Kirjoittaja Aihe: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600  (Luettu 609 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« : 19 Helmikuu, 2024, 13:03:43 »

Tuommoinen paketti tuli lunastettua viime kesän loppupuolella haltuun. Koppa on se mikä kiinnosti, ei mekaniikka sisällä. Kyosho teki tuollaista skaalakoppaa, ymmärtääkseni aika vähän aikaa, ja on kyllä hieno koppa -poislukien laskutelineet. Saas nähdä keksiikö niille joskus jotakin..? Telineetkin oli jotenkin lässähtäneet, takaa enemmän eli levisivät ikävästi taaksepäin. Ne sai palautettua oletettavasti oikeaan muotoon, kun otti osat irti ja väänteli ruuvipenkissä. Saas vaan nähdä, pysyykö muodoissaan, ilmeisesti jotain duralumiinia niin tuppaa unohtamaan taivutellessa muotonsa. Olisiko ollut vaan väsymistä, kun on telineillään makaillut näytillä melkein 15 vuotta..?


Edit: Kuva lisätty: Tämmöinen tarrakin kulki mukana, irrotettu kopan paketista. Ainakin mitat yms siitä saa...


Tässä sitten mekaniikkavaihtoehdot. Trex 600, nelilapanupille päivitettynä, ja entinen mekaniikka eli Kyoshon Caliber 700 joka mallinumerostaan huolimatta menee 600 -kokoluokkaan...


Mekaniikat vierekkäin, Caliberiin laitoin Trexin landarit, pääsi sitten mittailemaan missä kohtaa mekaniikkaa olisi kiinnikkeiden hyvä olla, tai ainakin missä ne Caliberissa oli. Siitä sitten apinoimaan paikkoja, eli tekemään kiinnitysosia Trexiin...


Tuossa on jo toinen yläkiinnikkeen versio, ekassa meni ajatus katkoksen kautta sujuvasti metsään. No, eipä nuokaan sitten tuohon jääneet...


Akselin keskikohdasta mittasin kiinnikkeen paikkaa, siihen mihin kopan kiinnikkeen pitäisi vastata...


Ja tässä se mittaus/ajatusvirhe sitten tulikin, eli alkujaan mittasin kiinnitysreiän kohdalta eli 20mm väärästä paikasta, ja siihen vielä aikomus siirtää mekaniikkaa viitisen milliä taaemmaksi. Sattuuhan näitä...


Tässä sitten uusintamittauksia, asemoiden nupin keskikohdan mukaisesti...


Rungon alle sitten uutta vanerilevyä. Muodot kopioiden alkuperäisestä, mekaniikalle sitten uudet kiinnitysreiät, kun ei ole ihan samalla seudullakaan Trexin ja Caliberin landareiden kiinnitysruuvit...


Vaan mitenkäs siinä sitten kävi? Taas sekoilin yhden parisenttisen kanssa, eli saa tehdä toisenkin pohjalevyn...

Pikkasen meinasi harmittaa, vaan eipä tuossa nyt korkealta vielä pudottu. Tuleepahan opeteltua tuota puusuutarointia ja mitoitusta, ja tyhjentää päätä muista ajatuksista...


Mekaniikan paikka kuitenkin alkaa löytyä, mahtuu kaikki liikkumaan osumatta koppaan, ja etukappalekin sopii paikalleen. Oikealla suunnalla kuitenkin ollaan..?


Pyrstön kanssa on vähän jumppaa myös tiedossa. Isosti kyllä yllätti, että pystyevän kiinnikkeruuveille oli sama etäisyys molemmissa, siis sen kun vaan ruuvaa paikalleen! Olin kyllä varautunut tuossakin jonkinlaiseen sovittamiseen...


Aika hyvin näytti kyllä sopivan, vaan sitten välähti että tässähän on perärupeli väärällä puolella, eli mahdollista kääntämistä tutkimaan...




Ja joo, sehän käy kätevästi. Samalla tulee vahingossa yksi skaalajuttu, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin oikeassa Hughesissa perärupeli pyörii toisinpäin kuin muissa eli taaempi lapa nousee ylöspäin kun muissa menee alaspäin? Kardaaniperän kun pyöräyttää ympäri, niin siinähän se pyörimissuuntakin kääntyy mukana. Tosin sitten tietää enempi jumppaa, jos haluaa päärupelinkin pyörimissuunnan muuttaa, mutta olkoot se nyt vielä haaveissa...

