Kirjoittaja Aihe: Lapakulmien saadosta?  (Luettu 7336 kertaa)

mikkis34

  • Vieras
Lapakulmien saadosta?
« : 09 Toukokuu, 2012, 16:10:46 »
Eli saatelin lapakulmia tanaan ja jos katsotaan etta 0% on MAX. NEG. eli -12 ASTETTA  , 50% 0 ASTETTA ja 100% MAX. POS. 12 ASTETTA              Ma saadin  linkkitangoista tikunkeskikohdan nollaan ja MAX ja MIN KULMAT rajoitin OHJAIMEN LIMIT valikost , eli siita josta servojen liikematkaa pystyy saatamaan.. Onko toi oikea oppisesti tehty ? ps. swash levyn liikematkan suoruus on tarkastettu..

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #1 : 09 Toukokuu, 2012, 17:19:56 »
Eli saatelin lapakulmia tanaan ja jos katsotaan etta 0% on MAX. NEG. eli -12 ASTETTA  , 50% 0 ASTETTA ja 100% MAX. POS. 12 ASTETTA              Ma saadin  linkkitangoista tikunkeskikohdan nollaan ja MAX ja MIN KULMAT rajoitin OHJAIMEN LIMIT valikost , eli siita josta servojen liikematkaa pystyy saatamaan.. Onko toi oikea oppisesti tehty ? ps. swash levyn liikematkan suoruus on tarkastettu..
Tuolta
http://www.kopterit.net/index.php/topic,1396.0.html
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

mikkis34

  • Vieras
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #2 : 10 Toukokuu, 2012, 17:13:07 »
Nyt tormasin tommoseenkin kummallisuuteen kun , NUPIN AJOITUKSEN SÄÄTÖ.. Yritin ettia ohjeita siihen , mut ei loydy... Oisko vinkkeja? Kylla on monenlaista saatoa , ei voi muuta todeta... :D

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #3 : 10 Toukokuu, 2012, 17:25:17 »
Nyt tormasin tommoseenkin kummallisuuteen kun , NUPIN AJOITUKSEN SÄÄTÖ.. Yritin ettia ohjeita siihen , mut ei loydy... Oisko vinkkeja? Kylla on monenlaista saatoa , ei voi muuta todeta... :D
Vinkkinä on että älä välitä.  Nupin ajoituksen säätö menee varsin hienosäädöksi muissa kuin monilapanupeissa.

EDIT: Ja eiks sulla ollut HK 600 työn alla? Siinä ei nupin ajoitusta voi säätääkään mitenkään. Kuten ei monessa muussakaan kopterissa. 
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu, 2012, 17:39:10 kirjoittanut Jussi. »

mikkis34

  • Vieras
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #4 : 10 Toukokuu, 2012, 19:52:23 »
Joo tyon alla on. Joita roottorin keskiossa olevia pinneja ma hakkasin 4mm kumpaakin sisaan pain eli ne oli 23mm ulkona ja ma naputtelin ne 18mm.iin  .. Toi Swash levy oli vaarassa osuu niihin kun levya kallisteli yla asennossa... Ei kai se vaarin ole...:D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #5 : 10 Toukokuu, 2012, 19:55:06 »
Tarkkana vaan ettei pääse se ohjuri lipsahtaa pois paikaltaan, tulee pipi.
Tosi lähellä ne on mullaki aina ollu ja saattanu osuakkin... en väittäis epänormaaliksi.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #6 : 07 Kesäkuu, 2012, 09:06:41 »
Tarkennus kysymys näihin duoal rate ja expo hommiin

Wikistä löysin tällaisen kohdan ja se nyt on sama kuin omassa mankassakin (spektrum)

- D/R 80% ja Expo 20% leijuntaan
- D/R 95% ja Expo 25% Idleen

Tuon expon merkityksen ymmärrän ja tiedän mitä se tekee mutta mitä tuo ensimmäinen luku säätää eli D/R 80%. Rajoittaako se myös liikealueita.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #7 : 07 Kesäkuu, 2012, 09:38:08 »
Tuon expon merkityksen ymmärrän ja tiedän mitä se tekee mutta mitä tuo ensimmäinen luku säätää eli D/R 80%. Rajoittaako se myös liikealueita.
Vastasit itse kysymykseesi, nimen omaan rajoittaa liikealueita.

