Kirjoittaja Aihe: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset  (Luettu 88106 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« : 12 Tammikuu, 2012, 12:53:27 »
Nojoo. Rupean pikkuhiljaa laittamaan kasaan tätä laitosta, kun vihdoinkin osat kiinan maalta löysi tiensä tuohon olohuoneen lattialle. Tuolla oli jostain toisesta 500 kokoisesta kloonista kasailu aihe nii tehään ny tästä tämän hetken kalleimmasta HK500 mallista myös. Kuvia tulee jahka jotain "kiinnostavaa" ilmantuu eli oikea kasaus alkaa. Laatu yllätti, koska oon saanu niin vääristyneen kuvan mielessäni näistä HK:n tavaroista.  :D

Runkolevyt näytti tosi hyvältä ja vielä moneen kertaan uudelleen katsoessakin niin kyllä ne hyvältä näytti. Ei oo tarvetta viimeistelylle. Nuppi yleisesti vilkaistuna näyttää ihan hyvältä, mutta on joistain kohdista vähän "palikka". Ei ole niin sulavan ja tyylikkään näköinen kuin esim Align nupit, mutta hinta, hinta, hinta... Klappia ei tunnu missään liikaa vaan hyvinkin jämäkältä vaikuttaa, mutta tällähän ei vielä ole lennetty. Linkkipäät on kyllä jotain kovaa "karkaistua" ämpärimuovia jotka vaihdan aitoihin Align linkkipäihin. Nupin puran ja laitan vähän öljyä/rasvaa kriittisiin paikkoihin ja sitten lukitteen kanssa taas ehjäksi.

Perä oli myös hyvän tuntuinen ja klapiton ainakin näin uutena. Siellä tosin oli tuommonen jännä juttu, josta en tiiä löytyykö myös aidosta? Eli tarpeeksi kun linkkitangolla työntää perän linkkipalloa niin perälavan kulmia muuttava Y kirjaimen muotoinen palikka osuu tähän perälapojen L kirjaimen muotoiseen niveleen. Tuota on pakko rajoittaa mekaanisesti/ohjelmallisesti tai muuten kyllä säpäleet lentää ja lujaa. Rattaat näyttää hyvältä ja pyörii jouhevasti.

Tänään tinailin liittimiä noparille, moottorille ja akuille ja löysäilin nupin ja perän ruuvit sekä rungosta toisen puolen levyt ja tätä en kovin kiinnostavaksi näe joten kuvia näistä vaiheista en ottanut. Ihan hyvältä näyttää tällä hetkellä osien laatu ja ruuvit lähti auki helposti eli lukitetta ei ollu yhteenkään laitettuna. Hyvä niiltä osin että saan ite laittaa, mutta jos on periaatteella kasaan ja lentoon niin...

Alan laittamaan kuvia kun alan tunkemaan sähköjä kiinni ja ruuvailemaan enemmän nuppia/perää/runkoa.


Koneen osat:

HK 500CMT (TT) kit
3x Turnigy MG930 nupissa
HK 401b gyro
Power HD 3688HB peräservo
Turnigy Brushless ESC 85A w/ 5A SBEC nopeudensäädin
Turnigy 500 H3126 Brushless outrunner 1600KV moottori
Turnigy 6S 2650mah akku
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu, 2012, 22:19:46 kirjoittanut Toeh »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #1 : 14 Tammikuu, 2012, 13:59:09 »
Pikkuhiljaa eteenpäin. Helposti menee kone kasaan ja osat käy hyvin paikolleen (tähän mennessä). Servot asennettu paikolleen ja moottoriki löys tiensä moottoripukkiin. Moottorin jouduin purkaa ku sinne meni pieni prikka väliin eli kannattaa varoa tuota.

Servot meni helposti paikoilleen ja laitoin kumit väliin vaikka nyt saattaa sitten tulla hiukan pehmeyttä lentoon ja kovimmat smack liikket ei sitte onnistu.