Tuota perän siirtoa puoltaa sitten sekin, ettei pyrstöservo sovi olemaan peräputken alla. Ottaa koppaan kiinni, mutta putken yläpuolella on reilusti servolle tilaa. Vähän joutuu työntötankoa muokkaamaan, ja sen kiinnityksiä, mutta aika vähällä näyttäisi selviävän...

Mitäs muuta tästä sitten osaisi kertoa? Brain vakauttaa menoa, Alignia noparina ja servoina paitsi perälläFutaban joku BLS, nuppikierrokset tarkoitus saada laskettua ja sitä varten on jo haalittuna 2,2kW 1000kv moottori, nätisti lentää 1600-1700 RPM nupissa ainakin ilman skaalakoppaa. Pikku hiljaa tässä värkätään, aina kun sopivaa saumaa vaan löytyy...
« Viimeksi muokattu: 19 Helmikuu, 2024, 14:40:47 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #1 : 19 Helmikuu, 2024, 18:24:59 »
Sen verran piti kuitenkin kasata lentokuntoon takaisin, että pääsi varmistamaan perän toiminnan muutosten jälkeen. Äkkituntumalta ei minkäänlaista eroa "oikeinpäin" olevaan, ja muutenkin tuntui edelleen toimivalta. Nuppikierroksia kokeeksi laskin vieläkin alaspäin, 1400 RPM toimi hyvin, ilman minkäänlaisia vapinoita tai muutakaan. Noilla kierroksilla, vanhakin akku jaksoi pitää 11 minuuttia ilmassa, ja kun otin alas niin hetken tasoittumisen jälkeen oli jännitteet just storage -lukemissa... Moottorissa ei tuntunut juurikaan lämpöjä, eikä noparissakaan kuin 35 astetta, kun siihenkin tuli sitten laitettua lämpöanturi. Lämpöjen suhteen tilanne varmasti tulee muuttumaan, varsin umpinainen koppa päälle ja kesän lämmöt, eiköhän sinne koppiin saada jotain kehittymään..? Ja jos nousee liiaksi, sopivasti löytyi pieni PC-puhallin 24 volttisena, laittaa sen puhkumaan pakoputken aukosta pihalle niin ehkä se sitten jäähdyttää jos tarvetta on..?

Tuon testin jälkeen, lähtee kyllä taas Räksä purkautumaan, ja pääseekin tekemään vielä yhden pohjalevyn. Muutakin mittailua vielä tuli tehtyä, pääakselia voisi lyhentää 10-11 milliä, nuppi tulisi vielä vähän alaspäin ja saisi linkkitankoja jatkamatta oikealle alueelle senkin. Nyt on pikkasen liikaa mun makuun perusasetus "ylhäällä" nuppiservojen kanssa, liikeratoja tuossa riittää noinkin mutta mukavampi olisi kun olisi oikeammalla alueella...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #2 : 20 Helmikuu, 2024, 19:16:33 »

Askartelunurkkaus siirtyi, kun nosturilla ollut auto ehjääntyi. Jospa saisi olla nyt hetken tuossa, vähän lämpöisempikin kuin ulko-ovien vieressä...

Ihan vielä ei malttanut purkaa, vaan kävin koekäyttämässä uudet akut. Hyvin kyllä potkii vanhaan verrattuna, ja jaksaa sekalaista lennon opettelua pysyä ilmassa parikymmentä minuuttia. Ei paha. Eka akullinen tosin jäi vähän vajaaksi, kun alkoi perä käyttäytymään kerrassaan jännästi. Välillä ohjautui kuten pitää, välillä ei toiseen suuntaan tahtonut komento mennä perille oikein ollenkaan. Monenlaisia skenaarioita siinä tuli jo pohdittua syyksi, ja tuli siinä jo jännäpaikkakin kun jäi pyörimään tottelematta vasemman tikun komentoja ollenkaan. Siitä kun taas oikeni, niin laskeutumispaikkaa lähestyessä kiinnitin huomiota jos olisi jotain irti, toisaalta ei oikein voisi olla kun enimmäkseen toimi oikein. Vaan kyllä siellä se outous näkyi jo ennen laskeutumista, välillä meni perän työntötanko mutkalle...

