Kirjoittaja Aihe: Starter coupling  (Luettu 7757 kertaa)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Starter coupling
« : 14 Maaliskuu, 2012, 19:52:36 »
Mistäs johtuu että tuossa mun Hirobossa tuo starter coupling (mikä lienee suomen kielinen nimi) pitää kauheaa mekkalaa kun kopteri on maassa? Ja onko tästä jotain haittaa? Ääni loppuu kun siitä ottaa kiinni ja se pysähtyy sekä silloin kun on enemmän kierroksia.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Starter coupling
« Vastaus #1 : 14 Maaliskuu, 2012, 20:11:40 »
Eikö reikien avartaminen ja moottorin suuntaminen auttanut? Onko se starttiakselin pitkittäisvälys vielä hyvä? Siinä ei saanut juurikaan olla klappia.. Siinä kyllä kieltämättä oli sellainen hassu mekaaninen kilinä...
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Starter coupling
« Vastaus #2 : 14 Maaliskuu, 2012, 21:41:07 »
Eikö reikien avartaminen ja moottorin suuntaminen auttanut? Onko se starttiakselin pitkittäisvälys vielä hyvä? Siinä ei saanut juurikaan olla klappia.. Siinä kyllä kieltämättä oli sellainen hassu mekaaninen kilinä...

En tiedä vielä, huomenna mahdollisesti selviää jos ehdin lentämään. Se voikin olla muuten että se johtuu siitä starttiakselin vinoudesta suhteessa kytkinkenkään. Ohjekirjan mukaan starter couplingin ja laakerin väliin pitäisi jättää 0,5mm rako, täytyy tämäkin tarkistaa.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Starter coupling
« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu, 2012, 11:51:02 »
No niin, jatkuva meteli hävisi moottorin suuntaamisen myötä. Mutta nyt tilanne on se, että kytkin ottaa edelleen tyhjäkäynnillä kiinni sekä moottori saattaa sammua sellaisen samanlaisen äänen siivittelemänä. Täytynee yrittää vielä käännellä tuota moottoria.

Syyllinen näköjään tuo kytkinkello joka tulee automaattisesti vinoon, joten ainoa vaihtoehto taitaa olla laittaa tuo moottorikin samansuuntaisesti vinoon.

Vai saisikohan tuon tyhjäkäynnin seoksen säätämisellä kuntoon?
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2012, 11:54:52 kirjoittanut KL »
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Reima2009

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Starter coupling
« Vastaus #4 : 15 Maaliskuu, 2012, 13:04:49 »
Ota kopteri kainaloon ja Paattisten kentälle niin säädetään moottori lentokuntoon! Todennäköisesti tyhjäkäyntiruuvia inaus kiinni ja pääneulaa myös koska moottori sisäänajautuu ja kelit lämpenee! Tarkkaile moottorin takalevyn lämpötilaa eli ei saa polttaa sormea vaan tuntuu lämpimältä! Säädä tyhjäkäynti trimmistä niin ettei kytkin ota kiinni mutta käy luotettavasti...
HK 450 GT, Hirobo Embla, Hirobo Freya, Hirobo Freya Steysee, TT Raptor 90 STD, TT Raptor 90 STD. YS91ST *4, Futaba 12Z

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Starter coupling
« Vastaus #5 : 15 Maaliskuu, 2012, 15:04:34 »
Joo, täytyy varmaan tulla viikonloppuna. Onko huomenna joku menossa?