Jalakset myös kiinnitin ja niistä mulkkas yks ruuvi. No kyllä kolmella pysyy tai jos ei pysy niin laitetaan uus ruuvi.

Kuviaki tuli muutama.

Eipä kai muuta ku homma jatkuu!

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #2 : 14 Tammikuu, 2012, 21:04:30 »
Kasailu jatkuu. Servon varsiin pallojen kiinnitys oli kyllä aika räpeltämistä. Eihän tässä tullu tarpeeks ruuveja mukana ja nuo linkkipallotki on vähän outoja ku ne on onttoja ja niistä menee ruuvit läpi. Ruuvit on niin lyhyitä, ettei servon varren läpi yllä. No dremelillä vartta vähän ohemmaks ja näin pääsi ruuvi läpi ja sai muutterin menemään toiselle puolelle. Mutterin mukana vähän ruuvilukitetta ja liimaa. Noita pieniä muttereita ei myöskään ollu tarpeeks ja peräservon kanssa pitää vielä keksiä jotain. Alignin poron laatikosta löytyi yksi ylimääräinen pikkuinen mutteri niin sillä sain tuon swashin toimintaan.

Pääratas pyöri kyllä suoraan mutta autorotaatioratas.. No eiköhän sillä ensimmäiseen torppiin selviä.

Nooh alkaa se jo pian näyttää kopulta!

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #3 : 14 Tammikuu, 2012, 21:24:40 »
Lukiko manuaalissa joku pituus servon keskeltä linkkipalloon vai kaivoitko netistä?

Se on pientä jos vaan yhden Alignin osan joutuu ostaa :)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #4 : 14 Tammikuu, 2012, 21:31:54 »
Lukiko manuaalissa joku pituus servon keskeltä linkkipalloon vai kaivoitko netistä?

Se on pientä jos vaan yhden Alignin osan joutuu ostaa :)
Nooh tähän mennessä yks Align osa.  ;D Ja joo mulla on tässä koneella tuo T-REX 500 ESP manuaali auki josta vilkuilin nuo linkki pituudet, mutta muutenhan tää menee aika *KÖH* rutiinilla kasaan ku yks tuommonen poro on jo kasattu.  :D

Tuolta HeliFreak tunnuksilla latasin omani http://video.helifreak.com/?subpath=finless&filename=500espman.zip

Mutta kai sen muualtaki saa esim tämä löyty, mutta en oo kokeillu https://trexhelitrader.com/t-rex-manuals/align-t-rex-500-manuals/

E: Vai tarviiko HeliFreakissa tunnukset noihi latauksiin? En tiiä ku oon aina kirjautuneena.

E2: Niin ja njs tää on sitte kiireisen miehen soft start näköjään tässä noparissa.  :D Niinhän näillä kiinan laitteilla vissiin aina. Aika varovasti kyllä sai kierroksia kunhan kaasu tikulla nostaa varovasti.
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2012, 21:36:07 kirjoittanut Toeh »

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #5 : 14 Tammikuu, 2012, 21:51:46 »
Eikun tarkoitin tuota servon armia, mihin kohtaan siinä laitoit pallon?

Mitäs virtoja tuo noparin kytkin muuten katkaisee? Kaikki?

