Kirjoittaja Aihe: Lapaura  (Luettu 15618 kertaa)

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Lapaura
« : 29 Toukokuu, 2008, 20:54:36 »
Eli kysymys kuuluu:

Kun lapaura on säädetty, mutta vaihtaakin esim. toisenmerkkiset lavat kiinni, pysyykö lapaura edelleen kunnossa?
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Lapaura
« Vastaus #1 : 29 Toukokuu, 2008, 20:58:06 »
Vastaus kuuluu:
Erittäin todennäköisesti ei.
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: Lapaura
« Vastaus #2 : 29 Toukokuu, 2008, 20:59:11 »
Miksi ei?
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #3 : 29 Toukokuu, 2008, 21:12:28 »
Pysyy jos on hyvälaatuiset lavat, eli suorat. Jos käytät halpoja puulapoja niin ei... Tai puulapa-->hiili/lasikuitulapa.

Nada

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #4 : 29 Toukokuu, 2008, 21:18:13 »
Pysyy jos on hyvälaatuiset lavat, eli suorat. Jos käytät halpoja puulapoja niin ei... Tai puulapa-->hiili/lasikuitulapa.



Mulla ollut täysin samanlaisia hiilikuitulapoja ja silti ei pysy. Ei pysy edes jos irrottaa lavat ja laittaa ne sit eri päin takas.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lapaura
« Vastaus #5 : 29 Toukokuu, 2008, 21:22:53 »
Vaikka olisikin silmämääräisesti ihan samanlaiset lavat niin eroja on silti aivan varmasti. Eli tuurilla lapaura voi sattua kohdalleen, mutta usein se pitää säätää uudestaan lapojen vaihdon jälkeen.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #6 : 29 Toukokuu, 2008, 21:25:27 »
Jaa. mulla ei ole koskaan ollu mitään ongelmia kun olen vaihtanu esim. halpiscarboneista sabeihin...

itse asiassa onpa ollut joskus jopa niin hyviä puulapasia että kun olen hiiliin vaihtanut, on toiminut säätämättä...

Mutta se on sellasta sitten juu.

*EDIT* Mutta "vatkaajalla" on varmasti enemmän kokemusta lavanvaihdosta kuin minulla joten uskomme häntä... ;D
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2008, 21:27:05 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Pejkko

  • Vieras
Vs: Lapaura
« Vastaus #7 : 29 Toukokuu, 2008, 21:30:36 »
En huomannut mitään eroa, kun vaihdoin puulavoista Dealextremen sekundacarboneihin.
Saattaa olla sattumaakin. Mutta hyvä silti.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lapaura
« Vastaus #8 : 29 Toukokuu, 2008, 22:01:02 »
Mäkin vaihdoin vähän aikaa sitten Aligneista HDX:iin eikä tarttenut säätä. Sitä ennen vaihdoin jostain hiilareista minkä merkkiä en muista radixeihin ja heti meni lapaura kerralla pieleen ja näkyi sentin rako lapojen valillä :). Silloin säädetään kun on tarvetta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #9 : 29 Toukokuu, 2008, 22:10:05 »
Säädin MiniTitanin Alignin 325 puulavoille. Kokeilumielessä sitten laitoin kopuun hobbycityn hiilikuitulavat.
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.

Eli Align puulavat keskitikussa 0 kulma -> Hobbycityn kuitulavat keskitikussa -5 astetta.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Lapaura
« Vastaus #10 : 29 Toukokuu, 2008, 22:33:28 »
Säädin MiniTitanin Alignin 325 puulavoille. Kokeilumielessä sitten laitoin kopuun hobbycityn hiilikuitulavat.
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.

Eli Align puulavat keskitikussa 0 kulma -> Hobbycityn kuitulavat keskitikussa -5 astetta.

Olipahan vekkuli muutos...
Eipä ole tullut mieleen tarkastaa astehia kun lapasia vaihtaa.  ::)
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Lapaura
« Vastaus #11 : 29 Toukokuu, 2008, 22:46:53 »
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.
Are they asymmetric? Otherwise I don't understand this...

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #12 : 29 Toukokuu, 2008, 22:58:35 »
Lapaura oli ok, mutta pitchiä oli 5 astetta vähemmän kuin puulavoilla.
Are they asymmetric? Otherwise I don't understand this...

Blades seem to be symmetric.
Maybe there´s some manufacturing defect..
That´s the only explanation that I can think of.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Lapaura
« Vastaus #13 : 29 Toukokuu, 2008, 23:10:05 »
Koitappa vielä niin, että laitat lavan väärinpäin ja mittaat sitten.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #14 : 29 Toukokuu, 2008, 23:59:14 »
Koitappa vielä niin, että laitat lavan väärinpäin ja mittaat sitten.

Piti ihan tarkastaa asia etten palturia puhuisi..

Kopussa oli alignin lavat kiinni.
Virta päälle (moottorin johdot irrotettuna)
Lapa 0-kulmaan.
Alignin lapa pois ja hobbycityn lapa tilalle.
-4 astetta löytyy kulmaa.

Koitin myös kääntää lavan väärinpäin. -4 astetta.

Tuosta lavasta näkee ihan silmälläkin ettei kiinnityskohta ole suorassa profiiliin nähden.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #15 : 30 Toukokuu, 2008, 00:18:49 »
Syy miksei lapakulmat ole aina samat eri valmistajien lavoissa riippuu onko lavoissa washoutia (=kiertoa niin että lavan kärjessä kohtauskulmaa vähemmän kuin tyvessä) vai suorat. Ja jos on washoutia niin lapojen kulmat mitattaessa tulee mitata samalta etäisyydeltä lavan kärjestä.

