Kirjoittaja Aihe: CPXstä lentokelpoinen  (Luettu 13069 kertaa)

Poissa Akseli

  • Aloitteleva torppari
  • *
CPXstä lentokelpoinen
« : 30 Lokakuu, 2012, 23:27:08 »
Terve,
Kerronpa hieman kopukka- aloittelijan kokemuksia. Ostin viime talvena eka kopukan ja päädyin CPX pakettiin Eskyn omalla radiolla. Muutamien viikkojen aikana huomasin, että vaikeeta on ja "tonttiin" tuotiin kampe eräitä kertoja täysin vapaana kontrollista.  ;)

Pyysin sitten kokenutta kaveriani säätämään CPXn sellaiseksi, että olisi mahdollisimman helppo lennättää. Hänen kommentti oli, että pitää olla virtuoositason lennättäjä, jotta Beltti pysyy näpeissä.

No ei mitään jatkoin säännöllistä osien hankkintaa ja apujalasten kanssa sain sen jotenkuten hallintaan. Ensimmäinen lennätystä helpottava edistys oli kun uskalsin jättää apujalat pois. Reagointi muuttui merkittävästi loogisemmaksi ja Beltti alkoi jo jotenkuten pysymään kasassa (hetkittäin). Jossain vaiheessa muovinupin osien vaihtelu alkoi tympimään ja ajattelin josko metallinuppi olisi vähemmän vahinkoherkkä. Nuukalassi kun olen, niin en viitsinyt ostaa Beltin omaa päivityskittiä, vaan löysin "halavalla" Ehirobosta CopterXn Trex 450 kopionupin ja perän pakettihintaan 28USD. Eikun tilaten!

Nuppi -peräpaketti tuli parin viikon kuluttua pääakseleineen ja rakentelu alkoi. Vaihdoin swashin tilalle Beltin oman (koska servojärjestys on Beltissä erilainen). Tämän lisäksi otin Beltin pääakselin, jonka yläpäästä piti lyhentää 2 mm, jotta flybar ja linkkiasetelma sopii liikkumaan. Lisäksi Beltin swashiin piti vaihtaa CopterXn swashista isommat linkkinupit. Perä meni paikalleen sellaisenaan Beltin omaan putkeen ja remmikin oli sopivan mittainen.

Tästä alkoi Beltin uusi ura. On muuten aivan mainio lennettävä, ja hallinta on erinomaisen helppoa. Jopa kokenut kaverini kehui sen lennettävyyttä hyväksi. Ei nyt Trexin tasoa, mutta hyvä kuitenkin. Lisäominaisuutena olen säätänyt lapakulmat siten, että vakiomoodissa kone lentää varsin pienillä kierroksilla aivan hyvin. Tästä seuraa 2.2Ah akulla reilut 12- 14 minuutin lentoaika! Pienten kierrosten kaksi puutetta ovat ne, että perä ei ole aivan superstabiili, mutta ihan hyvä kuitenkin. 3D moodia en ole vielä edes uskaltanut koettaa, koska siirto vakiomoodista idle upiin muutos on tosi raju ja perä ei ehdi heti mukaan. Homma tosin korjautuu sillä, että löysää lapakulmaa jolloin kierrosmäärä vakiotilassa nousee lähemmäs idle up tasoa.

Torppien määrä väheni radikaalisti, ja korjausten määrä vielä enemmän. Nuppeja ei juurikaan kannata korjata varaosilla, vaan tilaa muuden nuppipaketin koska hinta on todella halpa.

Suosittelen CPXn kanssa taisteleville kokeilemaan!

Myöhemmin päivitin Beltin oman metalliswashin, joten

Poissa Akseli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CPXstä lentokelpoinen
« Vastaus #1 : 30 Lokakuu, 2012, 23:49:52 »
...karkasi ennen lopetusta. Niin metalliswash ei muuttanut käytöstä mitenkään, mutta ehkä on hiemsn kestävämpi? Päivitin radion jossain välissä ja se tietysti säätöominaisuuksiensa vuoksi teki hommasta taas helpompaa.

