Kirjoittaja Aihe: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?  (Luettu 27935 kertaa)

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« : 20 Lokakuu, 2012, 18:46:08 »
En haulla löytänyt vastausta tähän, joten:
Onko turvonnut akku turvallinen käyttää? Ja jos ei ole niin minkä verran "ilmaa" tuolla kuoren sisällä kärsii olla ennenkuin on syytä hylätä akku?
Minulla on tuossa pari akkua joihin pitäisi vaihtaa liitin ja mietin onko se vaivan arvoista sillä toinen noista on jo kohtuu pullea, toisessa sen verran ilmaa että juuri huomaa.
Jos noita on turvallista käyttää niin minua ei haittaa vaikka kapasiteetti olisi laskenut, sillä vasta leijutteluharjoituksia olen tekemässä.

Alla olevassa kuvassa tuo turpeampi on ylempänä oleva. Hieman huonosti saa kuvassa näkymään tuon muodon.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #1 : 20 Lokakuu, 2012, 18:55:59 »
On sulla kivasti paisuneet akut:D
Ovatko akut kuinka lämpimiä lennon jälkeen? kädenlämpöinen?
jos eivät lämpene pahasti niin voihan noilla perus leijutusta vielä vähän aikaa jatkaa.
Heti kun taidot karttuu (siirryt taivaslentoon) niin osta viimeistään silloin uudet akut uudet akut.

talvipakkasella voi tulla ongelmia huonoilla akuilla, sillä jännite tykkää kyykätä kylmällä ilmalla ja noparista menee voltage-cutoff päälle herkästi
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #2 : 20 Lokakuu, 2012, 19:16:07 »
Näitä kahta akkua en ole vielä itse käyttänyt ollenkaan, tulivat kopterin mukana. Noihin pitäisi tinata toiset liittimet jotta voisin käyttää niitä tässä kopterissa ja mietin että onko tuo vaivan arvoista alkaa niitä vaihtamaan?

Mukana tuli 5 muutakin akkua jotka ovat tiukempia nippuja ja olivat jo alkujaan oikeilla liitimillä ja niitä olen tähän saakka käyttänyt. Eihän se tosin pahitteeksi olisi 2 lisäakkua, vaikka sitten vajaalla kapasiteetillakin.

Lähinnä hain tässä varmistusta sille että tuo turvotus ei tee akusta vaarallista käytössä?

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #3 : 20 Lokakuu, 2012, 19:26:22 »
Mulla on ollut käytössä tähän asti aika paljon pallompi hyperion 6s akku jolla olen surutta runtannut menemään. Tänään se sitten kyykähti ja taitaa olla lopullisesti finaalissa. Purkukertoja sille on varmasti tullut yli 20 huolella rääkäten. Kyllä sen huomaa sitten kun jotain tapahtuu  :D

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #4 : 20 Lokakuu, 2012, 19:26:47 »
Lähinnä hain tässä varmistusta sille että tuo turvotus ei tee akusta vaarallista käytössä?
Ei pullistumisesta vaaraa ole jos kennot ovat kunnossa, ts. kaikki nurkat ovat ehjät eikä kennoihin ole tullut pistoreikiä. Potku tuollaisista akuista alkaa olemaan kaikki, toki joku 40C-akku tuollaisenakin jaksanee vielä kohtuullisesti. Yksi vaihtoehto on tehdä välijohto, jotta voi kokeilla onko akuista mihinkään ennenkuin alkaa liittimiä vaihtamaan.

Eikä nuo nyt vielä kovin pahoja ole, pitäs ottaa kuva omasta 25c nanosta joka on kyllä näyttää enemmän lieriöltä kuin kantikkaalta  ::) Aikalailla valmis tapaus..

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #5 : 20 Lokakuu, 2012, 19:33:25 »
Ei välttämättä kannata nähdä vaivaa. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10279__Turnigy_2200mAh_3S_40C_Lipo_Pack.html tuollaisilla pääsee vähän pidemmällekin. Parempiakin on toki saatavissa mutta alkuvaiheessa nämä on oikeataan halpaa kuin saippua. Kun taidot karttuu ja alkaa tuntua ettei potku riitä, osta sitten äkäisempiä akkuja.

Jos sulla sammuu motti ilmassa kyykkäävän akun takia niin tulee helposti useamman akun maksava vahinko, se muuten sapettaa sitten kun tulee tietoisesti tehty täysin turha torppi.

Tosin kyllä varoituksia tulee jo ennen sammumista ja hiipuminen on huomattavissa kunhan siihen kiinnittää huomiota.