Laskeuduttua huomasin että työntötangon ripustimet oli päättäneet lähteä matkalle, etummainen eteenpäin ja vastaavasti taaempi taaksepäin. Taisi mokomat vähän herkistyä kun käänsin peräputken alapuolelta yläpuolelle, ja nyt melkein puhaltamalla liikkui. Takaisin talliin, vähän kangasteippiä kumpaankin ripustimeen, ja uuden akun kanssa takas kentälle. Hienosti perän toiminta kyllä normalisoitui kun ei päässyt työntötanko enää liikettään hukkaamaan muodonmuutokseen. Ilmeisesti alitajunta sitten pyöritteli tuota lennon aikana, kun kopun kanssa kotiinpäin kävellessä (heti pari-kolme sataa metriä matkaa) välähti että kaipa sen työntötangon kiinnityksen saisi jotenkin madallettua. Ja onnistuuhan se, ja on oikeastaan tarpeenkin että saa palikat peräputkeen sopimaan...








Pallolinkin kun laittoikin toiselle puolelle vipua, niin pikkasen ahdasta alkoi tulla peräkasetin ja työntötangon välillä. Mittailin että kierteeseen olisi matkaa n. 1,8mm niin otin sitten 1,4mm lastuina pois. Nyt mahtuu liikkumaan osumatta mihinkään, ja vajaan kymmenen milliä sai tuosta lisää tilaa. Toki ripustimet, tai ainakin taaempi, pitää sitten rakentaa tyhjästä, vaan eiköhän senkin tässä vielä ehdi keksiä..?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #3 : 21 Helmikuu, 2024, 19:54:33 »
Tonne peräputken, ja kopan peräputken väliin kannattaa laittaa jotain värinänvaimenninta. Ehkä sopivia rinkuloita voi tehdä vaikka lämpöistuinalustasta, tai pieni siivu lasten lötköpötköstä.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #4 : 21 Helmikuu, 2024, 20:12:01 »
Joo, tulee sinne pehmuketta väliin. Mukana oli semmoinen solukuminen renkula, jossa on työntötangolle kolo, katsotaan jos sen keskireikä sattuisi samalle seudulle mitä on tarve. Jos ei, niin sitten tekasee solukuminauhasta uuden, keltaiseen 500 kopuun semmoisen tein nauhasta ja helposti siitä sai hyvän tehtyä...

Aivan varmasti värisee ihan hulluna ilman tukemista, ja onhan tuossa sitten vähän tukea myös peräputkellekin. Ainakin henkinen tuki. Kun vinotuet jää näissä pois niin tuskin pieni lisätukeminen perälle ainakaan haitaksi on..?

Vähän kävin projektia ihmettelemässä, kumma kun ei osaa olla tarttumatta vaikka vaan "äkkiä käväsen tallissa" ihan muita asioita katsomassa. Niin ne vaan vinotuet poistui, uudelleensijoittelua työntötangon ripustimille, mutkia työntötankoon ja ajatus takaosaan miten saa työntötankoon kiinnityksen/ohjurin loppuosalle. Nätisti kyllä alkaa asettua loppupäähän työntötanko peräputken lähelle, ja näkyy lavat kääntyvän selkeän helposti takertelematta...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #5 : 21 Helmikuu, 2024, 20:27:48 »
Mä muistaakseni siirsin vinotuet ylös, eli uudet reiät runkoon. Myös työntötangon "muotoilin" uusiksi, ja hahlo, josta tanko tuli ulos, niin sai lisää pituutta. Dremel tms. auttaa. Mulla oli koppana 700. 600 voi olla ehkä ahtaampi.
« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu, 2024, 20:30:37 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #6 : 22 Helmikuu, 2024, 19:16:25 »
Joskus värkkäsin Hirobo Shweizerin, ja siinä oli peräroottori vasemmalla. Kuviakin taisi olla jossain Horobo-osastolla.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #7 : 24 Helmikuu, 2024, 15:22:00 »

Sinne meni. On tuota nyt hierottukin, mekaniikkaa käytetty varmaan viiskymmentä kertaa irrallaan. Mutta nyt ne on siellä missä pitääkin, peräevän kanssa vielä vähän sovittamista, ja varmaan isompaa akkua vastarille tai pääakku edemmäksi kun on hieman takapainoinen noin. Just karvan yli viisi kiloa paino tuolla kokoonpanolla...

Kaikki kuvat tästä löytyy tästä klikaten...

Tarkemmin tarinaa jossakin vaiheessa, kun taas pääsee kotiutumaan, nyt nenä kohti anoppilaa ainakin hetkeksi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #8 : 27 Helmikuu, 2024, 19:40:49 »
Jokohan sitä saisi aikaiseksi kirjailla, mitä tuon kanssa tuli tehtyä että ylläolevan kuvan tilanteeseen päästiin..?


