Kirjoittaja Aihe: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita  (Luettu 224581 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #50 : 24 Marraskuu, 2011, 13:41:41 »
En minä tuota ole ajatellut kokeillakaan ilman että kopteri on kunnolla näkyvissä. Mukava olis nähdä lentäessä vähän lintuperspektiiviäkin :)
Jos et meinaa lennättää videon kautta (oli kopteri sitten näkyvissä taikka ei), eikö olisi helpompi istuttaa sinne kyytiin tavallinen kamera ja kurkkia kuvaa jälkeenpäin?

Aiheesta tuli mieleen sekin, että jos ajattelee lennättävänsä videon kautta kunnes kuva pätkäisee ja siirtyvänsä sitten salamana tavalliseen "line of sight" -lennätykseen, suosittelen kokeilemaan halvalla kopterilla... :D Hetken kun lennättää FPV:nä on kopterin orientaatio täysin hukassa, vaikka se pörräisi hyvinkin lähellä. Sitten kun kuva lagaa tai tulee muu äkkitilanne, on kopteri kaiken kukkuraksi vielä vähän hassussa asennossa kun sen lopulta löytää katsellaan taivaalta. Nimim. kokemusta on. :p

Poissa Tyylimylly

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit 142. SIL.Raku.BitchSwamp
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #51 : 24 Marraskuu, 2011, 14:53:19 »
Mielenkiinnolla olen seurannut näitä FPV toimintaan liittyviä keskusteluja täällä ja lennupuolella.Aihe kiinnostaa kovasti.Ei vaan kerkeä rakentelemaan.
Tehot ja taajuudet eivät olisi kohdallani ongelma.
Esim.
432 - 435 MHz pri 8) 30 W 6) 150 W 7) 10)
435 - 438 MHz pri 8) 30 W 6) 150 W 7) sat 9)
1240 - 1260 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7)
1260 - 1270 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7) sat 9)
1270 - 1300 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7)
2300 - 2400 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7)
2400 - 2450 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7) sat 9)
3400 - 3408 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7)
5650 - 5670 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7) sat 9)
5670 - 5725 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7)
5725 - 5830 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7) 9)
5830 - 5850 MHz sec 8) 30 W 6) 150 W 7) sat 9)
T.TT   

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #52 : 24 Marraskuu, 2011, 15:33:32 »
Tehot ja taajuudet eivät olisi kohdallani ongelma.
Eikös se ollut niin, että Ficoran mukaan FPV-käyttö ei ole radioamatööritoimintaa, joten siihen käyttöön myönnetyt tehorajat eivät päde. Eivätkös nuo sellaiset olleet?

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #53 : 24 Marraskuu, 2011, 15:35:26 »
Joo juuri näin se meni. Valitettavasti  :(
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #54 : 24 Marraskuu, 2011, 16:01:22 »
/ot /
Minkä takia porukka ei lähetä FPV-kuvaa netin kautta. Kamera kiinni jonkinlaiseen purkkiin joka lähettää 3G:n kautta kuvaa alas. Minkä takia ei onnistu? Itse olen ajatellut joskus kokeilla kännykän ja kannettavan avulla.
/ot/

3G:ssä tulee varmaan liikaa viivettä kun liikenne kiertää helposti pitkänkin linkin ennen kuin tulee läppärillesi. Toinen vaihtoehto on pistää se kännykkä lähettämään suoraan Wlanin kanssa siihen läppäriin/tablettiin. Wlanilla on saatu maimalla uskomattomia etäisyyksiäkin hyvillä suunta-antenneilla. Wlan on kuitenkin häiriösietoista hajaspektritekniikkaa toisin kuin analogivideo. Kantavuudenhan  määrittää enemminkin signaali-kohinaetäisyys SNR kuin teho eli hajaspektrillä saadaan helposti enemmän kantavuutta paremman SNR:n takia.