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #6 : 14 Tammikuu, 2012, 21:58:21 »
Niin jaa tosiaan aivan luin väärin! Liian likelle jäi noilla missä on vain yksi armi, mutta kokeillaan näillä kun oli maailmalla joku muuki näillä laittanu. Uloimpaan reikään vaan mitä löyty. Noparin kytkin on vähän niinku päävirta. Aika hepponen naks naks liitin on eli pitää kiinnittää hyvin ja melkeen keksiä joku suoja tuon päälle. Menee mukavammin kuitenki virrat tuosta ku kytkee akun ja sitte napsauttaa nii ei räpsähdä liittimissä eikä ainakaan heilu kopu ku se alottaa sen gyronki paikan lukemisen alussa. Ensimmäine HK laatu löyty. Pääakseli ja nuppi. Ei ihan niin jämptisti istu ku Align vaan klappia löytyy, mutta melko vähän. Ei toivoakaan että väliin mahtus paperia/teippiä eli tiukka se silti on.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #7 : 14 Tammikuu, 2012, 22:50:31 »
Teinpä gyroonki vähän "säätöjä". Saapa nähä kuinka tämän saa toimimaan. 450 Pro ja GP750 oli vaan töks ja painalus ja gyro oli perällä ja toimii ku junan vessa. Pelkään vähän, että tää HK täryyttää ja gyroa saa säätää ja räplätä. Laitoinpa kuitenki jo "Head Lock tahnat" sisään. Muistakaa muutkin HK 401b:hen luottavat käyttää tuota "lukko tahnaa" siellä, kun on sitä joka paikassa kehuttu ja kun kurkkaa tuon gyron sisään niin selviää miksi.


Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #8 : 14 Tammikuu, 2012, 23:21:12 »
Sähköt alkaa löyttää paikkojansa. Minnekkähän tuo vastaanottimen sateelliitti palikka kannattais laittaa?

Poissa saro

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #9 : 14 Tammikuu, 2012, 23:29:38 »
Teinpä gyroonki vähän "säätöjä". Saapa nähä kuinka tämän saa toimimaan. 450 Pro ja GP750 oli vaan töks ja painalus ja gyro oli perällä ja toimii ku junan vessa. Pelkään vähän, että tää HK täryyttää ja gyroa saa säätää ja räplätä. Laitoinpa kuitenki jo "Head Lock tahnat" sisään. Muistakaa muutkin HK 401b:hen luottavat käyttää tuota "lukko tahnaa" siellä, kun on sitä joka paikassa kehuttu ja kun kurkkaa tuon gyron sisään niin selviää miksi.



Tässä linkkinä ohje HK 401b gyron fixaukseen http://sergio.salvi.ca/2009/10/18/mystery-gyro-g401b-modifications/?src=hk
HK-190|HK-250GT|HK-450GT
Scorpion Y-650 + Aerial PTZ|x-Discovery|(Qr Scorpion|Silver Hornet
Belt Cp V2|Belt Cp V2 (DTS mod + Trex v2 nuppi + perä)|Belt Cp V2 FULL CNC Carbon Edition
FlySky FS TH9XB|Devo 10|Phoenix|G5.5

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #10 : 14 Tammikuu, 2012, 23:30:01 »
Sähköt alkaa löyttää paikkojansa. Minnekkähän tuo vastaanottimen sateelliitti palikka kannattais laittaa?

Kylkeen servoteipillä? Niin mulla on x5:ssa.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #11 : 14 Tammikuu, 2012, 23:53:10 »
Kylkeen servoteipillä? Niin mulla on x5:ssa.
No sinneppä varmaan? Kai se on sitte vaan minne mahtuu vai mitenkä tuntuu että oisin lukenu joskus jotain tuon oikeasta asentamisesta johonki..

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #12 : 15 Tammikuu, 2012, 01:18:08 »
On kyllä niin iso ja painava mötikkä että ei varmana lennä ikinä! Huomenna lapojen kiinnitys, lisää rakennuskokemuksia, viimeistely ja tarkistukset, lapakulmien säätö ja sitte se kauhein hetki. Ehkä ensilento..  :o No se menee kyllä myöhemmäksi. Kuvia huomenna.

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #13 : 15 Tammikuu, 2012, 10:12:52 »
Itselläni on vastaava laite lennossa (beltti perällä tosin), kerrottakoon siitäkin muutama valmistusvirhe.