Tämän vaikutusta saattaa olla vaikea huomata ensin alkuun, koska liikealueen rajoittamisen mukanaan tuoma tarkkuuden kasvaminen vaikka tuossa 95% kohdalla on lähes olematon.

Vaikutus dualratella on kuitenkin taivaallinen esimerkiksi F3C kaikissa luokissa leijunnoissa. Käytännössähän tuo hidastaa kopterin kallistelu- ja/tai pironopeutta, jolloin pystytään leijunnat suorittamaan vakaampina.
3D lennätyksessä tätä ei juurikaan käytetä.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #8 : 07 Kesäkuu, 2012, 09:46:44 »
Huh huh. Eli samaan asiaan voi vaikuttaa vaikka kuinka monesta eri paikasta. Ne tekee saman mutta kuitenkin eri jutun ja vaikutus on hieman erilainen. Kohta eno ui kun putoaa veneestä...  ???

Swash mix valikosta rajoitetaan myös, mutta se ei taida muuttaa käytöstä kopterissa vaan tekee lineaarisen rajoituksen tikun liikkeeseen nähden.

Onneksi nuo on sen verran hifistelyä ettei taida vaikuttaa vielä meikäläisen mopon ohjaukseen kovin merkittävästi. jKun se seuraavan kerran tipahtaa niin syy on varmasti jossain muualla kuin tuossa parissa prosentissa.

Juuri kun luulin ymmärtäneeni jotain lapakulmien säädöstä, wikiä lukemalla ymmärsin etten taida ymmärtää vielä juuri mitään. Ymmärrykseen nähden olen saanut kopun yllättävän hyväksi. Tuurillahan ne laivatkin seilaa ja maanviljelys on puhdasta onnen kauppaa.

Onneksi kopterihommaa harkitseva ei vielä tiedä mitä kaikkea tulee vastaan, muuten tästä tulis sellainen rimakauhu ettei uskaltais edes aloittaa, joku muu huomma saattais vaikuttaa paljon houkuttelevammalta.
« Viimeksi muokattu: 07 Kesäkuu, 2012, 09:59:20 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #9 : 07 Kesäkuu, 2012, 10:02:56 »
Ei kannata ressata vaikkei kaikkea heti ymmärräkään, ei meistä kukaan ole muutamaa perusasiaa enempää oikeasti alussa ymmärtänyt. Valtaosan lennätystahdilla vuoden parin kokemus jossain vaiheessa vaan loksahduttaa asioita paikoilleen erilaisten säätöjen ja niiden vaikutusten suhteen.
Alussa on kuitenkin hirvittävän paljon opeteltavaa eikä kaiki vaan uppoo kerralla.
- Radiot ja niiden ohjelmointi
- Vastarit
- gyrot ja FBL boksit
- akut
- laturit ja niiden ohjelmoinnit eri akuille
- koptereiden mekaniikka
- mekaniikan säätäminen
- säätöjen vaikutukset
- jne

Se että omaa malttia ja huolellisuutta harrastukseen ja pelivälineisiin tutusmiseksi, vie kohti kopteriymmärryksen nirvanaa.
Itse tosin oon puupää ja nautin lennättämisestä huomattavasti enemmän kuin kaikkien hienojen tirisnippeleiden säätämisestä tai radion ohjelmoinnista :)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #10 : 07 Kesäkuu, 2012, 10:20:54 »
Itse tosin oon puupää ja nautin lennättämisestä huomattavasti enemmän kuin kaikkien hienojen tirisnippeleiden säätämisestä tai radion ohjelmoinnista :)
Juu, meikäläinen taas alkaa hifistellä jos tiedän liikaa. Sehän ei mun lentotaitoa muuta mihinkään. Ehkä jopa päin vastoin kun aika menee turhaa värkätessä. Senkin ajan vois käyttää lentämiseen. Toisaalta on vaan kiva tietää ja ymmärtää mitä mistäkin tapahtuu. Tosiasiassahan nuo näyttää lentävän ihan kohtuudella jos perussäädöt on edes puoliksi kohdallaan. Ei sillä 3D:tä räimitä kuitenkaan ihan alussa vaikka kuinka tekis mieli.