3G voisi olla aika näppärä jos heluaa oikeasti lennättää UAV:nä eli silloin ohjaimesta ei liikutella suoraan "sauvaa" vaan autopilotin suunta- ja korkeus asetuksia. Tällaisessa tapauksessahan  ei teknisiä rajoituksia etäisyydelle olisi olemassa eikä pieni latenssikaan haittaa. Määräysten osalta VFR-lennätyksessä ilmatilaa pitää voida tarkkailla ( silmällä) ja noudattaa ilmailulain  väistämis yms määräyksiä.   Radioliikenteen osalta laki taitaa suhtautua kielteisesti kännykän käyttämiseen lentokoneissa. Asiasta on keskusteltu lenttäjien listoilla ja ilmailumääräysten mukaan  radiolaitetta saa käyttää ilma-aluksen päällikön luvalla mutta radiolaki kieltää kännykän käytön. Moni on silti soittanut kännykällä matalalla lentävästä pienkoneesta. Käytännössä kännykät eivät vaan saa kenttää paljoa yli 1000..1500ft korkeudessa. FPV-käytössä tämä ei liene ongelma.

Kokeilin juuri eilen uusimmallla MeeGo ( Nokia N9 ) AR-Drone ohjelmallani, Dronen videossa on pieni latenssi mutta telemetria tulee hyvin reaaliaikaisena. Telemetria sisältää käytännössä kaikki Keinohorisontti/EFIS näytön tiedot eli ne samat tiedot jolla se kone pidetään hanskassa pilvessä. Ainakin dronen suhteen videokuvan päälle piirretty HUD-tyylinen EFIS näyttö seurasi hyvin reaali-aikaisena kun taas kuva tuli vähän latenssilla.

Teknistä estettä ei olisi siirtää digitaalikuvaakaan pienilatenssisesti, yleensä vaan kodekit on suunniteltu streamaukseen ja latenssia ei ole edes yritetty optimoida.Nehän kaappaa koko kuvan, sitten kompressoi, lähettää netin yli, UDP fragmentoi datagrammin useampaan pakettiin, vastaanotin aloittaa purkamisen vasta kun koko paketti on perillä ja siirtää tuloksen sittenb näytölle. Tästä tulee latenssia verrrattuna analogisysteemiin joka lähettää pikselien arvoja sitämukaan kun niitä sensorilta tulee.  Kuva voidaan kyllä lukea sensorilta muuutaman kymmenen pikselirivin/juovan lohkoissa, kompressoida lohko ja lähettää lohko kerrallaan vastaanottimelle, purkaa kompressio ja antaa näytönohjaimelle lohko kerrallaan rendattavaksi. Pitäisi vain joskus jaksaa virittää optimoitu kodekki ....
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Tyylimylly

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit 142. SIL.Raku.BitchSwamp
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #55 : 24 Marraskuu, 2011, 16:45:30 »
Kummajainen tuli tonne väliin lasit silmillä=8 ).
Eikun ilma-aluksen kapteenilta lupa,eikä käytetä tarpeettoman suurta tehoa,eikä ylitetä taajuuskaistaa ja eikä häiritä muuta radioliikennettä.Kutsume rkki lennon alussa ja 10minuutin välein.
Näillä eväillä mennään taivaalle.Tosin en ole vuosiin lukenut määräysraamattua.Pitäs varmaan päivitys mielessä selailla.
T.TT Lentokapteeni RayBan FPV lasit silmillä.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #56 : 05 Joulukuu, 2011, 11:57:10 »
Jee!
Sain tänään viestin Ficoralta, että olemme saaneet 1300-1350Mhz (1.3G) taajuuden toistaiseksi FPV kuvan lähetyskäyttöön (vuoden lupia voi hakea)! :D

Eli ei muuta kun lupia nyt kansoin joukoin hakemaan niin lupia on haettu sitten niin paljon, että taajuutta ei oteta heti meiltä pois :)

Muistakaa, että taajuudenkäyttö vaatii henkilökohtaisen luvan ja jokainen jolla ei ole lupaa on laiton lennättäjä ja sössii mahdollisesti tämän homman, joten ei lennetä nyt ilman lupia kun kerran sellainen taajuus on nyt meille osoitettu!

Nyt on kiire, joten en ehdi lupahakemusohjetta tähän pistää (arviolta pari viikkoa menee jos jää mun varaan eikä kukaan auta), mutta mikäli jollain on palava kiire lupaa hakea ja haluaa tehdä ystävällisesti pohjan siitä kaikille niin ei muuta kun tekemään ja pistää mulle vaikka sitten YV: nä tarkastettavaksi niin käytän sen Ficoran läpi  vielä esitarkistuksessa. Näin tulee sitten helpommin läpi ja kukaan ei lehettele sitten sinne mitään kauheesti työllistäviä virheellisiä/puutteelisia versiota. Muistetaan, että Ficorallekin tekemällä homman helpoksi vahvistetaan sitä, että meillä on luvat jatkossakin. Eli älkää lähetelkö lupahakemuksia ennen kun saadaan tänne ohje niin, että kaikki luvat olis saman muotoisia ja näin helpompi käsitellä. Siellä on vissiin vain yks kaveri joka noita käsittelee, joten ei tehdä tästä turhaa duunia puutteellisilla hakemuksilla!


Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #57 : 05 Joulukuu, 2011, 12:26:53 »
Komppaan vahvasti Kamakazea !!  Ei pilata pienellä hyvää hommaa. Nyt vain hankkimaan oikean taajuusalueen lähettimet/vastarit.
Seuraava kysymys koskeekin juuri tätä asiaa: Mitkä ovat hyväksyttävän lähettimen speksit ja mistä niitä saa?
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #58 : 05 Joulukuu, 2011, 15:17:11 »
Lähden ilman muuta mukaan ja haen sitten luvat kun se on ajankohtaista vaikkei niille heti tarvetta edes olisi. Luvan hankkineiden määrä tosiaan on ainoa tapa vaikuttaa siihen että taajuus myös pysyy siinä käytössä.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #59 : 05 Joulukuu, 2011, 15:37:18 »
Aivan mahtava homma!

Millainenhan tuon hakemuksen pohjan pitäisi olla? Voin auttaa tarvittaessa siinä. Pitäisiköhän nyt aluksi tehdä mallipohja muiden hakemuspohjien perusteella ja kysyä varmistus riittävyydestä Ficoralta?

Toinen asia on tosiaan videolinkin speksit.. Jos jonkunlaista laitetta on saatavilla, mutta tarkat speksit pitää kysyä ficoralta.

Lainaus
Luvan hankkineiden määrä tosiaan on ainoa tapa vaikuttaa siihen että taajuus myös pysyy siinä käytössä.
Kyllähän tuo satelliitti puskee harrastelupuuhasteluiden ohi niin että rytisee. Parempi vaan asennoitua siten, että hakee luvat ja aloittaa harrastuksen heti kun se on mahdollista - ehtii harrastaa pidempään ennen kuin luvat otetaan pois tai niitä ei enää uusita.

Ps. onko se nyt sitten niin, että 1,320 GHz (ja max 1,5 wattia)? Meinaan ei tuolle alueelle oikein muita valmiita vehkeitä näytä osuvan..
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2011, 15:43:07 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #60 : 05 Joulukuu, 2011, 15:50:45 »
Tässä pitäisi varmaankin jakaa hieman tehtäviä ettei kaikki soittele sinne Ficoralle ja kysele samoja asioita. Minä ja Kamakaze tehtiin esityö, otatko sinä Chikung tämän homman, eli selvität sen lomakeasian ja lähettimen vaatimukset. Spekseistä laitoin jo sinne kyselyn mutta sinä voisit jatkaa ? Ficoran Pikkarainen on ihan ok pelikaverina. Ihan vastaava tekniikkafriikki kuin mekin mutta radioamatööri. Joo ja tottakai kyllä aina soittaa voi mullekin vaikka en mestarismiehiä olekaan.  puh  040-7734499
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #61 : 05 Joulukuu, 2011, 19:14:00 »
hakemuspohja näyttäisi löytyvän ficoran sivuilta.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #62 : 05 Joulukuu, 2011, 19:18:58 »
Koitettaisko sillä vai ? Ne lähettimen speksit, mitäs se taajuusjakotaulukko asiasta sanoo ?

Edit: Taajuusjakotaulukko ei sano mitään. Hö ? Se on nyt sitten Pikkaraisen kädessä. Kamakaze, onko sulla oikein paperi asiasta ?

« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2011, 19:23:45 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #63 : 05 Joulukuu, 2011, 19:44:50 »
http://www.ficora.fi/index/luvat/luvanvaraisetradiolaitteet/lupahakemukset.html

Lainaus
Miehittämättömän ilma-alusjärjestelmän (UAS) radiolupahakemus
Word [DOC, 123 KB], PDF [PDF, 67 KB]