Anssi
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Lapaura
« Vastaus #16 : 30 Toukokuu, 2008, 08:30:53 »
No ne on siten varmaan niitä harjoituslapoja ;D
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #17 : 31 Toukokuu, 2008, 20:55:26 »
Syy miksei lapakulmat ole aina samat eri valmistajien lavoissa riippuu onko lavoissa washoutia (=kiertoa niin että lavan kärjessä kohtauskulmaa vähemmän kuin tyvessä) vai suorat. Ja jos on washoutia niin lapojen kulmat mitattaessa tulee mitata samalta etäisyydeltä lavan kärjestä.

Anssi

Ikinä en ole kuullut moisesta että lavassa olisi jääkiekkomailan tapaan kiertoa. Jos näin on, olisi kiva tietää mitkä valmistajat tätä harrastavat? Mikä hyöty tästä on?
Nada

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #18 : 31 Toukokuu, 2008, 21:25:11 »
Villi veikkaus: Siellä lavan päässä se lapa kulkee kovempaa ja se on sieltä pyöristetty/käyristetty/kiero/mikälie koska sillä saadaan lisää nostetta.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #19 : 31 Toukokuu, 2008, 23:48:40 »
Kun lavan kärki on osoittaa alemmas kuin tyvi, se sakkaa viimeisenä, jolloin nosto pysyy kauimmin ulkokehällä ja kopteri on vakaampi lentää. Varmaan arvaattekin, että vakautta haetaan FAI-koneisiin. Eiköhän muutamalta valmistajalta löydy joku kiero FAI-lapa. Tosin esim. SABilla on suoriakin FAI lapoja; ne vain ovat painavampia kuin 3D lätkät.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa javiator

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lapaura
« Vastaus #20 : 18 Tammikuu, 2009, 20:38:07 »
Mistä lapauran muutos johtuu kun se ei pysy kohdallaan kuin minuutin? Tänään lapaura alko muuttumaan jatkuvasti, tankillisen aikana säädin uran kohdalleen kaiketi 4 kertaa ja heti kun antoi taivaslennossa hanaa niin alkoi säätö karkaamaan. Kopteri on knight sport 50.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapaura
« Vastaus #21 : 18 Tammikuu, 2009, 20:45:36 »
Mistä lapauran muutos johtuu kun se ei pysy kohdallaan kuin minuutin? Tänään lapaura alko muuttumaan jatkuvasti, tankillisen aikana säädin uran kohdalleen kaiketi 4 kertaa ja heti kun antoi taivaslennossa hanaa niin alkoi säätö karkaamaan. Kopteri on knight sport 50.
Tommonen käytös vois johtua kierosta pääakselista tai leparista. Mulla oli just uusi Alignin 450:sen pääakseli kiero ja ei yllättäen pysyny lapaura kohdallaan. En mä vaan tajunnu etsiä vikaa siitä, koska tehtaalta tullu osa oli kiinni melkein uudessa, pumpulissa pidetyssä kopterissa. Oletko tarkistanu akselit?

Poissa javiator

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lapaura
« Vastaus #22 : 18 Tammikuu, 2009, 20:55:10 »
Akselit täytyy vielä kattoa paremmin, en vaan keksi että missä välissä ne olis vääntyneet kun eilen vielä kaikki toimi eikä tällejä ole kopu saanut.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lapaura
« Vastaus #23 : 18 Tammikuu, 2009, 21:01:44 »
Kun lavan kärki on osoittaa alemmas kuin tyvi, se sakkaa viimeisenä .
Tarkoitit varmaan että ylemmäs, eli ihan kuin lennokin siivessäkin kierto tehdään näin jolloin kärki kulkee pienemmällä kohtauskulmalla kuin tyvi. Ekassa lennokissani rakensin tämän kierron väärin ja armoton kärkisakkaajahan siitä tuli. No menipähän oppi perille kerralla ;D
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lapaura
« Vastaus #24 : 04 Maaliskuu, 2009, 21:57:41 »
Mistä lapauran muutos johtuu kun se ei pysy kohdallaan kuin minuutin? Tänään lapaura alko muuttumaan jatkuvasti, tankillisen aikana säädin uran kohdalleen kaiketi 4 kertaa ja heti kun antoi taivaslennossa hanaa niin alkoi säätö karkaamaan. Kopteri on knight sport 50.

Jos kepakossasi on puulavat tämä voi johtua myös niiden elämisestä lämpötilanvaihtelun mukaan eri korkeuksissa lentäessä.

Itselläni oli hetken puulavat talvikäytössä. Aiemmin nollakelillä säädetty lapaura siirtyi noin muutaman minuutin lennon aikana harittamaan yli sentin kun pakkasta oli lentopäivänä kymmenisen astetta. Samaten pakkasella nollille säädetty lapaura alkoi taas harittaa kun lämpötila lähestyi nollaa. Onneksemme hiilikuitu on jo keksitty.  :D
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2009, 21:59:25 kirjoittanut anders »
450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
34 Vastauksia
13522 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2009, 22:16:44
kirjoittanut Leskentekijä
3 Vastauksia
2321 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2012, 09:15:30
kirjoittanut LoneWolf
15 Vastauksia
5483 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2014, 20:48:52
kirjoittanut Eispii