Kieltämättä olis sellainen orastava paniikki alkuvaiheessa kun tajus että nyt pistetty useita satasia kiinni epämääräiseen kasaan osia, joista pitäis kehittää jotain hallitusti lentävää. Osat on jo pöydällä, enää ei ole tyylikästä pakitusmahdollisuutta.

Mutta hifistelläämpä lisää noista kun ehdin ja saan muotoiltua kysymyksen niin että siitä voi yrittää päätellä mitä yritän kysyä. Ennakko vinkkinä että liittyy swah mix valikon säätöön ja sen vaikutukseen ja siihen sotketaan sitten pitch curve vielä lisäksi. Mutta ensin pitää miettiä mitä olen kysymässä. Se on vähän itellekin vielä epäselvää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #11 : 07 Kesäkuu, 2012, 10:40:16 »
Mutta hifistelläämpä lisää noista kun ehdin ja saan muotoiltua kysymyksen niin että siitä voi yrittää päätellä mitä yritän kysyä. Ennakko vinkkinä että liittyy swah mix valikon säätöön ja sen vaikutukseen ja siihen sotketaan sitten pitch curve vielä lisäksi. Mutta ensin pitää miettiä mitä olen kysymässä. Se on vähän itellekin vielä epäselvää.
Kyllä tosta jo arvaa mikä mieltä kaihertaa  ;D

Swash mix on se absoluuttinen maksimi mitä kulmia (cyclic & collective) koneesta voidaan ottaa ulos. Tämä säädetään yleensä maksimiin siten että nuppi ei bindaa missään tikkujen asennossa (esmes täydet kulmat ylös/alas, oikea tikku johonki nurkkaan ja pyöritetään nuppia). Toisaalta jos kulmia tulee aivan poskettomasti, voi ne säätää tuosta halutuiksi absoluuttisiksi maksimiarvoiksi. Swash mix säätö tehdään aina täysillä liikealueilla (dualrate=100) ja täydellä pitchillä (0-100). Tähän asetukseen ei setupin teon jälkeen enää kosketa.

Tämän jälkeen voi alkaa suunnittelemaan lentotilojen ominaisuuksia. Esim normimodeen säädetään pitch curvella halutut asteet ja dualratella haluttu määrä collectivea. Idlessä voi sitten ottaa maksimit mitä swash mixiin on määritelty (eli dualrate=100, pitch curve 0-100). Ja lopuksi expolla hierotaan keskialueen tuntuma itselleen sopivaksi.

Paniikkinappulan voi taas laittaa piiloon sinne pöytälaatikkoon  :P

Edit. Ja yllä oleva ohje koskee vain tangolla varustettuja vehkeitä. FBL-setupissa on kyllä samat vaiheet, mutta swash arf tehdään FBL-purkin kautta.
« Viimeksi muokattu: 07 Kesäkuu, 2012, 11:09:17 kirjoittanut Xen »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #12 : 07 Kesäkuu, 2012, 19:48:38 »
Jees hyvä arvaus, nuo juuri.

Olen siis tehnyt hieman toisin. Olen säätänyt swash mix valikosta niin että saan sen maksimin mitä haluan ja sitten pistänyt iddleen koko alueen peliin ja siihen leijutusmodeen rajannut pitch curvella. Dual ratet on mulla 100% ja vähän expoa. Tällä tavalla olen kuitenkin saanut kumpaankin suuntaan eli negaa ja positiivista kulmaa saman verran tikun ääriasennoissa.

Onkos tämä kuinka kerettiläinen teko ja mitä huonoa tässä vois olla. Todistettavasti tuolla lailla säädettynä lentää kaksi kepakkoa sen verran hyvin että ne on hallinnassa suurimman osan ajasta.