Lienee oikea pohja? Nyt vaan kaiveltava ne sallitut lähettimien speksit, niin voisi pistää paperit vetämään.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #64 : 05 Joulukuu, 2011, 20:00:16 »
Ficora ei ottanut kantaa senkummemmin UAV tms. asiaan. Mielestäni pitäisi käyttää normaalia radiolupahakemusta. Tuo näyttää vähän liian laajalta mielestäni.
Aiemmin jossain säikeessä oli tästä jotain jo mietittynä valmiiksi. Pitää ilmeisesti soittaa Pikkaraiselle.
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2011, 20:04:59 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #65 : 06 Joulukuu, 2011, 00:11:59 »
Joo normaalia radiolupa pohjaa pitäis käyttää - en nyt ehdi etsiä sitä, mutta ficoran sivulta löytyi viimeksi 15min etsimisellä. Mikäli joku jaksaa täyttää niin mulle YV: nä vaan niin pistän esitarkistukseen (oman tarkistuksen jälkeen) niin se tulee sitten asianosaiselle varmaan suoraan sellaisenaan takas ja saadaan siitä pohja.

Espanjasta saa 800mW radioita esim. Tämän voinee huoletta hommailla. En lupaa, että se on täysin sellainen mitä ficora hakee, mutta esim. mulle on koelupa myönnetty tähän laitteeseen, joten tuskin se linja nyt muuttuu:
http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=420&osCsid=7c464b964a4bdbba5bae23004dadccd9

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #66 : 07 Joulukuu, 2011, 10:28:16 »
Jos tosiaan oikein tulkitsin, niin 1300-1350 MHz välille jää vain tuo valmiiden laitteiden 1320 MHz -kanava (?).

Luulen, että hakemukseen vaadittaneen ainakin seuraavaa:

    Taajuus tai taajuuskaista
    Kanavan leveys
    Kanavien lukumäärä laitteessa
    Käytettävien kanavien lukumäärä
    Lähettimen teho
    Antennivahvistus
    Modulaatio
    Säteilyteho
    Lentoalue
    Lentokorkeus enimmillään

Nämä speksit voisi kysellä vaikka Ficoralta. Helpompi tehdä niin päin, että Ficora kertoo sallitut rajat ja laitteet hommataan näissä rajoissa. Samoin lennätyskorkeus yms. on helpompi kuulla sieltä kuin itse kokeilla kepillä jäätä. Samoten tuo harrastuspaikan vaihdos on hyvä selvittää, eli jos luvan on saanut vain yhdelle alueelle, niin mitä kikkailuja vaatii, jotta voi käydä muualla lennättämässä.

Muutama mietintä vielä tulevasta järjestelystä:

Jos niin on, että vain yksi kanava on käytettävissä sallitulla taajuusalueella, niin meidän lienee syytä tehdä myös oma järjestely lennätyspaikkojen ja aikojen suhteen. Luulen, että vaikka vastaanotin ei signaalia havaitse, niin silti saattaa samaan aikaan toimivat lähettimet saattavat sitten taivaalla sotkea toisensa. Eli päällekkäisyyksien välttämiseksi lienee kohdallaan tehdä heti kun lupia aletaan hakemaan isommalla porukalla vastaava Google Maps Api kuin tuo harrastajakartta. Fiksuinta lienee jokin sellainen, että luvan saaneet merkkaavat oman lennätyspaikkansa kuten tuolla jäsenkartassa. Jos samalla alueella on useampi harrastaja, niin yhteen ketjuun (tai tuonne karttaan) voisi "varata" lennätysaikansa. Tuolta olisi helppo tsekata ennen kentälle lähtöä ettei sotke toisen lennätystä. Saattaisivat myös Ficorassa arvostaa tuollaista järjestelyä, tosin luvan saaminen ei varmaankaan voi edellyttää tuollaiseen liittymistä, eli liittyminen jäänee harrastajien vastuulle.

Samaiseen kartaan voisi lisätä kielletyt alueet. Koneethan saattavat mm. näkyä tutkissa ja aiheuttaa ylimääräistä hässäkkää lentokenttien tai muiden kiellettyjen alueiden lähistöllä. Osa alueista on ihan lailla kiellettyjä. Vaikka näitä nyt ei virallisesti ilma-aluksiksi laskettaisikaan, voisi olla silti ihan hyvä veto minimoida riskit tuollaisella.
« Viimeksi muokattu: 07 Joulukuu, 2011, 10:38:50 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #67 : 07 Joulukuu, 2011, 11:01:29 »
Jos kanavia on käytännössä käytössä vain yksi, tämä on suuri ongelma. Tai suuri ja suuri, FPV-harrastajien määrä lienee pienen porukan sormilla laskettavissa. Jos lennätyspaikaksi valitsee esimerkiksi Maskun tai Paattisten kentän, lienee ennakkoon tapahtuvaa lentoaikavarausta toimivampi ratkaisu olla ihan vain asiasta keskustelu paikan päällä. Ehkä yksi taajuuspinni kentän laitaan?