Vähän lisää puusuutarointia, eli rungon alle tuleva sovitelevy uusiksi. Sai sen aiemman 20mm mittavirheen poistettua, ja sitä kautta mekaniikan oikeammalle seudulle...


Kopan yläkiinnikkeitä piti vähän muokata, kun ei sattunut ihan tarpeeksi lähellekään suunniteltua, sentään pystyi aiemmista harjoituskappaleista muokkaamaan nykyiset...


Peräputken "donitsi", hieman Kyoshon osaa muokattuna, oikeastaan kaikilta pinnoilta hiottu. Tukee samalla linkkitankoakin, sen "läpiviennissä" metalliputken sisällä nylonputkea jonka sisällä työntötanko kulkee herkästi. Muutama mutkakin työntötangossa näkyy...


Yläkiinnikkeen liimauskin oli osaksi irti, nyt karhennuksen jälkeen runsaasti epoksia kaveriksi. Josko pysyisi kiinni? Pientä hienosäätöhiontaa piti tuollekin puuosalle tehdä, että 20mm Kyoshoa leveämpi ylärunko sopi paikalleen...


Vanerinen sovitelevy altapäin, mekaniikkaan kiinnitettynä, alkuperäisillä landareiden ruuveilla. Taakse piti vielä laittaa lisälappu korokkeeksi, ilmeisesti peräputken lähtö on hieman eri korkeudella Trexin ja Caliberin kesken? Ilman tuota 3mm korotusta olisi peräputki ottanut takarunkoon kiinni ja silti olisi jäänyt parin millin korotustarve...

Ja joo, viimeistelyt tuohon levyyn tehdään kun seuraavan kerran mekaniikka käy kopan ulkopuolella. Nyt jätin viimeistelemättä, edellisen siistin ennen sovitusta, ja sitten se siistitty menikin hylkyosastolle...


Just mahtuu kikkailemalla menemään paikalleen, toinen swashin taaemmista linkkitangoista pitää irrottaa, toisen irrotuksesta ei ole hyötyä tuossa. Ilman rungon alle tulevaa sovitelevyä mahtui mekaniikka kallistumaan sen verran että sai kaikki linkit olla paikallaan, levyn kanssa ei paljoa enää kallistella...


Juuri ja juuri pääsi yläkiinnikkeen ruuvit asentamaan, kun laittoi talon kaikki pikkujatkot peräkkäin. Ja silti tulee nuo vivustot eteen haitaksi, paras olisi ollut n. 25-30cm pitkä ohut kuusiokoloavain, pitää ehkä semmoinen väsätä jos tulee enemmälti tarve mekaniikkaa irrotella..?


Vaan sinne ne lopulta kaikki meni, ruuvit sai pyörimään herkästi eli saattoi mitoitus kuitenkin jokseenkin onnistua...




Vähän hipomalla menee, mutta kuitenkin osumatta. Varmasti tuosta lähtisi semmoinen ääni ettei jäisi osuminen epäselväksi...




Puntarille laitoin, hyvin pysyi tasapainossa tuon laudankappaleen päällä. Yksittäisiä osakokonaisuuksia punniten tulos oli lähellä tuota, hetki piti pohtia että miksi ei tuon enempää yli viiden kilon, vaan painaahan se alkuperäinenkin Trexin lasikuituinen canopy jonkin verran? Pitääkin se vielä punnita, lähinnä mielenkiinnosta...


Tottakai sitä piti käydä kuvaamassa ulkonakin, pullean kopan takia vissiinkin vaikuttaa reilusti sähkökohtaa isommalta...


Peräevän kiinnitystä piti vielä vähän muokata, eli jyrsin tuonne väliin 7mm paksun alumiinipalan. Ja sattumalta löytyi just oikean mittaiset ruuvitkin tuohon...


Tuohon pitää kyllä jotenkin askarrella vielä pikku pätkä kotelointia, nätisti vaikuttaisi mahtuvan oletetun peräputken jatkeen sisälle koko kulmavaihde ja osin myös kulmalinkki. Tekisikö jonkinlaisen muotin ja kävisi vedätyttämässä polykarbonaatista katteen, vai opettelisiko "hyvänhajuisia hommia" eli lasikuidun kanssa leipomista...