Tänään juuri testasin sitä pienempää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #13 : 08 Kesäkuu, 2012, 10:34:55 »
Onkos tämä kuinka kerettiläinen teko ja mitä huonoa tässä vois olla. Todistettavasti tuolla lailla säädettynä lentää kaksi kepakkoa sen verran hyvin että ne on hallinnassa suurimman osan ajasta.
Tuo setupin vastaa ihan kirjoittamaani. Swash-säätöön voi laittaa haluamansa maksimit tai sitten kaikki mitä irtoaa. Kunhan et mene swash arf:ään enää koskemaan lentotilojen tekemisen jälkeen, koska se muuttaa myös niitä.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #14 : 08 Kesäkuu, 2012, 10:58:37 »
Olen siis tehnyt hieman toisin. Olen säätänyt swash mix valikosta niin että saan sen maksimin mitä haluan ja sitten pistänyt iddleen koko alueen peliin ja siihen leijutusmodeen rajannut pitch curvella. Dual ratet on mulla 100% ja vähän expoa. Tällä tavalla olen kuitenkin saanut kumpaankin suuntaan eli negaa ja positiivista kulmaa saman verran tikun ääriasennoissa.

Onkos tämä kuinka kerettiläinen teko ja mitä huonoa tässä vois olla. Todistettavasti tuolla lailla säädettynä lentää kaksi kepakkoa sen verran hyvin että ne on hallinnassa suurimman osan ajasta.
Tällä filosofialla minä myös menen.
Ihan alussa tuli roplattua liikaa dualratejen ja expojen kanssa, siinä ei tietysti ole mitään väärää, mutta omalla kohdalla se johti aika nopeasti tilanteeseen missä ei enää muista mitä on tullut säädettyä mihinkin lentotilaan/vipuun. Analyyttinen, järjestyksen mies ei tähän ajaudu vaan on aina kärryillä mankan asetuksista, minä en.
Riippuu tietty siitä, minkälaisia tavoitteita on itselleen asettanut mutta henkilökohtaisesti tykkään tilanteesta, jossa lentotiloilla ei muutu kuin kierrokset.
Se on toki selvää että jo Eurosportissa on vaikea pärjätä jos ei säädä kopteria riittävänä rauhalliseksi leijuttamista varten ja taivaalle sitten omat liikealueet ja expot.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lapakulmien saadosta?
« Vastaus #15 : 08 Kesäkuu, 2012, 12:19:19 »
ok, nyt selveni taas vähän asioita mankasta ja kopusta sekän niiden yhteistoiminnasta.

Tuo setupin vastaa ihan kirjoittamaani. Swash-säätöön voi laittaa haluamansa maksimit tai sitten kaikki mitä irtoaa. Kunhan et mene swash arf:ään enää koskemaan lentotilojen tekemisen jälkeen, koska se muuttaa myös niitä.

Ihan alussa tuli roplattua liikaa dualratejen ja expojen kanssa, siinä ei tietysti ole mitään väärää, mutta omalla kohdalla se johti aika nopeasti tilanteeseen missä ei enää muista mitä on tullut säädettyä mihinkin lentotilaan/vipuun. Analyyttinen, järjestyksen mies ei tähän ajaudu vaan on aina kärryillä mankan asetuksista, minä en.
Huomasin jo saman ja tulin siihen johtopäätökseen että parhaan hyödyn saan siitä kun teen kaksi tilaa alkuvaiheessa. Toiseen hattuvakiolla jotkin arvot ja toiseksi siten sellaiset, jotka vois mennä oikeaan suuntaan jos eka ei ole ihan sitä mitä haki. Ja jollain logiikalla ne niihin tikkuihin että muistaa mitä laittoi. Näin ei tarvinnut kesken lennon alkaa mankan säätöjä ropaamaan. Riitti kun napsautti vivut toiseen asentoon. Tosin en uskaltanut tuota lennossa tehdä, otin varmuuden vuoksi alas.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
7322 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2010, 01:07:06
kirjoittanut arin
28 Vastauksia
18324 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2010, 18:33:11
kirjoittanut jimbo82
13 Vastauksia
7428 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2011, 20:49:52
kirjoittanut Falconi
5 Vastauksia
4283 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2011, 10:36:18
kirjoittanut krpk67