Maksimi lentokorkeus on lain sanelema, 200m vai 250m?

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #68 : 07 Joulukuu, 2011, 12:12:34 »
Maksimi lentokorkeus on lain sanelema, 200m vai 250m?

500ft=n. 150 m  ::)

Tai siis tämähän on siis lentokoneiden sallittu minimilentokorkeus. Paattinen ja Masku ovat molemmat Turun lähilennonjohdon alueella. Lähialue ulottuu maahan asti, joten lennätys tapahtuu tällöin valvotussa ilmatilassa, jossa lentoturvallisuus on lennonjohdon vastuulla ja ilmassa liikutaan periaatteessa vain lennonjohdon antamalla luvalla.

Käytännössä lennokki/koputoiminta menisi hankalaksi ja suorastaan järjettömäksi aivan sääntöjen mukaan pelattaessa (joka Tokan lennätykseenkin pitäisi saada lennonjohdon lupa), eikä sääntöjen mukaan lentäviin koneisiin laskukierroksen ulkopuolella pitäisi kuitenkaan voida törmätä pysyttäessä alle 150m korkeudella maasta. Nähtävästi viranomaisetkin sentään suhtautuvat asiaan käytännöllisesti kunhan ongelmia ei aiheudu. Jos vaikka joku hälytyslennolla oleva kopteri tai vaikka lentosäännöistä piittaamaton puskapilotti näyttää räimivän matalalla kohti lennätyspaikkaa, kannattaa oma kopu/lennu ottaa ohilennon ajaksi hetkeksi alas, varmuuden vuoksi.

Jos jostain syystä tarvitsee lennättää lentokentän läheisyydessä on joka tapauksessa viisasta hankkia selvitys/lupa lennätykseen lennonjohdosta hyvissä ajoin ennen lennätystä.


Ja tosiaan Paattisillakaan ei ole erioikeuksia antavaa reikää taivaassa, vaikka niinkin EFTU VACista voisi äkkiä tulkita.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #69 : 07 Joulukuu, 2011, 13:30:53 »
No joo.. Ehkä nuo yleiset määräykset lentokorkeudesta yms. voidaan puida jossain muualla. Itse ajattelin lähinnä FPV-lennätyksen kannalta tuota asiaa, eli ettei häiritse muuta toimintaa.

Tosiaan.. Kukahan kysyy Ficoralta tarkempia speksejä tuosta taajuusalueesta? Eli millä laitteilla kannattaa edes yrittää hakea lupaa. Syö vaan resursseja eikä välttämättä aja asiaa eteenpäin, jos kaikki kysellään erikseen samat asiat. Onko joku jo laittanut kyselyä eteenpäin?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #70 : 07 Joulukuu, 2011, 15:13:00 »
Pikkarainen vastasi minulle lähettimen spekseistä kysyttyäni seuraavasti: Kunhan saisin riittävät tekniset tiedot laitteistossa, esim. siten että siitä ilmenee harhalähetevaimennukset varsinaisen kaistan ulkopuolella, voisimme melko turvallisesti luvan tehdä.

Hakemuksesta:Meillä on jo ns. UAS-hakemus olemassa. Sen käyttötarkoitus on hiukan eri kuin teidän, mutta äkkilukemalta se saattaisi soveltua teillekin.

Eli kyseessä on kuitenkin ilmeisesti Chikungin löytämä lomake. Tämä vähän uutta nyt.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #71 : 07 Joulukuu, 2011, 15:52:13 »
Löytyyköhän noille vehkeille tyyppihyväksyntiä mistään? Ei meinaa oikein minkäänlaisia speksejä..