Avarsin rungon reikiä vielä vähän lisää ja tuli tässä mieleen että kuuluuko tuon kytkin/vauhtipyörä-paketin liikkua tuossa moottorin akselilla? Kun en muista miten se oli. Varmaan joku millin kaksi nousee kun sitä nostaa.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Starter coupling
« Vastaus #6 : 15 Maaliskuu, 2012, 16:57:41 »
Ei kuulu mielestän liikkua. Moottorin asensin siten, että kytkimen alapinta on kutkinnauhojen kanssa sammalla tasolla. Ei sen ole niin väliä. jos se kone on vähän vinossa. Pääasia on se, että on kytkinkellon kanssa samassa linjassa. Jos meinaa kone sammua, niin kytkin ottaa nauhoihin kiinni. Niin se kyllä ottaa vähän mullakin, eli ihan hiukan taitaa ottaa ennen aikojaan kiinni...
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Starter coupling
« Vastaus #7 : 15 Maaliskuu, 2012, 17:29:19 »
Ei kuulu mielestän liikkua. Moottorin asensin siten, että kytkimen alapinta on kutkinnauhojen kanssa sammalla tasolla. Ei sen ole niin väliä. jos se kone on vähän vinossa. Pääasia on se, että on kytkinkellon kanssa samassa linjassa. Jos meinaa kone sammua, niin kytkin ottaa nauhoihin kiinni. Niin se kyllä ottaa vähän mullakin, eli ihan hiukan taitaa ottaa ennen aikojaan kiinni...

Siis varmaan koko moottorin akseli liikkuu edestakaisin muutaman millin jostain syystä. Eikä sitä vauhtipyörän mutteria saa auki ilman kunnollisia työkaluja kun vedettiin se niin tiukkaan :) Täytyy kysäistä Sabesta että josko siellä olisi sellainen "Flywheel wrench"

Kyllä se muuten toimi ihan hyvin kun siinä hetken leijuttelin, mutta välillä kuului tyhjäkäynnillä ilmeisesti kytkimestä sellainen kilahdus ja siihen aina sammui.

Hitto kun huomenna olisi vapaapäivä ja kelitkin lentämistä ajatellen kohdallaan.



SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Starter coupling
« Vastaus #8 : 15 Maaliskuu, 2012, 17:33:39 »
Mun mielestä siellä oli se prikkakin ennen vauhtipyörää, ja vauhtipyörä asettui sitä prikkaa vasten. Ei sen puolesta pitäisi olla mitää häippää. Mahtaakohan se "hirttäminen" johtua sitten sieltä moottoripuolelta..  ???
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Starter coupling
« Vastaus #9 : 15 Maaliskuu, 2012, 22:47:20 »
Mun mielestä siellä oli se prikkakin ennen vauhtipyörää, ja vauhtipyörä asettui sitä prikkaa vasten. Ei sen puolesta pitäisi olla mitää häippää. Mahtaakohan se "hirttäminen" johtua sitten sieltä moottoripuolelta..  ???

Niin, muistelin kanssa että se meni ihan kunnolla pohjaan siellä kentällä, eikä olisi ollut mitään välyksiä. Nyt liikkuu koko kampiakseli muutaman millin, kyllä se prikkakin siellä välissä on. Täytynee kiikuttaa koko motti huomenna Sabeen. Toivottavasti ei olisi mitään suurempaa, että pääsisi lauantaina lentämään.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Starter coupling
« Vastaus #10 : 16 Maaliskuu, 2012, 08:08:40 »
Voihan se tietty olla että se mutteri on taas auennut, vaikka saatinkiin piukkaan pienen lukitustipan saattelemana. Aukesi se muistaakseni mullakin pari kertaa..
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Starter coupling
« Vastaus #11 : 16 Maaliskuu, 2012, 16:21:56 »
Voihan se tietty olla että se mutteri on taas auennut, vaikka saatinkiin piukkaan pienen lukitustipan saattelemana. Aukesi se muistaakseni mullakin pari kertaa..

No niin, asia selvisi Sabessa. Ilmeisesti käy helposti niin, että kun kiristää vauhtipyörän mutteria pitämällä vauhtipyörästä kiinni, niin vauhtipyörä itsessään irtoaa taas puhaltimesta. Kannattaisi kuulemma kiristää moottorin pohjalevyn kautta molemmat jotta näin ei kävisi.

Hyvin toimi kun äsken kävin kokeilemassa :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2017
  • *****
  • # 7 Turku
Vs: Starter coupling
« Vastaus #12 : 16 Maaliskuu, 2012, 16:27:37 »
Hyvä että sait Sabesta aspiriinia moottorille, ja neuvoja meille muille.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S, Kyosho Shweizer.