Painopisten tuntui jäävän hieman turhan taakse aiemmissa kuvissa näkyvän 2S 1900mAh vastarinakun kanssa, kokeeksi laitoin 3S 2200mAh pötikän tilalle niin laskutelineputkien eteenpäin siirron kanssa näin sai painopisteen just pääakselin kohdalle. Joskus pienestä kiinni, ja nuo landarin putket painaa kuin synti...

Tässä vaiheessa sitten otin lentotuntumaa, jälleen ahtaalla takapihalla vaikka vannotin itselleni etten enää siinä tämänkokoisilla leikkisi. Aika paljon tuntuu lisäpaino vaikuttavan, ollenkaan niin herkästi halua enää irrota maasta, toki nuppiin kun lisäsi kierroksia niin kyllä se sieltä kivuttomasti edelleen irtoaa. Perä on jotenkin paljon laiskempi, haitanneeko tuo reilummin perärupelia peittävä evä sitten niin merkittävästi? Säädöt taitaa kuitenkin olla aika lähellä hyvää, kannoin vielä yläkertaan ja kytkin läppäriin Brainin, vähän lisää liikerataa perälle yms pientä hierontaa. Ja peräservon keskikohdan tarkempaa hakemista, se kun varmasti on hieman siirtynyt tässä touhutessa...

Tehoja tuo tuntuu pyytävän selkeästi lisää, eli sille tehokkaammalle moottorille tuli oikeasti tarve. Kunhan matkalla olevat pinionit saapuu, niin sitten vaihdan moottorin ja lyhennän välitystä samalla. Saa kaasun asetuksen paremman hyötysuhteen alueelle, 55-60& asetukselta 80% lähimaastoon. Lisääntynyt tehontarve näkyi myös noparin lämmössä, yli 60 astetta tässä nollakelissä leijutellessa, aiemmin parikymmentä astetta viileämpänä pysyi. Eikä varmasti helpota tuo koppa päällä mikä vähentää ilman virtausta jäähdytykselle, tässä kun on kaikki ikkunatkin paikallaan. On se pikku puhallinkin kyllä jo odottamassa, jos tarvetta jäähdytyksen parannukseen tulee...

Löytyi siinä säädellessä semmoinenkin, että lähellä ääriasentoja ottaakin swashin taaemmat linkkitangot koppaan kiinni. Seurausta siitä, että "piti" säätää nollakulmille reilusti keskiasennosta ylöspäin, ja tässäkin taas päädyin tulokseen 10-11mm pitäisi saada swashia alaspäin, eli joko katkaista pääakselia tai pitentää linkkitankoja. Jälkimmäinen onkin perin kätevää DFC-nupin kanssa, siksi sellaista seuraavaksi kokeillaankin...


Tuommoiset 10mm väliholkit sain tekaistua. Mallauksessa lähinnä vastaava löytynyt ruuvi, jonnekkin ovat kadonneet M3x20 kuusiokoloruuvit. Vain pari uppokantaruuvia löytyi, saa niilläkin selville tuliko toimiva...


Tuosta näkee paljonko se 10mm vaikuttaa. Swash kun putoaa samalla sen 10mm alaspäin, niin loppuu se koppaan osuminen. Yritän huomisella kaupunki-kauppareissulla löytää ruuvit, niin pääsee kasaamaan tuolta osin loppuun. Toisaalta, pääakselin lyhentäminen, ei sekään mikään paha rasti pitäisi olla, katkaisu ja yhden reiän poraaminen, tekisi ehkä ulkonäöllekin jotain kun koko nuppi laskeutuisi sen 10mm alaspäin..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #9 : 27 Helmikuu, 2024, 20:01:21 »

Oli tuo takapihan kamera jokseenkin oikealle suunnalle asetettuna, on taas joku todiste että oli se ilmassa... 8)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #10 : 11 Maaliskuu, 2024, 16:40:52 »
Tämähän näköjään lentää, tasaisesti ja sivistyneesti...


Ensin aamupäivällä pilotin lämmittelyä Hurricanella, kolmet akulliset sillä pohjille, ja sitten parin tunnin tauon jälkeen Hughesia kainaloon. Vanhalla akulla, jossa 4-6mohm sisäistä vastusta, uusissa olisi alle kahden millohmin ja kyllä sen eron huomasi kun ilman skaalakoppaa tuli verrattua. Himpun tehokkaamman moottorinkin vielä vaihdoin, samalla tuli sekin sitten testattua, paremmin se tuntuu jaksavan pitää kierrokset pyydettynä, samaan tapaan mitä 500 wattia kepeämpi ilman lisäpainoja...