Vaikka tässä CPXn parannuksesta puhun, niin kyllä tietysti suurin tekijä löytyy vipujen päästä. Nyt olen kuitenkin jo itsekin nähnyt että on sillä kopukan rakenteellakin näköjään merkitystä ja vielä yllättävän paljon. On aika helppo uskoa monia kommentteja siitä, että laatukopu on aloittelijallekin ihan viisas valinta. Itse en niin tehnyt, ja nyt voisin sanoa että joka CPXn hankkii, voi halutessaan tehdä siitä todella pienellä lisäinvestoinnilla ihan kelvollisen kopun.

Seuraava steppi itselläni on se, että opettelen edelleen peruslennätystä lisää niin että liikehdintä on mahdollisimman lähellä oikean kopterin käyttäytymistä. Kun varmuus lisääntyy, niin  sitten jossain vaiheessa pitännee hommata laatukopukka. Nyt kuitenkin homma on sen verran hanskassa, että kelillä ei ole juurikaan väliä jos vain tilaa on missä lennättää. 3D jutut on tulevaisuuden asioita.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: CPXstä lentokelpoinen
« Vastaus #2 : 31 Lokakuu, 2012, 08:27:16 »
Varsin kunnioitettava lentoaika kieltämättä tuon kokoiselle akulle.

Itse nostaisin ehkä hieman kierroksia lisää jolloin vaihto normista iddlelle ei olisi ihan noin raju. Veikkaan että tässä pyörii sulla peräroottori niin hitaasti että perä vaan tulee väkisin läpi kun pitoa ei ole. Lentoaika tietysti lyhenee hieman, mutta tuosta olisi ehkä varaa vähän tinkiäkin.

Pitääkö sulla perä pitch pumpissa. Leijunnasta kerralla vasen tikku ylös, rajusti alas uudelleen ja sellaista hyppyyttelyä edes takaisin. Tuossa voi tulla ongelmia kun kerroksia ei ole tarpeeksi. Jos perä kääntyy yllättäen 90 - 360 astetta randomilla ja ennustamattomasti, se johtaa myös helposti torppiin. Arvaas mistä tiedän.  :P

Tarkista myös ettei perässä ole aivan hirveästi klappia, se aiheuttaa myös tuota perän periksi antamista.

Toki kannattaa pitää mielessä ettei kannata hirveästi alkaa päivittämään, muuten tulee osamaksu trex ja se on paljon kalliimpi. Ennemminkin haet pikku hiljaa rajat, mihin se kopteri riittää ja säädät sen niin ettei niitä voi ylittää vaikka vedät tikut reunasta reunaan. Noin säädettynä se ei ole mikään raketti eikä sähäkkä laite, mutta sillä voi lentää ja opetella monta juttua vielä. Sitten kun tuntuu että haluat enemmän eikä kopu enää anna myöten, niin vaihda suosiolla parempaan, älä jää väkisin yrittämään enempää kuin mihin se pystyy.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Akseli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CPXstä lentokelpoinen
« Vastaus #3 : 01 Marraskuu, 2012, 23:44:26 »
Olet oikeassa kommenttiesi suhteen. Perä on jonkin verran levoton eikä pidä kovin hyvin reippaissa nostoissa. Harvoin kuitenkin menee 90astetta tai yli. Sen kanssa kyllä itse asiassa pärjää näin peruslennätyksessä jolla tasolla itse olen. Idle up moodia aion kokeilla vasta kun on lumet maassa pehmentämässä torppeja. Siinä vaiheessa nostan kierrostasoa jo normimoodissa jotta mainitsemasi muutos on mahdollisimman pieni.

Yhtä kaikki, jos jotakuta CPXn omistajaa tai hankkijaa kiinnostaa kokeilla, niin suosittelen copterXn trex klooninuppia. Ehirobon hinnoilla 28 USD koko setti nuppi plus perä, saadaan CPXstä halvalla ihan kohtuu kopu.

Poissa Jussi Kanervo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CPXstä lentokelpoinen
« Vastaus #4 : 16 Marraskuu, 2012, 22:09:54 »
Päivitin juuri omaan belttiini trex 450pro nupin. Toivottavasti oma moduakseni antaa yhtä hyvän tuloksen... Säitä odotellessa...
T-rex 450 sport FBL (Beast)
T-rex 500E FBL (Beast)
Spectrum dx6i
Phoenix