-Main Rotor headia piti aavistuksen viilailla, reikä josta flybar menee läpi vaati avartamista. Flybar ei liikkunut vapaasti vaan otti selvästi kiinni reunaan.
-Metal Tail Holder Assemblyä joutui myös hieman modaamaan, tail boomin kiinnityksessä loppui kiristysvara kesken. Kohtaa joka menee yhteen kiristettäessä piti avartaa useampi mm jotta sai kunnolla kiristettyä.
-Tail Rotor Gripissä oli varsin surkeet laakerit sisällä, vaihdoin align laakerit ja nyt on jämpti. Alunperin klappia oli useampi mm, en uskaltanut edes kokeilla noilla laakereilla.

Kolmella modauksella laite laitettiin nippuun ja on palvellut hyvin. Olen ollut tyytyväinen. Suurempaa torppia ei ole vielä keretty suorittamaan, sitten varmasti selviää nupin ja muiden osien laatu.
Lennossa on myös 500ESP joka toimii vertailuparina.

Molemmat 500 on muutaman vuoden vanhoja, ei moitteita kummastakaan.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #14 : 15 Tammikuu, 2012, 10:22:35 »
On kyllä niin iso ja painava mötikkä että ei varmana lennä ikinä! Huomenna lapojen kiinnitys, lisää rakennuskokemuksia, viimeistely ja tarkistukset, lapakulmien säätö ja sitte se kauhein hetki. Ehkä ensilento..  :o No se menee kyllä myöhemmäksi. Kuvia huomenna.

Kokeilitko noita servoja että toimii pakkasessa? Ikävää kun rasvat jäätyy, jos sellaista noissa on :)

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #15 : 15 Tammikuu, 2012, 10:32:25 »
Kokeilitko noita servoja että toimii pakkasessa? Ikävää kun rasvat jäätyy, jos sellaista noissa on :)
Tuo on hyvä huomio.
Mulla putos viime viikonloppuna -10C 'lämmöissä' 450GT kopteri alas, ilmeisesti just servojen (HXT900 kiinarasvoilla) jäätymisen takia.
Rauhallisesta käännöksestä ei kopteri enään suoristunu vaan jatkoi rauhallisen näköisesti maahan lumen pöllähdykseen asti. Ei mitään dramaattista, mutta kaikki nuppiservot oli rattailtaan aivan silppuna. Lavatkin säilyi ehjänä ja ilman naarmuja :o
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #16 : 15 Tammikuu, 2012, 10:53:34 »
Doddi! Täälläkin on -10 ja tänään pitäisi taas mennä lennättämään. Eilenkin kävin mutta oli aika kova puuskittainen tuuli ja hommat jäi kolmen akun räpistelyyn  ;D Toivotaan ettei mun servot prakaa, tosin ei niissä ole mitään vikaa ollutkaan  :)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #17 : 15 Tammikuu, 2012, 13:17:23 »
Hyvä huomio tosiaan. Pitää laittaa vartiks ulos pakkaseen ja testailla. Ite veikkaisin että lennossa saattaa olla vielä huomattavasti kuitenki kylmemmät oltavat servoilla, kun maassa ollessa eli maassakaan ei sais tuntua yhtään mitään.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #18 : 15 Tammikuu, 2012, 13:57:40 »
Perä meni helposti kasaan lukitteen kanssa ja ei ollu ihmeempiä ongelmia. Klappia hyvinki vähän. Saman verran löyty 450 porosta eli en ala tälle mitään ihmeempiä temppuja tekemään. Kaikki osat löysi helposti paikkansa ja eipä tuo ollu ku kiinni ruuvailua. Peräputken tukien päät piti liimata kiinni ku niitten liimat ei oikeen pitäny vaan irti lähtivät kun vähän veti. Hiilikuidussa olevat reiät oli myös aika tiukat eli niihin tuli samalla kierre ku ruuvit laitto kiinni. Nytpä alkaa peräservon asettelu ja gyron säätely. Katotaan mitä tästä tulee.