Reilun kymmenen minuutin kohdalla sitten akkuvahti kävi vinkumaan, ja siitä kun sai laskeutumisalueen löydettyä, niin akussa oli aika tasaisesti 3,75 voltin kennojännitteet. Koko kymmenminuuttinen ilmassa, noparissa laskeutumisen jälkeen 60 astetta, moottori ja akku lähellä kädenlämpöä. Kaipailee ehkä tukevampaa noparia, kun on noita tehoja ja tehontarvetta tullut lisäiltyä, toisaalta ei tällä mitään apinarallia enää taideta ajaa tässä kokoonpanossa...

Herättää kyllä kiinnostusta ja kunniotusta, kummasti koulukyytipikkubussikin jäi katsomaan ja sitten jutulle. Ei ollut kyytiläisilläkään niin kiire kotio ettei muutamaa hetkeä olisi ehtinyt ihmetellä...

On kyllä ihan eri luonteinen mitä Hurricane, ja kyllä se luonne muuttui siinä vaiheessa tässäkin kun lastasi lisäpainoa kopan verran kyytiin. Yllättäen jännitti ihan reilusti alkuun, jo spoolatessa, mutta pahin tärinä kaikkosi kun huomasi ettei kopukaan tärise. Vallan leppoisaa oli lopulta tuon ulkoiluttaminen, seuraavaksi lataan kyllä kaikki kolme akkua kun tällä leikkimään lähden...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #11 : 11 Maaliskuu, 2024, 21:04:56 »
Sen verran jäi kaivelemaan tuo noparin tilanne, että pitihän se käydä irrottamassa että näki sen speksit. Eikös tuon pitäisi riittää, kun on 100A nopari ja moottori speksien mukaan ottaisi 98A virtaa..? No joo, vähän siinä rajoilla kyllä mennään, ettei ehkä kannata kamalasti repiä...

Ehkä vähän sen rajan yli menee sitten matkalle lähtenyt moottori, 910 kv mosa jossa spekseissä lukee 125A virranotto. Kaipa se nopari tuonkin sitten kestäisi, nätillä käytöllä riehumatta? Taitaa kuitenkin metsästyttää tukevampaa noparia, ihan vaikka jo mielenrauhan takia..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Hughes 500, 700 Caliberin tilalle Trex 600
« Vastaus #12 : 22 Maaliskuu, 2024, 17:26:23 »
Tukevampi moottori tulikin jo kotiin asti, muutamaa viikkoa nopeammin mitä luvattiin. Tänään sain sen vaihdettua paikalleen, ja samalla pinionilla testasin millä aiempiakin moottoreita, jaksaa kyllä vääntää aika kivasti. Ja nätisti leijuu jopa 1200 RPM ja allekin, lämpenee vaan nopari aika paljon helpommin mitä pienitehoisemmalla moottorilla. Tosin tuo 910KV on mitoitettu 8S akulle, ja sitä kun ajaa "vain" 6S paketilla niin periaatteessa pitäisi kierrosluvunkin vähentyä jossakin suhteessa, mikä sitten on käytäntö..?

Reippaan kymmenkunta minuuttia leijuttelin vähän taas säätöjä hakien, kivan leppoisa pienemmillä kierroksilla. Saas nähdä joutuuko tässä vielä sortumaan johonkin 550-600KV moottoriinkin, ihan vaan kokeilumielessä..?

Lämpöjä sitten tuntui kertyvän, noparissa heti laskeutumisen jälkeen semmonen 75 astetta, moottori käsin kokeillen vähemmän kuin polttava, kummasti ehti jäähtyä IR-lämpömittaria noutaessa, jotain 50 asteen tietämillä siitä vielä sai mitattua. Odotellaan siis seuraavan noparin saapumista, ja ehkä se puhallin olisi hyvä tuonne koppiin asentaa...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3239 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2008, 15:21:40
kirjoittanut Iski
1 Vastauksia
2560 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2009, 12:49:18
kirjoittanut turnippi
14 Vastauksia
11001 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2023, 18:14:45
kirjoittanut JasuT
3 Vastauksia
13976 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2012, 16:07:03
kirjoittanut 4D
0 Vastauksia
3801 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2016, 18:44:12
kirjoittanut JBear