Laturista ei tainnut olla mitään mainintaa, mutta jos sulla ei ole hyvää laturia, panosta mielummin siihen ennemmin kuin akkuihin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #6 : 20 Lokakuu, 2012, 19:50:09 »
Itse olen sen verran laiska että en taatusti alkaisi juottelemaan uusia liittimiä vanhoihin akkuihin olipa ne pulleita tai ei. Tee(tai osta HK:sta sopiva) sovitinpiuha ja aja akut loppuun vaan :) Ei tuo pulleus tosiaan vielä pahalta näytä, sisäisen resistanssin mittaus voisi antaa vähän jotain osviittaa kunnosta vaikkakaan ei kovin eksaktia sekään.

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #7 : 20 Lokakuu, 2012, 20:03:57 »
Kiitos kaikille vastauksista!
Kun tuossa nuo liittimet valmiina pöydällä jo ovat niin taidan tuon vähemmän pullistuneen ottaa käyttöön ja tuon turpeamman hylätä suoriltaan.

Laturina minulla on tällainen, mutta 150W versiona.
http://www.hyperion-world.com/blog/2009/01/new-eos-0720i-net-250w-charger-released/
Taitaa olla ihan kelpo laturi, ainakin näin lyhyen tuttavuuden jälkeen siltä vaikuttaisi joten akkuihin taidan investoida kun näistä puhti loppuu.

Edit:
Niin noissa akuissa ei kummassakaan näkynyt päälle minkäänlaisia merkkejä kolhuista.
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2012, 20:20:27 kirjoittanut Dirtdigger »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #8 : 20 Lokakuu, 2012, 21:40:59 »
Laturi näkyy olevan sellainen ettei heti tule äitiä ikävä, tuolla pärjäät hienosti toistaiseksi. Jos nyt äkkiä arvaan edes hehtaarille niin 3S akkuihin irtoaa reilut 10A. Onko sulla tällaista. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT60_.html

Tuollaisella pystyt lataamaan useampaa akkua kerralla eli voit ottaa laturista kaiken irti ilman että akut käristyy liian suuresta latausvirrasta. Jos esim. pistät tuohon 6 akkua kiinni, täysi latausvirta niin lataus jää alle 1C. Käytännössä siis saat kaikki akut kerralla täyteen ja aikaa menee reilu tunti. Kuitenkin akkuja ladataan todella hellästi.

Itelleni tuollainen on on ollut ehkäpä se merkittävin ostos, joka on mahdollistanut kesällä lentämisen kunnolla eikä aika mene akkujen latausta odotellessa.

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #9 : 20 Lokakuu, 2012, 21:57:05 »
Eipä ole tuollaista vielä. Tuossa vain on tuo liitinmalli eri kuin noissa minulla olevissa akuissa. Minun akut on "Ultra plug" liittimellä, eli tällaisilla:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/ultra-plug-parin-paketti-p-105.html
Pitääpä selata josko tuolta Hobby kingiltä löytyisi vastaava joka sopii tuohon meikäläisen liittimeen.
Edit:
Löytyihän sieltä tutumman näköisellä liittimellä oleva "jakorasia" ja pitihän se heti laittaa tilaukseen.

Mites muuten nuo laturin asetukset pitää laittaa tuota jakorasiaa käyttäessä? Lasketaanko tuossa nuo mAh:t yhteen eli 2200 x 6 = 13200mAh vai nuo akun kennot 3 x 6 = 18kennoa? Vai jotenkin aivan muuten?
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2012, 22:18:00 kirjoittanut Dirtdigger »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #10 : 20 Lokakuu, 2012, 22:49:35 »
Kennomäärä pitää täsmätä, muuten se lataa väärällä jännitteellä per kenno. Jos 3S lipoa lataa 4S jännitteella niin ulos tulee jotain muutakin kuin toimintasavu, se palaa iloisella liekillä ja polttaa ympäriltä jotain muuta mukanaan.

Eli tuo lauta kytkee kaikki akut rinnan, jännite pysyy samana mutta kapasiteetti kasvaa. Laturi kuvittelee lataavansa yhtä paljon isompaa 3S akkua. Tai mitä siihen on kytkettykin eli nuo laudat hyväksyy akkutyypit 2S - 6S.

Laturiin ei tarvi tehdä mitään muutoksia, mutta kun olet ladannut akut, laturi kertoo kokonaisvirtamäärän, joka kaikkiin akkuihin meni. Balansointi ei myöskään toimi ihan yhtä hyvin kuin yhden akun kohdalla eli ei tässäkään ole ilmaista lounasta. Kuitenkin hyväkuntoiset akut voi ladata täysin huoletta tuolla laudalla. Itse olen aina välillä tarkistanut onnistuiko balansointi ja joskus balansoinut ne yksitellen. Huonojen akkujen kanssa ei toimi hyvin, mutta hyvien kanssa toimii mainiosti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #11 : 20 Lokakuu, 2012, 22:53:41 »
Laturiin ei tarvi tehdä mitään muutoksia, mutta kun olet ladannut akut, laturi kertoo kokonaisvirtamäärän, joka kaikkiin akkuihin meni. Balansointi ei myöskään toimi ihan yhtä hyvin kuin yhden akun kohdalla eli ei tässäkään ole ilmaista lounasta.

