, 19:41:08 »
Siis nimenomaan viereisten moottorien väli. Oliskohan ristimitta jossain 70 sentissä. En muista tarkalleen, taisin pätkiä noi putket sen mukaan mitä noparin johdot anto periksi, ilman mittanauhaa :)...

Eikös siinä valkoisessa 80 minuutin tehgasmultissa oo jotkut ihan hervottoman leveät lavat / potkurit? Semmoset vois antaa kivasti lentoaikaa kanssa.
(Mä tykkään ite suomalaisista kaupoista kun saa suoraan verkkopankista maksettua ja asialliset kuitit kirjanpitoon samointein. Suomessa vaan ei oo HobbyKingiä :()
Microdronesin md4-1000 on noin 24-25 tuumaiset mikäli niiden sivujen "blueprintteihin" on luottamista.

Tokihan sitä mielellään tilaisi tavaraa suomesta, mutta noita edellämainittuja 17 tuumaisia hiilareita kun ei vaan missään myydä myötä ja vastapäiväisenä... Itse jo vaiheessa harkitsin teettäväni 25 tuumaisille muottipuoliskot, koska niitä taas ei saa mistään.  :(

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #21 : 20 Marraskuu, 2012, 21:18:46 »
Aikamoiset nuo yli 20 tuumaiset rupiaa jo olemaan.

Tarviipa huomenissa tilailla tuolta suosittelemastasi kaupasta kokeeksi jotain pitkää hiilikuituista.

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #22 : 10 Helmikuu, 2014, 21:36:24 »
Tästä meinasin lähtee kopioimaan tuota tuchon setuppia ensimmäiseen kopuun lähinnä tuon järkevän hyötysuhteen takia. (saa paljon harjottelutunteja)
Rungon tekisin varmaan aavistuksen pienemmäksi. (ristimitaltaan 50-55cm)
Aika vanha päiväys vaan tuolla setupilla, eli paljonkos kehitys on kehittynyt. Kannattaako nykypäivänä harkita jonkin osan tilalle muuta?

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #23 : 11 Helmikuu, 2014, 20:59:40 »
Kyl noi moottorit on vielä tarkoitus laittaa johonkin.

Toki varmaan on parempiakin, mutta muistaakseni noi oli aika hyviä hintaansa nähden. Tuo kiinnitys on sitten hankala, joten jos on jotain vastaavaa mutta niin että reikiä on neljä niin ota ihmeessä semmosia.

FC:ksi kannattaa mielestäni ottaa vaikka Naza. Se ei maksa paljoa enempää ja koneella säätely on hyvin selkeetä. Onhan ton KK2.0 boardin säätelykin helppoa, mutta DJI:n tuotteet on paljon edellä käytettävyydessä noihin HK:n tuotteisiin verrattuna.

Reilusti tilaa on hyvä olla siinä kopterin keskellä. Teki sen miten vaan niin tila loppuu aina kesken :D

Tollasia nyt äkkiä tuli mieleen...

e: Ja jos vaan mahdollista niin tee niin että jokainen varsi on erillinen. Tuossa mun paketissa oli kaks putkea ristissä ja torpissa niiden vaihto on aika työn takana...
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2014, 21:03:59 kirjoittanut Tucho »

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Itse tehty multikopteri
« Vastaus #24 : 11 Helmikuu, 2014, 22:17:01 »
Juu, neljällä putkella meinasin tehä.

Meinasin sen tilan takia tehdä sellasen puolittain H-rungon, eli en ihan H:ta, kun ovat niin rumia, mutta hiukan enempi suorakaiteen, mitä neliön siitä keskiosasta.
Siitä sitten sopivassa kulmassa putket, että ristimitta täsmää. Saa laittaa silleen kivasti jonoon ton FC:n, vastarin ja noparin, kuhan noita nopareita jostain löydän, kun tuolla mistä olit itse tilannut oli loppu.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5073 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2008, 11:19:00
kirjoittanut reiska48
16 Vastauksia
9400 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
0 Vastauksia
2587 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2013, 13:19:05
kirjoittanut ssulti
196 Vastauksia
96361 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2014, 15:41:29
kirjoittanut varis
55 Vastauksia
15188 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2018, 23:04:11
kirjoittanut Pekka