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #19 : 15 Tammikuu, 2012, 14:26:19 »
Huomio saattaa olla asiatom mutta, itse olisin laittanut tuon noparin kyllä toisin päin... Vai miten aattelit hoitaa et ei akun piuhat ota rattaisiin kiinni?
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #20 : 15 Tammikuu, 2012, 14:38:59 »
No tuota voi vielä tarvittaessa aika helposti kääntää, mutta moottorin johdot ois ollu paha vetää ellei sitte moottoria käännä ja vie johtoja rattaitten alta mutta siellä ois kyllä tosi ahdasta noitten muitten sähköjen ja vastaanottimen takia. Pyrin kuitenki moottorin johdot ja noparin pitämään vähän kauempana vastaanottimesta. Näin nyt alkuunsa suunnittelin tuon virtajohdon niinku kuvassa näkyy mutta tuumitaan vielä. Hirveän takapainonen kone on. En tiiä kuinka tästä sais tasapainosen. Sen verran vähän painaa vastarit ja nopari ettei niitten siirtäminenkään eteen auta eikä niille löydy sieltä paikkaa. Monet vissiin on 500 lentäny hiukan takapainosenaki, mutta mieluiten kyllä laittas tasapainoon.

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #21 : 15 Tammikuu, 2012, 14:53:01 »
Niin nuo moottorin piuhat.. Allun moottoreissa kun johdot tulee "pohjasta" niin jää tuota pelivaraa enemän kuin kiinan moteissa missä piuhat tulee samasta päästä ku pinjoni.
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #22 : 15 Tammikuu, 2012, 15:12:21 »
Nämä on niitä pieniä juttuja mistä Allussa maksetaan.  ;D Aika ärhäkkäältä kuullostaa ku tuossa eteisessä pistin takalavoilla matot rullalle. Hurjasti puhaltaa kyllä ja ei ainakaan hirveästi näyttäny tärisevän mitä nyt suojalasit päässä uskalsi olohuoneen puolelta kurkkia. Varmasti naapurissakin jo mietittiin että paljonko noitten imuri oikeen kiertää. Canopyyn reikien poraus ja lavat paikolleen ja kulmien säätö ja se alkais olemaan viimeiset tarkastukset edessä.

Poissa supaman

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #23 : 15 Tammikuu, 2012, 15:31:51 »
Nämä on niitä pieniä juttuja mistä Allussa maksetaan.  ;D Aika ärhäkkäältä kuullostaa ku tuossa eteisessä pistin takalavoilla matot rullalle. Hurjasti puhaltaa kyllä ja ei ainakaan hirveästi näyttäny tärisevän mitä nyt suojalasit päässä uskalsi olohuoneen puolelta kurkkia. Varmasti naapurissakin jo mietittiin että paljonko noitten imuri oikeen kiertää. Canopyyn reikien poraus ja lavat paikolleen ja kulmien säätö ja se alkais olemaan viimeiset tarkastukset edessä.

500 on ihan reilusti ruutia verrattuna 450.
Esky Belt cp V2(arkistoitu)
Align T-Rex 450 PRO FBL Align 3G
Aling T-Rex 600 ESP FBL with BeastX
TT Raptor 50T FBL with BeastX
Hitec Aurora 9

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HK 500 CMT (TT) Kasailu ja kokemukset
« Vastaus #24 : 15 Tammikuu, 2012, 15:34:57 »
Niin nuo moottorin piuhat.. Allun moottoreissa kun johdot tulee "pohjasta" niin jää tuota pelivaraa enemän kuin kiinan moteissa missä piuhat tulee samasta päästä ku pinjoni.

Herrapa kattoo mistä kohti sinun 600ESP:issä tai 450:ssa tulee sieltä pyörivän kannun päästä ne johdot :D
No nii tais siinä viissatkun eka motissa vuosia sitte olla ne piuhat eri päässä.
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
114 Vastauksia
50770 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2009, 09:43:31
kirjoittanut kamakaze
9 Vastauksia
5980 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2009, 12:26:46
kirjoittanut znake
22 Vastauksia
17663 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2015, 11:26:52
kirjoittanut elvis
1 Vastauksia
8749 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2015, 20:02:03
kirjoittanut Koippa