Kirjoittaja Aihe: Lipo + pakkanen  (Luettu 6528 kertaa)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Lipo + pakkanen
« : 11 Joulukuu, 2010, 15:51:13 »
Osa porukasta varmaan lentää talvellakin.
Itsekin käynyt parin akullisen verran palelemassa kentän laidalla.

Tuntuisi että tuo Logo hyytyy lennon loppuvaiheessa vaikkei akku tyhjäksi pääsekään.
esim. viimeksi 6min lento vei n. 2500mAh 12S 4000mAh akusta.

Paljonko siis pakkanen vaikuttaa Lipoihin?
Viime talvena mulla oli vain A123 pakkoja enkä kyllä niilläkään paljoa lennätellyt.

Oletteko rakennelleet jonkinmoisia akkujen lämmittimiä lipoja varten?
Ulkomaan foorumeilla olen moisista nähnyt mainintoja..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipo + pakkanen
« Vastaus #1 : 11 Joulukuu, 2010, 16:16:59 »
Sun tarvii ostaa akkuja pienemmällä C-arvolla, että luontainen lämmitys toimii paremmin... :) Mulla on ollut aina niin "huonoja" akkuja että kun taskusta heittää kopterin nokalle ja lennättää sen normaalin ajan, on akku vähän lämpimämpi alas tullessa kuin ilmaan lähdettäessä. Toisin sanoen pakkanen ei syö suorituskykyä, koska akku lämpenee sisältä käsin lennon aikana.

Saisikohan peltier-elementeistä näppärän lämmittimen? Vai ajaisiko eristävä kotelo + tehovastus saman asian halvemmalla? Varovainen saa joka tapauksessa olla, ettei lämmityselementti käy liian kuumaksi ja polta akkuun reikää.

mika a

  • Vieras
Vs: Lipo + pakkanen
« Vastaus #2 : 11 Joulukuu, 2010, 16:18:37 »
No tota lipohan ei ikinä tykkää kylmästä. Ajoakkuna lipon kans ei pitäis tulla ongelia, kun kopu yleensä imee virtaa siihen malliin et se lämmittää akkua tarpeeksi. Mutta tärkeää onkin se että kun kotoa lähetään kentälle ettei akun lämpötila pääse missään vaiheessa laskemaan alle +20c eli ei pidetä kylmässä autossa ei kentällä pakissa missä akut pääsee kylmettyyn. Esimerkiks kylmä laukku jonka saa myös lämmittämään on hyvä säilytys paikka akuille lennätyksen ajan. tai kylmälaukku ja kuuma kallet kyytiin. Itse pidän vain autoakäynnissä ja akkuja koe laudalla, tämä myös sen takia et mun lähetin akku on myös lipo joten pidän talvella lähetintä myös kokoajan lämpimässä autossa paitsi lennätys keikan ajan. Vastariakkuna en ikinä käytä lipoa talvella tai kylmillä keleillä. Sillä siinä on mun mielestä kyllä jo liian iso riski altistuu kokoajan pakkaselle + vielä jäätävä viima. Lähettimeenkin olen ajatellu hommata Ni-Mh akut talveksi niin ei ole niin kovaa ressaamista akun jäätymisestä/kyykkäämisestä.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipo + pakkanen
« Vastaus #3 : 11 Joulukuu, 2010, 17:55:29 »
Akkuja tarvii muutenkin ostaa, mulla ei ole ku tuo yksi 25-50C nanotekki.
Tietty hyperionin 10S pakkakin olis, mutta mieluummin lisää 12S akkuja.

Depronihan on oikeastaan eristemateriaalia.. täytyypä koittaa askarrella siitä jotain.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2219 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 16:18:35
kirjoittanut bluedog
2 Vastauksia
2169 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2009, 21:49:23
kirjoittanut kimce
pakkanen?

Aloittaja wille.h Teoria

2 Vastauksia
13988 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2010, 20:56:09
kirjoittanut SJo1
3 Vastauksia
5336 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Joulukuu, 2014, 16:01:13
kirjoittanut Koippa
20 Vastauksia
5586 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Helmikuu, 2015, 16:29:13
kirjoittanut PekkaS