Haittaako oikeasti rinnan lataaminen balanssointia? Kennot galvaanisesti yhdessä, jolloin jännite on lopussa varmasti 4.2 ja tasan. Eli minusta balanssointi menee 100% nappiin rinnan ladatessa.

Rinnan lataaminen on halpa lounas :-)

Poissa Dirtdigger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #12 : 20 Lokakuu, 2012, 22:54:13 »
Ok!
Tuohon laturiin jota käytän laitetaan kennomäärän lisäksi akun mAh:t joten tällä esim. kuutta 3kennoista 2200mAh akkua ladatessa laitetaan edelleen kennomääräksi 3, mutta mAh:ksi 13200.

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #13 : 21 Lokakuu, 2012, 13:22:06 »
Haittaako oikeasti rinnan lataaminen balanssointia? Kennot galvaanisesti yhdessä, jolloin jännite on lopussa varmasti 4.2 ja tasan. Eli minusta balanssointi menee 100% nappiin rinnan ladatessa.

Rinnan lataaminen on halpa lounas :-)

Ei haittaa balansointia. Kennot on yhdessä (rinnan) niin ne kaikki latautuu samaa vauhtia. Kun ne on yhdessä johdossa rinnakkain niin ei ole mahdollista että toisessa olisi eri jännite, muutenhan se isompi jännite purkautuu sinne pienemmän jännitteen kennoon.

Tuossa vaan pitää olla tosi tarkkana, että lautaan kytketään vain samassa varaustilassa olevia akkuja. Eli pidä tarkasti kirjaa mikä on käytetty akku ja mikä täysi. Jos erehdyt laittamaan samaan lautaa sekä käytetyn, että täyden akun, niin kuten yllä mainittu, sen täyden akun lataus purkautuu salamannopeasti sinne tyhjään akkuun, ja polttaa liittimet jne.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #14 : 17 Huhtikuu, 2013, 13:58:23 »
Yksi kolmesta Dualsky GT-S 1200mAh 2s akusta on pullistunut. Suorituskyvyssä en ole huomannut eroa kahteen neliskanttiseen ja siksi luulin aluksi, että tyhjä tila on jossain suoja kalvojen välissä, mutta kyllä se kennoissa on, molemmissa.

Kaikkiin akkuihin menee yleensä lennon jälkeen noin 700mAh, eikä koskaan yli 900mAh. Lennätyksiä on ollut muutamia kymmeniä, kelinä +- joitakin asteita.

Sikäli kumma juttu, kun 45C akut pääsevät helpolla HotenX quatrossa ja latailen maksimissaan 2,4C virralla.
Joku akuista on pudonnut jossain vaiheessa korkeintaan pöydän korkeudelta lattialle, mutta mitään lommoja ei ole tullut, enkä tiedä mikä se niistä kolmesta on.

Onko akku siis turvallinen, kun ainoa havainto on tuo pullistuma? Vai onko näinkin pieni akku paras hävittää varmuuden vuoksi..

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #15 : 17 Huhtikuu, 2013, 14:40:18 »
Oman kokemuksen mukaan dualskyt on herkkiä pullistumaan, itse olen käyttänyt aivan normaalisti myös pullahduksen jälkeen.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #16 : 17 Huhtikuu, 2013, 16:43:27 »
Yksi kolmesta Dualsky GT-S 1200mAh 2s akusta on pullistunut. Suorituskyvyssä en ole huomannut eroa kahteen neliskanttiseen ja siksi luulin aluksi, että tyhjä tila on jossain suoja kalvojen välissä, mutta kyllä se kennoissa on, molemmissa.

Kaikkiin akkuihin menee yleensä lennon jälkeen noin 700mAh, eikä koskaan yli 900mAh. Lennätyksiä on ollut muutamia kymmeniä, kelinä +- joitakin asteita.

Sikäli kumma juttu, kun 45C akut pääsevät helpolla HotenX quatrossa ja latailen maksimissaan 2,4C virralla.
Joku akuista on pudonnut jossain vaiheessa korkeintaan pöydän korkeudelta lattialle, mutta mitään lommoja ei ole tullut, enkä tiedä mikä se niistä kolmesta on.

Onko akku siis turvallinen, kun ainoa havainto on tuo pullistuma? Vai onko näinkin pieni akku paras hävittää varmuuden vuoksi..