Pari vaihtoehtoa tulee mieleen, jos speksejä ei löydy mistään:
- Kysytään riittääkö jos lähettimeen ihan kaiken varalta lisätään bandpass (tai lowpass) filtteri, jonka speksit on tiedossa.
- Valitaan sopiva lähetin ja tehdään tarvittavat mittaukset ja jaetaan kulut. Varsinaista tyyppihyväksyntää tuskin tarvitsee moiseen luvanvaraiseen laitteeseen. Pitäisi riittää, jos mitataan säteilevä emi. Silti joutuu kuvettaan kaivamaan, jos koko taajuusalue pitää pyyhkäistä. Voin kysyä mitä maksaa Nemkolla. Voin itse hoitaa mittauksen, mutta tilat ja laitteet pitää vuokrata. Setuppeja pitäisi olla varmaan muutama erilainen (850 mW ja 1500 mW ja molemmat mahdollisesti vielä filtterin kanssa). Puolisen päivää mittausaikaa vähintään varattava.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #72 : 07 Joulukuu, 2011, 16:49:55 »
500ft=n. 150 m  ::)

Tai siis tämähän on siis lentokoneiden sallittu minimilentokorkeus. Paattinen ja Masku ovat molemmat Turun lähilennonjohdon alueella. Lähialue ulottuu maahan asti, joten lennätys tapahtuu tällöin valvotussa ilmatilassa, jossa lentoturvallisuus on lennonjohdon vastuulla ja ilmassa liikutaan periaatteessa vain lennonjohdon antamalla luvalla.

Käytännössä lennokki/koputoiminta menisi hankalaksi ja suorastaan järjettömäksi aivan sääntöjen mukaan pelattaessa (joka Tokan lennätykseenkin pitäisi saada lennonjohdon lupa), eikä sääntöjen mukaan lentäviin koneisiin laskukierroksen ulkopuolella pitäisi kuitenkaan voida törmätä pysyttäessä alle 150m korkeudella maasta. Nähtävästi viranomaisetkin sentään suhtautuvat asiaan käytännöllisesti kunhan ongelmia ei aiheudu. Jos vaikka joku hälytyslennolla oleva kopteri tai vaikka lentosäännöistä piittaamaton puskapilotti näyttää räimivän matalalla kohti lennätyspaikkaa, kannattaa oma kopu/lennu ottaa ohilennon ajaksi hetkeksi alas, varmuuden vuoksi.

Jos jostain syystä tarvitsee lennättää lentokentän läheisyydessä on joka tapauksessa viisasta hankkia selvitys/lupa lennätykseen lennonjohdosta hyvissä ajoin ennen lennätystä.


Ja tosiaan Paattisillakaan ei ole erioikeuksia antavaa reikää taivaassa, vaikka niinkin EFTU VACista voisi äkkiä tulkita.

Moro.

Olen itse kouluttanut muutamia vuosia sitten ultralla mm. Lapinlahdella (EFLL), jonka päällä oli ulkomuististani repäisten Kuopion MILCTA, ja TMA. Alueiden alaraja oli kaiketi 1500 ja 1100 ft MSL. Suoja-aluetta ei ole. EFLL:llä riitti ilmoitus soitto Kuopion torniin ennen toiminnan aloittamista ja se oli sillä selvä. Kentällä oli myös lennokkitoimintaa ja -yllätys- sotilasilmailua  armeijan ruimiessa maha viistäen miljoonaa kentän "yli". 

Toinen juttu että miten käytännössä saisi vehkeet 1.3 GHZ:n taajuudelle?? Katsomissani vehkeissä tuntuu lähetystaajuutta olevan myös luvallisen alueen ulkopuolella. Voiko taajuutta jotenkin rajoittaa?? Miten?? Mitä virkaa niillä lähettimissä olevill pinneillä eli kytkimillä on?

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_49_70&products_id=413&osCsid=45f22bdb88756681d1327344c75e0384


Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #73 : 07 Joulukuu, 2011, 17:34:38 »
Niillä lähettimissä olevilla dippikytkimillä taajuus asetetaan oikeaksi. Kyseessä olevan lähettimen manuaali varmaan kertoo tästä enemmän.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Ficoran kanta FPV toimintaan sekä muita taajuus asioita
« Vastaus #74 : 08 Joulukuu, 2011, 21:00:47 »
Hei onko nyt mitään tapahtunut asian tiimoilta ?
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
6501 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2009, 11:28:07
kirjoittanut puisto_kemisti
1 Vastauksia
2236 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2014, 14:22:13
kirjoittanut Otou
0 Vastauksia
9061 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2015, 21:28:18
kirjoittanut Johny
1 Vastauksia
2839 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2019, 20:07:22
kirjoittanut Anselmo
7 Vastauksia
3907 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Heinäkuu, 2020, 09:27:48
kirjoittanut Anselmo