Mulla kävi viime kesänä aivan samalla tavalla, samoilla akuilla, jopa Hottenilla täälläkin  :)
Yksi kolmesta Dualsky akusta muuttu lähes palloksi, yksi pullistu vain hieman, yksi on vielä ihan normaali. Enkä niitä kovasti edes kurmoottannu.
Virtaa tulee noista kyllä ihan ok, mutta paksuin ei mahdu Hotin akkutelineeseen.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #17 : 20 Huhtikuu, 2014, 23:53:13 »
Omista 450:n akuista on Wanhat siniset turnipsit vielä kohtuullisesti muodossaan, mutta 2 uudempaa mustaa on kuin syöttöporsaita. Jokohan nuo joutuu hylkäämään, vai mitä niiden kans tekis?

Ottaiskohan tilalle Revolectrix Platina 40C:tä vai Gens ace 30C? Hinta melkeen sama, toisen saisi suomesta ja toinen isommalla ceellä...

Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #18 : 21 Huhtikuu, 2014, 00:05:40 »
Aikamoinen ilmapallo ;D Ja mä luulin etät mulla on turpeeta akkua... :)

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #19 : 21 Huhtikuu, 2014, 00:12:46 »
Ottaiskohan tilalle Revolectrix Platina 40C:tä vai Gens ace 30C? Hinta melkeen sama, toisen saisi suomesta ja toinen isommalla ceellä...

Kai tiesit, että C-luvulle ei ole olemassa mitään standardia tapaa mitata. Kukin valmistaja itse määrittelee akkujensa C-luvun ja ne eivät siis ole millään tavalla vertailukelpoisia eri valmistajien välillä.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #20 : 21 Huhtikuu, 2014, 00:38:06 »
Aikamoinen ilmapallo ;D Ja mä luulin etät mulla on turpeeta akkua... :)

Tuon kanssa joutuu varomaan, ettei se pyöri pöydältä alas :D
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #21 : 21 Huhtikuu, 2014, 00:45:59 »
Kai tiesit, että C-luvulle ei ole olemassa mitään standardia tapaa mitata. Kukin valmistaja itse määrittelee akkujensa C-luvun ja ne eivät siis ole millään tavalla vertailukelpoisia eri valmistajien välillä.

Joo, kun muistutit, mutta nuo molemmat on kumminkin ns parempia akkuja, eli voi olla jonkinlaista suuntaa antavaa arviota kumminkin? Nuo vanhat turnikyt on merkattu 25-35C ja ne on kestänyt ihmeestikin, mutta nuo pallot on 55C arvolla. Käyttö ja lataukset on ollu samanlaista kaikilla näillä, mutta nuo ei ole sitä kestäneet.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #22 : 21 Huhtikuu, 2014, 08:47:36 »

Ottaiskohan tilalle Revolectrix Platina 40C:tä vai Gens ace 30C? Hinta melkeen sama, toisen saisi suomesta ja toinen isommalla ceellä...

Mulle on tullossa Genssiltä 2200 11,1 45C akkuja ensviikolla. Ota niitä :D

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #23 : 21 Huhtikuu, 2014, 09:06:58 »
Joo, kun muistutit, mutta nuo molemmat on kumminkin ns parempia akkuja, eli voi olla jonkinlaista suuntaa antavaa arviota kumminkin?

Ehkä :) Genssihän ei aluksi myynyt kuin max. 25C akkuja jolloin tuo vielä oli lähellä todellista max purkuvirtaa, mutta sitten hekin lähtivät tuohon C-luku leikkiin mukaan ja julkaisivat 60C jne. akkuja. Revolectrixiä ei ole tullut seurattua. Ja mitä on tullut tullut kuunneltuja henkilöiden haastatteluja jotka näistä jotain tietää, niin aika selkeästi sanovat, että tällä hetkellä ei ole mahdollista valmistaa oikeasti yli 30C akkua nykyisillä akkujen painoilla/koolla.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Onko turvonnut akku vielä turvallinen?
« Vastaus #24 : 21 Huhtikuu, 2014, 10:05:27 »
Mulle on tullossa Genssiltä 2200 11,1 45C akkuja ensviikolla. Ota niitä :D

Lisätäänpä muistilistaan :). Ei vielä näy tietoja niistä?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
302 Vastauksia
246996 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2017, 05:41:44
kirjoittanut Matahon
46 Vastauksia
15006 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Joulukuu, 2008, 17:56:31
kirjoittanut jkaija
1 Vastauksia
3502 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2009, 17:31:15
kirjoittanut masu
14 Vastauksia
17450 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2011, 16:06:12
kirjoittanut Trnquill
10 Vastauksia
6778 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2015, 20:51:20
kirjoittanut Mesihukka